سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 22430 منتشر شده در مورخ: 1396/8/25 ساعت: 09:56 گروه: صفحه نخست  
چه کسی زلزله کرمانشاه را میز محاکمه کرد؟!

چه کسی زلزله کرمانشاه را میز محاکمه کرد؟!

جهانگیری اول بار پس از زلزله میز محاکمه را وسط گذاشت و روحانی سپس آن را با خود به کرمانشاه برد

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم ؛

در حالی که در روند کمک به حادثه دیدگان زلزله کرمانشاه به خاطر کشمکش‌های سیاسی و برخی سوءمدیریت‌ها مشکلاتی نیز دیده می‌شود، روز گذشته رئیس‌جمهور خواستار آن شده که این واقعه به میز محاکمه تبدیل نشود.  البته روحانی روزی که به کرمانشاه سفر کرد، خود به نوعی میز محاکمه را هم با خود به آنجا برد.  ‌
 
میز محاکمه  را  برای نخستین بار‌ اسحاق جهانگیری معاون اول خود روحانی ‌وسط گذاشت. جایی که وی تنها ساعتی بعد از وقوع زلزله که هنوز ابعاد واقعی آن رخ ننموده بود، مدعی شد که «بیشتر خانه‌های تخریب شده در استان کرمانشاه متعلق به مسکن مهر بوده است!» پس از این گفته‌ها بود که رسانه‌های نزدیک به دولت نیز با خط گرفتن از جمله اسحاق جهانگیری، خط اصلی خبر را به جای تشویق مسئولان و مردم به امداد رسانی و کاهش آلام مصیبت دیدگان به سمت معرفی مقصر بردند و اصل این واقعه تلخ و آنچه در این شب‌ها بر مردم آسیب دیده غرب کشور می‌گذرد، در حاشیه قرار گرفت. 
 
به گزارش جوان، ‌رئیس‌جمهور ‌ هنگام حضور در مناطق آسیب دیده ‌ پروژه‌ای را  که حالا میز محاکمه می‌نامد دنبال و در جمع مردم عنوان کرد «در این حادثه برخی ساختمان‌هایی که به صورت تعاونی و دولتی ساخته شده و از عمر احداث آنها زمان کمی می‌گذرد، تخریب و دچار حادثه شده‌اند». رئیس‌جمهور در ستاد بحران استان نیز گفت«وقتی به سر پل ذهاب رفتیم دیدیم که چگونه خانه‌های مردم که در کنار خانه‌های مسکن مهر بود حتی شیشه‌هایش هم نشکسته بود اما خانه‌های مسکن مهر تخریب شده بودند.»  جالب آنجا بود که این سیاسی کاری چهره‌های دولتی در خصوص زلزله کرمانشاه با اعتراض چهره‌های اصلاح طلب نیز همراه شده است. جایی که عبدالله رمضانزاده به گفته‌های وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر می‌تازد و در توئیتر خود می‌نویسد: «جناب آخوندی! فقط مسکن مهر نیست. بیمارستان سرپل ذهاب که کارفرمایش وزارتخانه شماست هم کاملاً تخریب شده. » حال فارغ از اینکه در این پروژه حق با چه کسی است، باید امیدوار بود که گفته‌های روز گذشته رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت ‌ آبی بر آتش سیاسی کاری زلزله کرمانشاه شود. اتفاقی که می‌تواند تمرکز همگان را به موضوع رفع آلام و رنج‌های هموطنان آسیب دیده معطوف کند. اگرچه نیاز است در موقعیت مناسب و فارغ از هر سیاسی کاری و بر اساس یک کار دقیق کارشناسی کیفیت ساخت پروژه مسکن مهر و میزان تأثیرش در خسارت‌های این زلزله مورد ارزیابی قرار بگیرد و با خاطیان نیز برخورد صورت پذیرد. 
   
فروریختن ساختمان دولتی نشان دهنده فساد است
بر این اساس، حسن روحانی در اولین جلسه هیئت دولت پس از حادثه تلخ زلزله کرمانشاه، به موضوع ریزش ساختمان‌های دولتی در این حادثه اشاره کرد و افزود: اینکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه است و مشخص است که در بخش پیمانکاری ساخت و‌ساز فساد وجود داشته است.  رئیس‌جمهور همچنین از تلاش‌ها و فداکاری همه دستگاه‌های دولتی و نظامی که به صحنه امداد و کمک‌رسانی وارد شدند، تشکر کرد.  وی به نیاز حدود 30 هزار خانه شهری و روستایی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه برای بازسازی و ترمیم اشاره کرد و گفت: همه باید در این زمینه کمک کنند. اما مسئولیت اصلی در استقرار موقت و دائمی مردم زلزله‌زده، بنیاد مسکن است و خواهش می‌کنم که کارهای موازی در این زمینه صورت نگیرد و هر کسی که قصد کمک دارد، آن را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد.  روحانی به خواسته‌های ساکنان مناطق زلزله‌زده از مسئولین اشاره کرد  و یادآور شد: دیروز مردم با صبر، متانت و ادب و بسیار منطقی خواسته‌های اولیه خود را مطرح کردند و وظیفه داریم که به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنیم. 
 
روحانی سپس ادامه داد که باید در کنار قدرت ملی، وحدت ملی را هم مستحکم کنیم. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی هستیم و باید از حوادثی مانند زلزله برای وحدت بیشتر استفاده کرد نه برای تفرقه و ایجاد اختلاف و دودستگی. وقوع حوادثی طبیعی میز محاکمه نیست که در آن همدیگر را پای آن کشانده و به محاکمه بکشانیم، بلکه چنین اتفاقاتی زمان یاری و کمک و همدلی بیشتر مردم و انسجام و وحدت است.  رئیس‌جمهور همچنین با تجلیل از هوانیروز و امداد هوایی در رسیدگی به آسیب‌دیدگان گفت: در مواقعی مانند زلزله که جاده‌ها مسدود می‌شوند امداد هوایی جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و از همه کسانی که در این زمینه تلاش کردند، و تمام نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه، صمیمانه تشکر می‌کنم. 
 
حسن روحانی همچنین با قدردانی از بیانات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه رسیدگی به آسیب‌دیدگان، گفت: دولت با تمام وجود تأکیدات ایشان را مورد توجه قرار خواهد داد. 
   
آتش‌افروزی محصول حضور امریکا در منطقه
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط حساس منطقه و لزوم هوشیاری در چنین شرایطی اشاره و عنوان کرد که امروز شرایط منطقه از هر زمان دیگری حساس‌تر شده است و ضرورت دارد در مقابل آن هوشیار باشیم. 
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه پیش از این عده‌ای در منطقه چنین تصور می‌کردند که با حضور قدرت‌های بزرگ، امنیت در منطقه مستقر می‌شود و بنابراین بعضی به انگلیس و امریکا و قدرت‌های خارجی تکیه کرده بودند، اظهارکرد: امروز همه به طور کامل مشاهده کردند که حضور قدرت‌های خارجی هیچ فایده‌ای برای منطقه نداشته است.  روحانی ادامه داد: قدرت‌های خارجی از حضور در منطقه صرفاً برای بازارگرمی به منظور فروش‌ سلاح‌های خود و زمینه مناسب برای دخالت در بازار منطقه و بازی با قیمت نفت استفاده و اهداف سوء خود را در این زمینه‌ها دنبال کردند و هیچ‌گاه حضور آنها به نفع مردم منطقه نبوده و به جز دردسر و گرفتاری هیچ نتیجه‌ای نداشته است. 
 
وی با یادآوری اینکه هر زمان که مقامات امریکایی به منطقه آمده‌اند، بلافاصله پس از آن، آتش جنگ و تنش در بخشی از منطقه شعله‌ور شده است، تصریح کرد: با دخالت قدرت‌های خارجی جنگ‌های بزرگی در عراق، افغانستان و ‌سوریه به وقوع پیوسته و یمن به هم ریخته است.  وی افزود: آیا کسی هست که به فکر مردم یمن باشد و ادای انسانیت کند؟ مردم بی‌دفاع یمن چندین سال است که با مشکلات ناشی از بیماری، فقر و بمباران‌های مستمر دست و پنجه نرم می‌کند. به چه علت کشوری که مسلمان است و خود را خادم حرمین می‌داند، اینگونه مردم بی‌گناه و مسلمان یمن را تحت فشار قرار داده و اظهار تأسف و پشیمانی هم نکرده و همچنان به جنایت‌هایش ادامه می‌دهد.  رئیس‌جمهوری ادامه داد: در مقابل این جنایات، سازمان ملل سکوت کرده و هیچ موضع قاطع و الزام‌آوری اتخاذ نمی‌کند و قدرت‌های غربی نیز از اینگونه جنایات حمایت می‌کنند.  
    
درخواست عربستان از اسرائیل برای حمله به لبنان شرم‌آور بود 
روحانی مداخله آشکار در کشور مستقلی مثل لبنان را اتفاق بسیار کم‌نظیری در تاریخ دانست و خطاب به مداخله‌کنندگان گفت: شما چه کاره هستید و با اتکا با چه قدرتی چنین اقداماتی انجام می‌دهید تصور می‌کنید که پول تا کجا می‌تواند کارساز باشد.  وی تصریح کرد: اینکه کشور مسلمانی در منطقه از رژیم صهیونیستی بخواهد و به آن التماس کند که مردم لبنان را بمباران کند بسیار شرم‌آور و خجالت‌آور است.  رئیس‌جمهوری تأکید کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران بخواهید یا نخواهید حامی مظلومان بوده و خواهیم ماند.  روحانی در ادامه با تأکید بر ضرورت تقویت قدرت ملی کشور، اظهار کرد: بخشی از قدرت ملی در حوزه نظامی است، بخشی مردمی، بخشی سیاسی و بخشی اقتصادی است و هر آنچه به قدرت ملی ما منتهی می‌شود، باید تقویت گردد.
twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: جهان نیوز
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 12
  • :
  • 1
  • :
  • 5
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3199 sec