سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 42568 منتشر شده در مورخ: 1396/11/2 ساعت: 08:33 گروه: اجتماعی  
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صدای دانشگاه در حل چالش های اجتماعی است/برگزاری اولین جشنواره ملی قدردانی از پایا نامه های برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اعلام کرد؛

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صدای دانشگاه در حل چالش های اجتماعی است/برگزاری اولین جشنواره ملی قدردانی از پایا نامه های برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال

دکترقبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اهمیت حرکت های علمی در توسعه اشتغال گفت: «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صدای دانشگاه در حل چالش های اجتماعی است.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،نشست خبری «اولین جشنواره ملی قدردانی از پایا نامه های برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال»، صبح امروز یکشنیه اول بهمن 96،با حضور رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،محمدعلی معتضیان دبیر اجرایی و دکتر سمیه توخیدلو دبیرعلمی همایش ، جمعی از اصحاب رسانه،برگزار شد.

به گزارش شبکه خبری ایرانیان،در ابتدای این نشست، دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه، با تاکید بر آموزه های اسلامی در مورد تامین معیشت گفت: «علم جنبه های مختلف دارد و از یک جنبه مقدمه توسعه است همانطور که توسعه موجب اشتغال پایدار می شود.»
وی با توجه به نامگذاری سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل طی دو سال گذشته توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: موضوع تولید و اشتغال مساله مند و به تدریج راهکارهای آن هم مشخص تر شده است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به مسئولیت مشترک در این امر ملی گفت: پژوهشگاه اراده دارد این مسیر را در سال های بعد ادامه داده، نگاه کاربردی نسبت به ظرفیت و وظایف خود داشته باشد و وارد چالش های جدی شود.
قبادی بر بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها برای تولید و اشتغال تأکید کرد و یادآور شد: «نگاه علمی عامل توسعه تشکیل نهادهای دانشی و شرکت های دانش بنیان است که می توانند توسعه پایدار و تولید اشتغال را به صورت منطقی و مستمر رونق بدهد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اهمیت حرکت های علمی در توسعه اشتغال گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صدای دانشگاه در حل چالش های اجتماعی است.
وی به آمار بیکاری دانش آموخته ها اشاره کرد و گفت: در شرایطی که 24 درصد دانش آموخته های مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد بیکار هستند، جشنواره تقدیر از بهترین پایان نامه های علوم انسانی در تولید و اشتغال نقطه عطفی است که تلاش های دانشجویی در این زمینه را قدر می شناسد.
دکتر قبادی همچنین با اشاره به آمار 50 درصدی دانشجویان علوم انسانی از مجموع حدود 4 میلیون دانشجوی کشور و غفلت از ظرفیت های علوم انسانی در اشتغالزایی توضیح داد: «مهارت افزایی در رشته های مختلف علوم انسانی می تواند به تولید فرصت های شغلی منجر شود؛ همانطور که مثلا در رشته ادبیات فارسی مهارت هایی در زمینه ویرایش محتوایی و زبانی متون مختلف علمی و غیره، برقراری ارتباط میان هنرهای نمایشی و ادبیات و نظایر آن دانش آموخته های این رشته را به شغل های جدید معرفی می کند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به مشارکت نهادهای مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، برای برگزاری این جشنواره افزود: در این جشنواره ضمن جوایز نقدی، برگزیدگان می توانند از فرصت مطالعات پسادکتری و فرصت های پژوهشی مختلف در گروه های پژوهشگاه برخوردار شوند؛ ضمن اینکه اعطای گرنت (پژوهانه) نیز از دیگر جوایزی است که برای آنها در نظر گرفته ایم.
دکتر سمیه توحیدلو، دبیر علمی این جشنواره در بخشی از این نشست گفت: تا امروز 100 پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری مرتبط به دست دبیرخانه رسیده است اما از آنجا که مخاطبان ما که طی سال های 86 تا 96 دانشجو بوده اند امروزه دیگر دانشجو نیستند، دبیرخانه با کمک مجموعه هایی مانند ایرانداک (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، پایان نامه های تالیفی را پایش و 400 عنوان را در این زمینه شناسایی کرده است.
دکتر توحیدلو ادامه داد: پایان نامه ها در 4 کارگروه ،رشته های علوم اقتصادی و مدیریت، علوم اجتماعی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، گروه تاریخ، جغرافیا، حقوق و علوم انسانی و ادبیات، هنر و فلسفه بررسی می شوند.
وی با اشاره به همکاری دانشگاه ها در روند پایش پایان نامه ها و رساله های مرتبط در این زمینه گفت: از دانشگاه ها خواسته ایم پایان نامه های برتر خود را هر سال به ما معرفی کنند و برای بهترین دانشگاه ها و پژوهشگاه ها نیز جوایزی در نظر گرفته ایم.
توحیدلو اضافه کرد: در مجموع از 103 عنوان پایان نامه و رساله ای که به دبیرخانه رسیده است، 63 اثر در مقطع کارشناسی ارشد، 35 اثر در دکتری، 49 اثر در هر دو حوزه از طریق دانشگاه های دولتی معرفی شده اند، 16 عنوان از دانشگاه پیام نور و 35 اثر در دانشگاه آزاد در میان آثار وجود دارد.
وی به محورهای انتخاب برترین پایان نامه ها و رساله ها اشاره کرد و گفت: تاثیر دانش بر اشتغال، بررسی ارتباط صادرات نفتی و غیرنفتی و اشتغال، نقش آموزش های غیرنفتی بر تولید، از جمله محورهایی است که در پایان نامه ها مد نظر بوده اند و قصد داریم با خوانش، پایش و معرفی آثاری که در این زمینه مکتوب شده اند توجه دستگاه های اجرایی را به استفاده از این ظرفیت ها جلب کنیم.
دبیر علمی این جشنواره در پایان با اعلام زمان برگزاری اختتامیه افزود:دبیرخانه تا 15 بهمن پذیرای پایان نامه ها و رساله های مرتبط است، مراسم اختتامیه 22 اسفند برگزار می شود.
وی در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه چه تعداد از آثار تقدیر شده و جایزه دریافت می کنند، گفت: همه آثاری که ارزشمند هستند در 4 کارگروه یادشده تقدیر می شوند و تعداد آثار برتر به نتیجه داوری ها بستگی دارد.

محمدعلی معتضدیان، دبیر اجرایی این جشنواره، در بخش دیگری از این نشست خبری، با بیان اینکه دبیرخانه تاکنون 103 رساله و پایان‌نامه دریافت کرده است، گفت:« 65 اثر مربوط به مقطع کارشناسی‌ارشد و 38 اثر رساله دکتری بوده است.

وی در یک تقسیم‌بندی دیگر از آثار دریافت شده اظهار داشت: 49 اثر در هر دو مقطع ارشد و دکتری از دانشگاه‌های دولتی، 16 اثر از دانشگاه پیام‌نور و 35 اثر هم از دانشگاه‌های آزاد اسلامی به دبیرخانه ارسال شده است.

لازم به ذکر است، اعضای شورای سیاست‌گذاری این جشنواره، رئیس و معاونان پژوهشگاه علوم‌انسانی، معاون پژوهشی وزارت علوم، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رؤسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام‌نور، علمی‌کاربردی و فرهنگیان و رئیس صندوق حمایت از پژوهشگرا، می باشند.

بنابراین گزارش ؛پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» برای ترغیب دانشجویان، جشنواره تقدیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال را اسفندماه 1396 برگزار می‌کند.
این جشنواره شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های علوم انسانی می شود که از سال 1386 تا پایان شهریور 1396 از پایان نامه و رساله خود با ویژگی‌های زیر دفاع کرده‌اند:
پایان‌نامه و رساله هایی با پیشنهادهای کاربردی (منتج از پژوهش) در حوزه تولید، اشتغال و کارآفرینی، پایان‌نامه و رساله های دربردارنده پیشنهادهای کاربردی در حوزه سیاست گذاری و ارزیابی سیاست‌های فعلی مرتبط با تولید و اشتغال، پایان نامه یا رساله های آینده پژوهانه یا مرتبط با مطالعات تطبیقی با رویکرد توسعه فرصت‌های اشتغال، پایان‌نامه و رساله های دربردارنده ایده‌هایی هم‌سو با فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی در راستای توسعه فرصت‌های اشتغال، پایان‌نامه و رساله هایی شامل بازآفرینی میراث‌ فرهنگی یا خلق محصولات فرهنگی، متناسب با نیازها و چالش‌های توسعه فرصت های اشتغال.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 8
  • :
  • 16
  • :
  • 16
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3253 sec