سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 11803 منتشر شده در مورخ: 1394/3/27 ساعت: 11:44 گروه: اجتماعی  
مهمترین حرکت دولت بازگشت به قانون است
معاون اول رییس جمهوری در پانزدهمین کنگره ملی پرسش مهر:

مهمترین حرکت دولت بازگشت به قانون است

معاون اول رییس جمهوری، مهمترین حرکت در دو سال گذشته را بازگشت به قانون دانست و تصریح کرد: مشارکت گسترده مردم در انتخابات خرداد ۹۲ و نقش آفرینی آنان ، فضای بین المللی جدیدی را فراروی کشور گشود و بی تردید با تداوم حضور و مشارکت مردم می توانیم از تمامی موانع برای قرار دادن کشور در مسیر توسعه متوازن ، عبور کنیم.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، دکتر "اسحاق جهانگیری" در مراسم اختتامیه پانزدهمین کنگره ملی پرسش مهر، با اشاره به اینکه "تحریمهای ظالمانه در کنار ندانم کاری ها و سوء مدیریتها، شرایط سختی را تا پیش از انتخابات ۹۲ برمردم تحمیل کرده بود"، گفت: با رای ملت به دولت تدبیر و امید ، تعامل با دنیا وارد مرحله تازه ای شد و اکنون در فضای بین‌المللی به جای زبان تهدید با زبان تکریم با ملت ایران سخن می گویند چرا که می دانند این ملت قطعا پاسخ تهدید را خواهد داد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: دنیا اکنون به نقش تعیین کننده ایران در عرصه مسایل منطقه ای و جهانی اذعان دارد و در داخل نیز با بازگشت قانون ، فضای آرامی شکل گرفته است و هیچ کس فراتر از قانون نیست.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه در حال گفتگو با دنیا هستیم و علاقمندیم که تحریم‌های ظالمانه برداشته شود، افزود: ما می‌خواهیم این تحریم‌ها که مانع رشد و توسعه کشور شده ، برداشته شوند و دولت با حمایت های مقام معظم رهبری و پشتیبانی مردم و با تیم قدرتمند مذاکره کننده، به تلاش هایش تا رسیدن به این هدف ادامه می دهد.
معاون اول رییس جمهوری در ادامه به کاهش درآمدهای نفتی دولت و اثرات آن روی بودجه کشور اشاره کرد و گفت: کاهش درآمدهای نفتی طی دو سال گذشته ، به شدت روی بودجه دولت تأثیر گذار بود اما دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را بکار گرفت تا با بهره گیری از دیدگاه نخبگان و کارشناسان و در قالب مدیریتی هوشمندانه، آثار این کاهش درآمدهای نفتی روی زندگی مردم به حداقل ممکن برسد.
دکتر جهانگیری گفت: تا سال ۸۹ و ۹۰ روزانه ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت به بهای هر بشکه ۱۱۰ تا ۱۴۰ دلار صادر می شد اما با تشدید تحریم ها ، صادرات نفت در دو سال گذشته به یک میلیون بشکه و بهای هر بشکه نیز به ویژه از اواسط سال ۹۳ حتی تا رقم ۵۰ دلار نیز کاهش یافت.
معاون اول رییس جمهوری اظهارداشت: به رغم کاهش درآمدهای نفتی دولت کوشید تا بودجه بخش هایی همانند آموزش و پرورش را افزایش دهد به گونه ای که این رقم از ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ و ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ افزایش یافت.
دکتر جهانگیری با مرور اقدامات ارزشمند وزیر آموزش و پرورش به رغم محدودیت های مالی ، گفت: ما معتقدیم و می‌دانیم که جای کار بیشتر نیز وجود دارد اما این انصاف نیست که بخاطر این اقدامات، وزیر استیضاح شود بلکه باید به خاطر کارهایی که انجام شده مورد تقدیر نیز قرار بگیرد.
معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: طی دو سال اخیر با تلاش‌های آقای وزیر، اقدامات و کارهای بزرگی در آموزش و پرورش انجام شده است. کارهایی که قبل از این انجامش ناممکن به نظر می‌رسید اما با وجود جمع همدل و همفکر به نتیجه مطلوب رسید.
دکتر جهانگیری در ادامه به بحث پرسش مهر درباره آب و پاسخ های داده شده پرداخت و گفت:گاهی جمله‌ای از طرف شخصی بیان می‌شود و شنونده یا متوجه مفهوم آن نمی‌شود و یا از آن برای ایجاد چالش با گوینده یا شخص رییس جمهور استفاده می‌کند. اینکه آب مورد پرسش رییس جمهور قرار می‌گیرد به این دلیل است که می‌خواهد این موضوع و اهمیت آن را مستقیم وارد مباحث و توجهات خانواده‌ها کند.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که چالش جدی که عمده ایران با آن درگیر است، موضوع کمبود آب است، افزود: کمبود برخی از منابع همچون آب بسیار نگران کننده است و آثار ناگوار کمبود آب در بخش وسیعی از کشور ملموس است. همچنین آثار غیرملموس آن از لحاظ زیست محیطی و مشکلاتی که برای توسعه پایدار کشور ایجاد می‌کند بسیار مهم و نگران کننده است و کسانی که به آینده کشور علاقمند هستند باید بدانند که مسأله آب یک مسأله اصلی و شاید اصلی‌ترین مسأله در کشور است.
وی افزود: دشتهای وسیع کشور، باغات و زمین‌های کشاورزی در کشور در حال خشک شدن است، ریزگردها بخشهای وسیعی از کشور را تهدید می‌کند، ما باید در هر دو جنبه کیفیت و میزان مصرف آب در حوزه شرب، صنعتی و کشاورزی ، به صورت جدی مدیریت کنیم.
دکتر جهانگیری با اشاره به این که بعضی‌ها تصور می‌کنند تحریم‌ها نباید روی آب آشامیدنی تأثیر بگذارد گفت: نباید اینطور فکر کنیم که آب آشامیدنی فقط از چاه‌ها و قنات‌ها تأمین می‌شود چون برای تأمین آب شرب یک شهر مهم، دهها کار علمی پیچیده صنعتی باید انجام شود به طور مثال در اطراف تهران ۵ سد مهم تأسیس شده و ده ها تصفیه خانه و تونل ایجاد و کیلومترها لوله انتقال کشیده شده تا آب شرب تا حدی مطمئن برای تهران تأمین شود.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که به محض احساس کمبود آب و یا افت کیفیت آن به این فکر می‌افتیم که از کجا می‌شود آب برای این شهر تأمین کرد، افزود: در شهری مثل اصفهان ۵ تونل حفر شده و در برخی از این تونل‌ها ۲۳ سال کار می‌شود که بتوان بخشی از آب کارون را به شهر اصفهان منتقل کرد. این سازه‌های تونلی و سازه‌های انتقال آب گاهی از پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های دنیاست به طور مثال در کردستان سدهای قدیمی همچون قشلاق دیگر پاسخگوی آب شرب این شهر نیست و ما باید تونل‌هایی حفر کرده و به سدهای دیگری دسترسی پیدا کرده و آب را به سنندج انتقال بدهیم.
وی افزود: تنها راه تأمین آب شرب بخش وسیعی از جنوب شرق کشور دریای عمان و خلیج فارس است که باید با استفاده از روش‌های پیچیده و بهره‌گیری از تکنولوژی، آب دریا را نمک‌زدایی و قابل شرب کنیم و آن را حتی تا منطقه کرمان برسانیم و این مستلزم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های بسیار پیچیده است که بهای تمام شده هر متر مکعب آب را بسیار بالا می برد.
دکتر جهانگیری با بیان این که توان مدیریتی و توان نیروی انسانی ما بسیار بالاست، گفت: ما برخلاف تصور دنیا می‌توانیم این پروژه‌ها را که بعضاً بسیار پیچیده نیز هستند ، مدیریت کرده و به سرانجام برسانیم به همین دلیل نباید فکر کرد مسأله آب شرب مسأله ساده‌ و پیش پا افتاده‌ای است، کارها را کوچک نشان ندهید. در چند کیلومتری مشهد در سالهای گذشته سدی زده شده که بیش از ۱۵۰ کیلومتر لوله احداث شده تا شهر بزرگی مثل مشهد آب شرب داشته باشد. 
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۶۰۰ روستا آب شرب نداشت و ما مجبور شدیم با تانکر به آن روستاها آبرسانی کنیم، گفت: این امر نشان می‌دهد که انتقال آب جزء کارهای بسیار پیچیده است و تأمین آب با کیفیت هم از مسائل مهم دیگر است.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه غربی‌ها به حوزه هایی فشار وارد کردند که بیشترین آسیب به مردم رسید، افزود: آنها بواسطه این که می دانستند مردم پشتیبان نظام هستند زندگی مردم را هدف قرار دادند تا عکس‌العمل مردم باعث عقب‌نشینی کشور شود.
معاون اول رییس جمهوری گفت: ما در همه بخش‌ها طوری عمل کردیم که دغدغه نداریم، در سال ۹۲ در یکی از استان‌ها در خصوص برخی از کالاهای اساسی گفته شد که ذخیره گندم به ۳ روز کاهش یافته و ما مجبور شدیم با تدابیر خاصی گندم به آن استان برسانیم و امروز با افتخار می‌گوییم با این که در فصل برداشت گندم هستیم برای ۲۰۰ روز گندم ذخیره نیز داریم و این باعث افتخار است.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که پاسخ‌هایی که به موضوع پرسش رییس جمهور در خصوص آب دادید بعنوان سرمایه در اختیار دولت قرار گرفته است، اضافه کرد: همیاری و کمک شما به دولت ما را قادر می سازد بسیاری از مشکلات را از پیش رو برداریم. 

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 7
  • :
  • 49
  • :
  • 56
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/0938 sec