سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 42668 منتشر شده در مورخ: 1396/12/21 ساعت: 04:56 گروه: فرهنگ و هنر  
خاموشی:ایجاد بانک داده های فرهنگی اجتماعی در سازمان تبلیغات اسلامی/دینانی:آیین مقدس اسلام از هر آیینی در دنیا عقلانی تر است/میرکریمی:حکمت علوی ترکیبی از ترجمه لفظی، مولایی، تفسیری و انفسی نهج البلاغه است/لاریجانی:حکمت به هر رنگی باشد صبغه علوی دارد
در آئین رونمایی از کتاب‌های «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» و «حکمت علوی» مطرح شد؛

خاموشی:ایجاد بانک داده های فرهنگی اجتماعی در سازمان تبلیغات اسلامی/دینانی:آیین مقدس اسلام از هر آیینی در دنیا عقلانی تر است/میرکریمی:حکمت علوی ترکیبی از ترجمه لفظی، مولایی، تفسیری و انفسی نهج البلاغه است/لاریجانی:حکمت به هر رنگی باشد صبغه علوی دارد

حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: از سال 85 تاکنون بانک داده های فرهنگی اجتماعی در این سازمان ایجاد شده و به بهانه کار فرهنگی وارد داده‌های فرهنگی شدیم که یکی از این داده‌ها درباره نشر کتاب است.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،مراسم رونمایی از کتاب‌های «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» و «حکمت علوی» اثر اسماعیل منصوری لاریجانی،‌ صبح امروز با حضور سیدمهدی خاموشی،‌ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، غلامحسین ابراهیمی دینانی و حجت‌الاسلام سیدمهدی حسین‌زاده، دبیرکل بنیاد قرآن در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

ایجاد بانک داده های فرهنگی اجتماعی در سازمان تبلیغات اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دراین مراسم به بیان دیدگاه خود نسبت به این آثار پرداخت و عنوان کرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: من تورات و انجیل و زبور و فرقان را خواندم و از هر کدام عبارتی برگزیدم. از تورات این عبارت را برگزیدم که: «مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ هر کس بر خدا اعتماد کند او براى وى بس است». این عبارت در سوره طلاق آمده است. در سوره طلاق با این آیه برخورد می‌کنیم: أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ عَذَابًا شَدِیدًا فَاتَّقُوا اللَّهَ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ الَّذِینَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْرًا؛ خدا براى آنان عذابى سخت آماده کرده است پس اى خردمندانى که ایمان آورده‏اید از خدا بترسید براستى که خدا سوى شما تذکرى فرو فرستاده است، (آیه ۱۰ و ۱۱ سوره طلاق).

وی افزود: آیه بعد می‌فرماید: «رَسُولًا یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِ اللَّهِ مُبَیِّنَاتٍ لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّور؛ ِ پیامبرى که آیات روشنگر خدا را بر شما تلاوت مى ‏کند تا کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏‌اند از تاریکی‌ها به سوى روشنایى بیرون برد». از این دو آیه برداشت می‌شود کسی ایمان می‌آورد، اهل اندیشه و فکر است. وقتی صاحب اندیشه و ایمان شد، تقوا پیشه کند. آیات الهی مبین با معیار عقل هستند. کسانی که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند با ایمان به رسول خدا هدایت می شوند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی  با تاکید بر اینکه در سازمان تبلیغات تلاش بر این است تا بر اساس طرحی ویژه در حوزه فرهنگ پیش برویم، گفت: از سال 85 تاکنون بانک داده های فرهنگی اجتماعی در این سازمان ایجاد شده و به بهانه کار فرهنگی وارد داده‌های فرهنگی شدیم که یکی از این داده‌ها درباره نشر کتاب است. سازمان تبلیغات نسبت به افزایش سهم نشر مکتوب تلاش خوبی دارد و توانسته‌ برخی کتاب‌ها را به چاپ صدم برسانیم و برخی از تیراژ ها از مرز یک میلیونی عبور کرده است و با این وجود راضی نیستیم و تلاش ما بر این است کتاب های فاخر را به چاپ برسانیم.

حکمت علوی ترکیبی از ترجمه لفظی، مولایی، تفسیری و انفسی نهج البلاغه است

سیدحسن میرکریمی، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بین الملل در این مراسم با اشاره به اینکه این واحد نشر در حوزه تبلیغ دین مبین اسلام فعالیت می کند، گفت: تاکنون بیش از 800 عنوان کتاب در حوزه دین از سوی انتشارات چاپ و نشر بین الملل وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است.

میرکریمی گفت: در یکی دو سال اخیر بحث حیات و ممات حوزه نشر بر همه روشن است. انتشارات بین الملل با توجه به مشکلات حوزه نشر در سال های اخیر فعالیت خود را از ساختار کمی به ساختار کیفی تغییر داده است و کیفیت آثاری که منتشر می کنند به نسبت قبل متفاوت است. نمونه آن اثر دکتر منصوری لاریجانی که امروز رونمایی می شود.

وی با توجه به اینکه سال کتاب حوزه نشر از نمایشگاه کتاب تهران تاریخ گذاری می شود، گفت: از سال گذشته تاکنون 70 عنوان کتاب چاپ اولی از سوی شرکت چاپ و نشر بین الملل به بازار نشر ارایه شده است و امیدواریم در سال آینده روند رو به رشدی در حوزه نشر کتب دینی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بین الملل با توجه به سابقه 20 ساله این انتشارات گفت: علیرغم وابسته بودن به سازمان تبلیغات اسلامی شرکت چاپ و نشر بین الملل در حوزه ناشران دینی جایگاه خود را یافته است، امیدواریم بتوانیم با چاپ کتاب های ارزشمند جامعه علمی را به کتاب علاقه مند کنیم.

آیین مقدس اسلام از هر آیینی در دنیا عقلانی تر است

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه در این مراسم در تفسیر آیه تفسیر آیۀ "ن و القلم و ما یسطرون" گفت: خداوند در قرآن به قلم قسم یاد کرده در واقع وقتی قسم به چیزی می خوریم آن چیز عزیز است و خداوند به چیز عزیزی چون قلم قسم خورده است.

وی گفت: شما را به اصول کافی که مهمترین کتاب حدیثی شیعی است، ارجاع می دهم. اولین حدیث این کتاب بعد از بسم الله آغاز در باب عقل است چرا که اولین مخلوق خداوند عقل است. این سوال را از شما می پرسم که آیا خداوند اول عقل را و بعد عالم یا اول عالم را و بعد عقل را آفریده است. خداوند عالم را بر اساس آگاهی آفریده است، خداوند حکیم است و عالم را بر اساس حکمت آفریده است چرا که آگاهی بر اساس عقل است.
دینانی افزود: وقتی خداوند با عظمت غیرمتناهی می گوید حکمت خیر کثیر است در واقع حکمت کثرت می آورد چرا که حکمت بعد از مرگ انسان از بین نمی رود. در واقع حکمت ابدی و خیر کثیر است. اگر کاری در آن حکمت باشد محکم است. حکمت؛ عقل است. عقل حکم می کند و هیچ موجودی حکم نمی کند مگر عقل و حاکم مطلق خداوند است چون آگاهی مطلق است.

این فیلسوف و اندیشمند ایرانی گفت: در هیچ دینی از ادیان الهی به اندازه اسلام بر عقل تاکید نشده است. قرآن وقتی مومنان را مذمت می کند به عقل اشاره می کند که نمونه آن "أَفَلَا تَعْقِلُونَ"  در سوره صافات و نمونه های مشابه در سوره های دیگر است. عقل پیش رو، آینده و گذشته را می بیند.

وی خاطرنشان کرد: حکمت ظهور عقل است. در تورات و انجیل آنقدر که به عقلانیت در قرآن اشاره شده، توجه نشده است. اوج عقلانیت در قرآن کریم به کار رفته و هیچ کتابی در عالم به اندازه قرآن عقلانی نیست.

این اندیشمند با اشاره به اینکه در تفسیر علامه طباطبایی عقل نقش دارد، گفت: عقل گوهری گرانبهاست که اگر احساسات را کنترل نمی کرد نمی دانم چه بلایی بر سر بشر می آمد؛ چرا که عقل میزان الموازین است یعنی همه میزان ها با عقل به توازن می رسند. آیین مقدس اسلام از هر آیینی در دنیا عقلانی تر است. حضرت امیر (ع) سمبل عقلانیت اسلام است و نهج البلاغه کتاب فضایل امام علی(ع) است.

حکمت به هر رنگی باشد صبغه علوی دارد

دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، نویسنده کتاب‌های «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» و «حکمت‌ علوی»،نیزدر آیین رونمایی از این آثار گفت: در سالی که مقام معظم رهبری به‌عنوان سال حضرت امیرالمومنین (ع) نامگذاری کردند در بنیاد حفظ آثار درباره نهج‌البلاغه مطالعاتی انجام می دادم. وقتی ترجمه نهج‌البلاغه دکتر صبحی‌صالح را مطالعه کردم و به پایان کتاب رسیدم با 5هزار کلمه که تحت عنوان فرهنگ اصطلاحات آورده شده بود مواجه شدم وی در خصوص این کلمات ذکر کرده بود کسی راز این کلمات را می‌فهمد که رابطه انفسی با صاحب نهج البلاغه داشته باشد.

دکتر منصوری لاریجانی، مولف آثار ارزشمند در این مراسم با اشاره به اینکه آغاز نگارش کتاب حکمت علوی از سالی که رهبری آن را سال امام علی نامید، آغاز شد، گفت: از دوران دبیرستان علاقه شدیدی به نهج البلاغه و حفظ خطبه های آن داشتم. در ابتدای نگارش کتاب "حکمت علوی" تمام تلاشم پیدا کردن عین این پنج هزار کلمه در خطبه های نهج البلاغه و جاسازی کردن همه این واژه ها در نهج البلاغه امیر المومنین(ع) بود.

این نویسنده و پژوهشگر خاطر نشان کرد: در حکمت علوی به بررسی واژگان نهج‌البلاغه پرداخته ام و متوجه شده ام که همه واژگان بار عرفانی و ولایی دارند. همچنین در نگارش کتاب حکمت علوی با این مشکل مواجه بودیم که فصاحت و بلاغت ترجمه به‌هم نخورد.

منصوری لاریجانی خاطر نشان کرد: در انتشار این اثر کلمات خطبه‌ها را در قالب نکته توضیح داده ام و سعی من بر آن بوده از تکرار پرهیز کنم. این اثر ترکیبی از ترجمه لفظی، مولایی، تفسیری و انفسی است.

وی افزود: 124 کلیدواژه را در تفسیر نهج البلاغه استخراج کرده و فصاحت و بلاغت را سعی کردم در ترجمه کلام مولا به مخاطب برسانم چرا که کلام مولا بعد از قرآن معجزه است. سعی کردم در کتاب حکمت علوی همه از معرفت ناب ولایت امیرالمومنین بهره شوند.

وی با اشاره به اینکه اتحاد وجودی امام علی (ع) و حضرت زهرا در کوثر است، گفت: حکمت به هر رنگی رنگ علوی دارد و منشا نزول حکمت ازلی است و ساحت نزول حکمت ولایت امیرالمومنین(ع) است.

88
88
88
88
99
twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 22
  • :
  • 46
  • :
  • 18
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/0996 sec