سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 22423 منتشر شده در مورخ: 1396/8/23 ساعت: 09:50 گروه: صفحه نخست  
آقای شهردار! این مجله سیاسی نیست

آقای شهردار! این مجله سیاسی نیست

سوال مهم از آقای دکتر نجفی شهردار تهران: با تعطیلی قریب الوقوع این نشریه وزین،چه سودی متوجه موسسه شده و آیا به خسران و تبعات منفی ضدفرهنگی این تصمیم غیرکارشناسی و عجولانه توجه شده است؟

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم؛روزی که سایت مشرق نیوز این عبارات را منتشر کرد :«شنیده می‌شود، انتشار شماره اخیر «همشهری پایداری» از سوی شهرداری تهران در حال پایش است تا در صورتی که ماهنامه نتواند روی پیشخوان مطبوعات به قول بازاری‌ها «بفروشد» با این ماهنامه نیز به دلیل مقرون به صرفه‌نبودن در ساختار همشهری خداحافظی شود». ناخودآگاه دچار شوک شدم.


خب طبیعی هم بود من یکی از خوانندگان پر و پا قرص این مجله خوب و حرفه‌ای در زمینه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت بودم و البته مدتی هم خبرنگار تحریریه این نشریه.


گزارش را با ولع زایدالوصفی تا انتها خواندم و هرچه سطور به انتها نزدیک می‌شد تپش های قلب من به خاطر این بی‌تدبیری ها و ندانم کاری های مدیران فرهنگی و رسانه‌ای بیشتر و بیشتر می‌شد. مضاف بر اینکه به واسطه تحقیق دانشگاهی در حوزه جنگ نرم و تطبیق آن با سیاست‌ها و رویکردهای دستگاههای فرهنگی، نیم نگاهی به سیاست های کلی برنامه ششم توسعه داشته و دارم. در بندهای 68 تا 72 «امور فرهنگی» به طور صریح و قاطع به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت اشاره شده به عنوان نمونه در بند(68)آمده: «تلاش شایسته برای تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دستاوردهای جمهوری اسلامی»و هیچ کجا رویکردها و سیاست های مذکور، مشروط به مولفه های اقتصاد لیبرالیستیِ «سود دهی» و «بازگشت سرمایه» نشده است که اگر هم به فرض محال این بندها در سیاست های ابلاغی نبود نیز ورود جدی به این مقولات شرط عقل و لازمه تقویت قدرت نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

مگر اینکه مدیران موسسه همشهری و شهرداری تهران اساسا اعتقادی به این گونه صف‌آرایی ها نداشته باشند که در جای خود قابل بحث و مداقه است. اما بد نیست حالا که بر اساس شنیده ها تعطیلی قریب الوقوع این ماهنامه در حال رقم خوردن است، فارغ از این مباحث، نگاهی کارشناسانه به این نشریه داشته باشیم تا ابعاد موضوع برای خوانندگان بیشتر تبیین شود:

1- خلاقیت و نوآوری در گرافیک مطبوعاتی:
با تورق چند شماره از این مجله در سال 96 به راحتی می‌توان به خلاقانه بودن جلدهای این مجله، تصاویر اختصاصی، تصویرسازی‌ها، رنگ ها، المان های گرافیکی و ارائه اطلاعات جذاب و گیرا در قالب اینفوگرافیک و عکس نگاشت های چشم‌نواز اشاره کرد که در نوع خود کم نظیر بوده و این مجله را به مجله ای استاندارد و حرفه ای تبدیل نموده است.

2  - پرداختن به سوژه های جذاب و غیر کلیشه‌ای:
رویکرد این مجله در چند سال گذشته، ارائه تصویری شفاف و عقلانی از جنگ تحمیلی و فرهنگ ایثار و مقاومت با پرهیز جدی از ورود به تحلیل های سوگیرانه و سیاسی از وقایع و دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس و نیز پرداختن به پرونده ها با زبان مخاطب امروز  از اصول مسلّم این نشریه بوده و هست.
- پرونده شاخص ترین عکس های ایرانی و خارجی  پیروزی انقلاب اسلامی و ارتباط  با میشل ست پون عکاس فرانسوی که جایزه جهانی از عکس های انقلاب ایران دارد
- کندوکاوی در بازار نشر ادبیات کودک و نوجوان و فرهنگ دفاع مقدس
- پاورقی سرداران روستا با محوریت معرفی رزمندگانی که در جبهه بودند و امروز مشغول باغبانی و کشاورزی  در روستاها هستند که بعدا شبکه افق سراغ ایشان رفته و مستند تهیه کردند
-پرونده ستاد تبلیغات جنگ، روند شکل گیری و اقدامات موثر فرهنگی و رسانه ای بین المللی دکتر کمال خرازی، صادق خرازی، دکتر هوشنگی و دیگران در خبرگزاری پارس سابق(ایرنا)
- پرونده حضور تفنگداران دریایی ارتش در نبرد خرمشهر و نیز پرونده شاخص عملیات مروارید که به موجب آن مراتب تقدیرو تشکر فرماندهی محترم نیروی دریایی برای مجله طی نامه ای ارسال گردید.
- پرونده مجاهد شهید عراقی «ابومحمد» از مجاهدان سپاه بدر در دوران جنگ تحمیلی و فرماندهان اخیر حشدالشعبی عراق که با استقبال فرماندهان حشدالعبی و خانواده محترم شهید مواجه شد
- پرونده جنگ های هشت بعدی با رویکرد بررسی جنگ های نوین و مدرن در جهان امروز و ارائه روزآمدترین مقالات تحقیقی دنیا

- پرونده و پاورقی های متعدد در زمینه روزنامه نگاری و گزارشگری جنگ و تولید ادبیات در این حوزه
-پرداختن به موضوع لوتی های جنگ و گردان مختص به این رزمندگان تهرانی در دوران دفاع مقدس که بعد از انتشار این پرونده، با مشورت تحریریه مجله پایداری از چندتن از چهره های جانباز این پرونده در برنامه زنده  فرمول یک شبکه یک سیما
-انتشار ویژه نامه نوروزی با محوریت حاج قاسم سلیمانی و بررسی ابعاد محبوبیت بین المللی ایشان
- پرونده ای درباره حفاظت از شخصیت های نظام و سپاه حفاظت برای اولین بار در کشور
-پرونده 10 آزاده خاص که کمتر راجع به آنها شنیده‌ایم:مخترع، کارآفرین، مدال آور و...
-پرونده مین زدایی و روند آن درسال های پس از جنگ
- پرونده سفرنامه نویسی راهیان نور با تمرکز بر یادمان های مناطق جنوب
- پرونده امداد پزشکی در هشت سال جنگ تحمیلی و ناگفته های آن دوران
- ویژه نامه های مجزای سرداران شهید دکتر احمد سوداگر و احمد سیاف زاده از فرماندهان ارشد دفاع مقدس و بازگویی ابعاد ناشناخته و خدمات ارزنده این شهدای عزیز


3- گفتگو و یادداشت اختصاصی چهره های شاخص در مجله پایداری:
نویسندگان و هنرمندان:
مرتضی سرهنگی/هدایت الله بهبودی/ یوسفعلی میرشکاک/ استاد اسرافیلی/استاد موسوی گرمارودی/دکتر اسماعیل امینی/ مصطفی رحماندوست/ حبیب احمدزاده/علیرضا قزوه/محمدحسین جعفریان / گلعلی بابایی/حمیدحسام/نصرت الله محمودزاده/محمدمهدی بهداروند/نادر طالب زاده/رضا ایران منش/اکبر نبوی/سعید مستغاثی/ کوروش علیانی/مسعود شجاعی طباطبایی/مرحوم حبیب الله کاسه ساز/مسعود ده نمکی/دکتر حبیب الله صادقی/ ناصر پلنگی/حسین دهباشی/علی فریدونی/سعید صادقی/سعید ابوطالب/ /سهیل کریمی/محمدحسین مهدویان/ /احمد عربلو/استاد مجید انتظامی/سالار عقیلی و....

فرماندهان دفاع مقدس:
دکتر محسن رضایی/محسن رفیق دوست/سرلشگر رحیم صفوی/سردار غلامعلی رشید/ سردار شهید حسین همدانی / سردار غلامپور/سردار فضلی/سردار کوثری/سردار فتح الله جعفری/ سردار ناظری/ سردار امیر احمدی/سردار اثباتی/سردار علایی/سردار جهروتی زاده/امیر دریادار حبیب الله سیاری/امیر سرتیپ دربندی/امیردریادار جعفری/امیر سرتیپ قویدل/امیر سرتیپ مفید/ امیر سرتیپ معین وزیری/ دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت و....

4- مخاطبان خاص مجله:
این مجله علاوه بر مخاطبان عمومی در سراسر کشور، مخاطبان ویژه ای داشت که قابل تامل است و به جرات می توان ادعا کرد هیچ کدام از مجلات این موسسه دارای این طیف گسترده از خوانندگان نیستند.
جانبازان قطع نخاعی، خانواده محترم شهدا و ایثارگران، جانبازان آسایشگاه اعصاب و روان، سرداران سپاه و ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح، راویان راهیان نور، خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت، نویسندگان و هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و...
5- تقدیرها و جوایز:
این تقدیرها و کسب افتخارات در حالی رقم خوردند که متاسفانه مدیران موسسه همشهری هیچ گونه واکنش مثبتی به آن نداده و از تشکر لسانی هم دریغ نمودند.
- دریافت دو جایزه ویژه در بخش‌های گزارش و یادداشت  جشنواره سراسری رسانه‌های برتر حوزه ایثار 1395
- دریافت جایزه گزارش نویسی در جشنواره ملی کتاب و رسانه خانه کتاب 1395
- تقدیر فرمانده محترم نیروی دریایی ارتش از مجله پایداری به لحاظ انعکاس قوی و متقن رشادت های نیروی دریایی
- تقدیرنامه حضور موثر مجله پایداری در هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از سوی سردار حق طلب مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بسیج و سپاه
6-فعالیت های جانبی:
سردبیر و دست اندرکاران این نشریه الزام سازمانی به فعالیت های فرهنگی و هنری در این زمینه نداشتند ولی برای ارتباط عمیق تر با جامعه مخاطبان اقدام به فعالیت‌های زیر نمودند:
- حضور فعال در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و راه اندازی بخش مجلات حوزه مقاومت و پایداری در نمایشگاه
- برگزاری نمایشگاه اینفوگرافی های موضوعی مجله در ایستگاه های شاخص مترو تهران که بازدید کنندگان میلیونی داشت
7- حضور در فضای مجازی:
راه اندازی کانال تلگرامی و اینستاگرام این مجله که به موازات انتشار ماهنامه، محل تضارب آرا و پیشنهاد سوژه های جدید و انتقادات مخاطبان مجله بوده و هست.
8- مخاطبان بین المللی:
این مجله با انتشار پرونده هایی از مبارزان جبهه مقاومت در لبنان و عراق و ارسال نسخه هایی از پرونده برای همرزمان و خانواده های ایشان، توانست بازخورد بسیار خوبی را در کمترین زمان دریافت نماید.
9- ارتباط با فعالان مطبوعاتی و دانشگاهی خارجی:
ارتباط با فتوژورنالیست‌هایی چون «میشل ست پون» عکاس شهیر فرانسوی و «سرگی پانوماروف» اوکراینی،«محمد سالم» فلسطینی، «گوران توماسویک» کنیایی، «یوسف ابو دلال» عراقی و انتشار برخی از تصاویر و یادداشت های ایشان در مجله.
با این توصیف مختصر و ناقص، اولین نکته ای که به ذهن متبادر می‌شود این است که در آشفته بازار فرهنگ و مطبوعات، پرداختن به موضوع دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت با مختصات پیشتر گفته فی نفسه جهاد فرهنگی بسیار ارزشمندی است که حاصل اندیشه و توانمندی و اهتمام جمعی از جوانان و نخبگان این کشور است.لذا سوال مهم از آقای دکتر نجفی  شهردار تهران و مدیران ارشد موسسه همشهری این است که با تعطیلی قریب الوقوع این نشریه وزین،چه سودی متوجه موسسه شده و آیا به خسران و تبعات منفی ضدفرهنگی این تصمیم غیرکارشناسی و عجولانه توجه شده است؟
اینکه خیل عظیمی از خوانندگان و علاقمندان به این حوزه در شهرستان ها و نقاط کمتر بهره‌مند به ویژه  جانبازان و خانواده های ایثارگران که سالهاست با این نشریه انس داشته ، برای همیشه از وجود این مطبوعه محروم خواهند شد؛ یا بیکار شدن تعدادی از فعالان رسانه ای وهمکاران تحریریه این مجله اتفاق خوشایندی است؟ بهتر نیست با قدری آرامش و فارغ از تعصبات حزبی و سیاسی با مشورت اهالی فن ضمن تقویت جنبه های ممتاز این مجله راهکارهایی برای رفع خلاها و ارتقا و توسعه کمی و کیفی آن پیدا کنید؟ با این کار به وعده خود، قبل از تصدی مدیریت پایتخت جامه عمل بپوشانید، آنجا که اعلام کردید: «در صورت انتخاب، بنده از همان روز اول جامه سیاسی از تن در می‌آورم و جامه خدمت خواهم پوشید. شهردار باید موضعی فراجناحی داشته باشد.» /احسان مجدآبادی

 

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: مشرق
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 9
  • :
  • 19
  • :
  • 53
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/1134 sec