سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 42705 منتشر شده در مورخ: 1397/1/23 ساعت: 03:21 گروه: فرهنگ و هنر  
آرزویمان این است که جشنواره ای در تراز جمهوری اسلامی برگزار کنیم/رونمایی از ۲۹ فیلم برای اولین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر/ نوسانات دلار برنامه‌ای را کنسل نمی‌کند/ خشم صهیونیست‌ها از تاثیر سینمای ایران
پرسش و پاسخ نمایندگان رسانه‌ها با رضا میرکریمی؛

آرزویمان این است که جشنواره ای در تراز جمهوری اسلامی برگزار کنیم/رونمایی از ۲۹ فیلم برای اولین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر/ نوسانات دلار برنامه‌ای را کنسل نمی‌کند/ خشم صهیونیست‌ها از تاثیر سینمای ایران

میرکریمی با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه جشنواره جهانی الهام بخش نیست گفت: گرایش ما یک گرایش کاملا ملی و بر اساس هویت ملی خودمان است و آرزویمان این است که جشنواره ای در تراز جمهوری اسلامی برگزار کنیم.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،نشست خبری رضا میرکریمی دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ظهر امروز چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه در پردیس چارسو برگزار شد که در بخش نخست وی توضیحاتی درباره روند برپایی نشست ارایه داد و در بخش انتهایی نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، رضا میرکریمی در پاسخ به این پرسش که این جشنواره هدف مشخصی را دنبال نمی کند گفت: ما هر بخشی را که طراحی کردیم با فکر و اعتقاد بوده است. متاسفانه در ایران شرایط طوری شده که کمی سان و رژه ای شده‌ایم. دوست داریم فقط به همدیگر گزارش دهیم و همین که مقام بالادست خوشش بیاید برایمان کافی است. من با این مساله که خانواده شهدا را روی سن بیاوریم و بعد فکر کنیم همه چیز درست است و با همین ویترین همه چیز را توجیه کنیم، مطلقاً مخالفم. اگر فیلم هایی در بخش زیتون های زخمی داریم، با اعتقاد آنها را انتخاب کردیم. برای تک تک فیلم هایش وقت گذاشتیم و زحمت کشیدیم.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه جشنواره جهانی الهام بخش نیست گفت: گرایش ما یک گرایش کاملا ملی و بر اساس هویت ملی خودمان است و آرزویمان این است که جشنواره ای در تراز جمهوری اسلامی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در این چند سالی که جشنواره جهانی برگزار می شود یک رقیب منطقه ای برای ما به وجود آمده است که با وجود اینکه پول های زیادی خرج می کند به خاطر عدم موفقیت، از ما عصبانی است و حتی نماینده ما را به جشنواره راه نداد، با اینکه هزینه هایش را هم خودمان پرداخت می کردیم. این عصبانیت نشان می دهد ما درست گام بر می‌داریم. امسال سه جشنواره فیلم دیگر در پکن، مسکو و بخارست همزمان با جشنواره ما برگزار می شود ولی مهمانان خارجی ما ترجیح داده اند به ایران بیایند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: اگر به لحاظ آماری این چهار جشنواره را رصد کنید که در این شرایط رقابتی که همه می‌خواهند مهمانان برجسته ای داشته باشند، کدام یک موفق تر عمل کرده‌اند و کدام یک کشور کم مساله تری برای سفر است، جشنواره ما موفق است.

وی در جواب به سوال دیگری که چرا «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره حضور ندارد، گفت: ما اسفندماه با سرمایه گذار فیلم تماس گرفتیم و درخواست کردیم فیلم را در نوروز اکران نکنند و برای بخش مسابقه جشنواره جهانی فیلم فجر نگه دارند ولی صاحبان فیلم علاقه داشتند فیلم در نوروز اکران شود و طبق آیین نامه فیلمی که اکران عمومی شده است نمی‌تواند در بخش مسابقه حضور داشته باشد. درنهایت ما بهترین فیلم جشنواره ملی فیلم فجر فیلم یعنی «تنگه ابوقریب» را در بخش رقابتی خود داریم.

میرکریمی درباره فیلم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: من افتخار می کنم که مجید مجیدی فیلمساز برجسته ایرانی توانسته است با سرمایه گذاری یک کشور صاحب سبک در سینما مثل هند، فیلمی استاندارد بسازد تا آنجا که وزیر فرهنگشان در افتتاحیه فیلم در شهر بمبئی حضور پیدا می‌کند و می‌گوید ما به همکاری با ایرانی‌ها افتخار می‌کنیم که کمک می‌کنند سطح سینمای هند ارتقا یابد. به همین دلیل ما از این فیلمساز نامدار خواهش کردیم که فیلم «آن سوی ابرها» را به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره نمایش دهیم.

وی درباره دلیل تنوع آثار و برنامه های حاضر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: شاید برخی انتقاد کنند که چرا طیف گسترده ای از نگاه‌ها و دیدگاه‌ها در جشنواره حضور دارند که باید بگویم این دیدگاه من است مه فکر می کنم وقتی یک جشنواره می‌خواهد در تراز جمهوری اسلامی برگزار شود و مهمترین رویداد فرهنگی هنری کشور است، باید به گونه ای برگزار شود که همه دیدگاه ها سهمی در آن داشته باشند. این بدان معنا نیست که کسی گرایشش را از دست بدهد یا دیدگاهش را فراموش کند.

میرکریمی در پاسخ به انتقادی به پوستر جشنواره به استقبال بسیار زیاد از طراحی آن اشاره کرد و گفت: ما این پوسترهای را بر اساس هویت ملی مان طراحی کردیم تا جهانیان بدانند فرهنگ در کشور ما چه سابقه ای دارد. همه جا به دنبال این هستند که تاریخ قدیمی تری از خود به نمایش بگذارند مثلا چند استخوان از شن‌های عربستان بیرون کشیده اند و همه جا پر کرده اند که این برای ۱۲ هزار سال پیش است که تاریخ خود را چند هزار سال از تاریخ ما را قدیمی تر نشان دهند! هیچ جا با دست خودش گذشته خودش را نابود نمی کند. ما ۱۲۰ سال سابقه سینما داریم که با تفاوت ۵-۶ سال از سینمای جهان شروع شده است و باید به آن افتخار کنیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد: در هر سه دوره نگاه من به اقلام تبلیغاتی جشنواره نگاه هویت گرا بوده و هدف مان به رخ کشیدن هویت ملی‌مان بوده است. سال گذشته مهمانان آنقدر از پوسترها استقبال کردند که ما دوباره آنها را چاپ کردیم تا آنها را با خود به کشورهایشان ببرند. من فکر می کنم چنانچه حتما یک الگوی تکراری بگذاریم و محدوده هویتی‌مان را محدود به پنج، شش المان کنیم، این به معنای کوچک کردن فرهنگ است. این یک تصویر غلط است که هر چیزی را می‌سازیم باید یک بخشی از آن موضوع در پوستر باشد و ما می‌خواهیم این نسبت را بشکنیم.

وی افزود: ما می خواستیم عادت ها و کلیشه های قبلی در طراحی پوستر جشنواره ها را بشکنیم و از المان های تکراری استفاده نکنیم.

میرکریمی درباره سایت دایره المعارف سینمای ایران با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بر اساس تلاش گروهی از محققان یک دیتا بیس قوی ایجاد شده است، گفت: همه محتوای سینمای ایران با بیش از ۴۷۰۰ فیلم سینمایی و تعداد زیادی فیلم کوتاه با اطلاعات دقیق در این سایت گردآوری شده و رونمایی این سایت را در جشنواره انجام خواهیم داد.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه به عنوان مشاور بین الملل سازمان سینمایی هم فعالیت دارد و همچنین فعالیت در این جشنواره بیان کرد این دو موضوع خیلی قابل تفکیک نیستند و حوزه های مشترک دارند.

پرسش بعدی به کم رنگ بودن تعامل با رسانه های خارجی و توجه به سینمای ترکیه اختصاص داشت.

رضا میرکریمی در این باره بیان کرد: ترکیه همسایه ما است و تبادلات خوب سینمایی با آنها داریم و در ۲ دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر به آنها توجه ویژه شده است. ما نمی توانیم سینمای ترکیه را نادیده بگیریم و در تدارک کارهای مشترک بیشتر هستیم.

وی درباره تعامل با رسانه های گفت: حتما حضور رسانه های خارجی برای ما مساله مهمی است و شما همراه ما هستید ولی واقعا نمی توان با همه رسانه های حاضر در جشنواره که بیش از ۱۵۰۰ رسانه هستند مصاحبه اختصاصی انجام داد.

پرسش بعدی درباره نوسانات دلار و تاثیر بر حضور مهمانان و برنامه ها و همچنین مساله  حمایت از همه طیف فیلمسازان به ویژه فیلم اولی ها مطرح شد.

میرکریمی درباره نوسانات دلار گفت: کارهای جشنواره خیلی زود شروع شده و بودجه ها قبلا بسته شده و در این دوره با مشکلی رو به رو نیستیم و امیدوارم این شرایط اقتصادی گذرا باشد و به سال های بعد نرسد.

وی درباره بخش دوم سوال بیان کرد: جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر در کنار هم هستند و مقابل هم نیستند. ما می خواهیم در جشنواره تا جایی که امکان داریم استعدادهای جوان را شناسایی کرده و فرصت بروز بدهیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت کشور افغانستان در جشنواره گفت: افغانستان هرگز از توجه جشنواره جهانی خارج نمی شود برای مثال امسال در بخشی فیلمی از این کشور داریم ضمن اینکه مهمان و داور و سهمیه ای در بخش دارالفنون از این کشور نیز داریم. اصلا در دارالفنون اولویت ما حضور افرادی از منطقه در این بخش است.

میرکریمی درپاسخ به اینکه چرا فیلمسازان اشتیاقی به حضور در جشنوار ها ندارند، گفت: ما در این مورد کم کاری نکردیم و برای ۵۰۰ شخصیت سینمایی کارت صادر شده است ولی باید به نقطه ای برسیم که همه هنرمندان و اندیشمندان ما و همه کسانی که متوجه شوند منافعشان با این رویداد فرهنگی همخوانی دارد خودشان پیش قدم شوند. اینکه هنرمندان حضور پیدا کنند متاثر از اتفاقات هنری جشنواره است.

وی درباره احتمال اکران فیلم های خارجی جشنواره در سینما گفت: ارتباط خوبی بین جشنواره جهانی فیلم فجر و سازمان سینمایی وجود دارد و قرار است برای اکران فیلم‌هایی که اینجا نمایش داده می‌شوند، اقدام شود، اما در بهترین حالت ۱۰ فیلم از میان ۱۳۰ اثر خارجی امکان اکران پیدا خواهد کرد چرا که در آیین نامه سینمایی اکران خارجی بسیار محدود است.

میرکریمی در مورد حضور آثار برتر در جشنواره گفت: سال گذشته تعداد کسانی که آثار برتری در سینما داشتند مثال زدنی بود. امسال فیلمسازان بزرگ، کم فیلم ساختند ولی ما سعی کردیم بهترین آثار را انتخاب کنیم. مثلا برای بخش جام جهان نما تمام فیلم‌هایی که در جشنواره های مختلف جایزه دریافت کردند انتخاب کردیم.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر اینکه فیلم های حاضر در جشنواره، آثار خوبی در عرصه سینما هستند گفت: ما ۲۰ فیلم خارجی به غیر از ۹ فیلم ایرانی در جشنواره داریم که برای اولین بار اکران می شوند و فیلم های دیگری نیز داریم که فقط در کشورشان به نمایش درآمده اند.

میرکریمی درباره لزوم خرید بلیت برای ورود به سالن های نمایش فیلم برای خبرنگاران گفت: به خاطر تعداد زیاد کارت‌هایی که صادر شده است، نمی توان اجازه داد افراد از جمله خبرنگاران به صرف اینکه کارت دارند، بدون بلیت به سینما وارد شوند. ما ۲۰۰۰ کارت مهمان داریم ولی مجموع صندلی سینماهای مان ۱۲۰۰ عدد است. ضمن اینکه واقعیت این است که فیلم‌ها به یک نسبت مخاطب ندارد.

وی با رد برگزاری جلساتی با نمایندگان مجلس برای انتخاب فیلم ها و اختصاص بودجه از این طریق برای جشنواره، در مورد حضور برخی فیلم‌هایی که در جشنواره ملی حضور نداشتند ولی در جشنواره جهانی هستند، گفت: اگر فیلمی از جشنواره ملی جا مانده به این معنی نیست که فیلم بدی است. اینجا بر اساس پراکندگی فیلم‌های خارجی که داریم فیلم‌های ایرانی را انتخاب می‌کنیم. در جشنواره ملی فیلم فجر فیلم هایی دیگری حضور دارند و در مقایسه با هم انتخاب ها صورت می گیرد و اینجا فیلم های دیگری درخواست داده اند.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر چشم انداز جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و گفت: پا فشاری بر اصولی که به آن اعتقاد داریم می‌تواند ما را موفق کند. اینطور نیست که آثار برجسته سینما در ایران قابل نمایش نباشد و امیدواریم در سال های نه چندان دور فیلمسازانی داشته باشیم که برای ذائقه ایرانی فیلم بسازند.

میرکریمی در پاسخ به پرسشی درباره بودجه و هزینه های برگزاری جشنواره گفت: بودجه جشنواره ۸ میلیارد است و سعی می کنیم بتوانیم با این بودجه این جشنواره را برگزار کنیم. این هزینه تمام بخش های سنگین جشنواره از دعوت از مهمانان و هتل و پذیرایی را در بر می گیرد. ضمن اینکه هزینه و فایده یک کار توسط سیاستگذاران کلان فرهنگی سنجیده می شود. یک اتفاق فرهنگی می تواند هزینه دیپلماسی کشور را کاهش دهد. البته ما به دنبال صرفه جویی هستیم و دو بار به خاطر انضباط مالی تشویق شدیم.

یکی دیگر از سوالات خبرنگاران مساله ممیزی فیلم های خارجی و رضایت صاحبان آثار بود. دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: صاحبان آثار را در جشنواره و در سالن نمایش فیلم هایشان می بینید و این یعنی اینکه با رضایت و نظر خودشان ممیزی های مدنظرمان انجام می گیرد.

وی افزود: این مساله ممیزی که آنقدر در ایران به آن تاکید می کنید در کشورهای دیگر هم وجود دارد و فیلمسازان جهان هم این مساله را می دانند. نماینده فیاپ که سال گذشته به ایران آمد به این مساله هم دقت کرد و متوجه شد رضایت فیلمسازان هم جلب شده است.

نمایش فیلم اصغر فرهادی در جشنواره جهانی فیلم فجر موضوع دیگر نشست بود که میرکریمی در این باره گفت: ما با شرکت پخش کننده صحبت کردیم ولی گفته شد فیلم ایشان به زمان نمایش در جشنواره ما نمی رسد و حتی برای نمایش در جشنواره کن هم به سختی آماده می شود.

وی افزود: ما تعامل خوبی با ایشان داریم و شاید در دوره بعد در مقام داور از حضور ایشان بهره ببریم.

میرکریمی در پاسخ به پرسشی درباره رونق بازار با اشاره به اینکه فروشندگان هرگز قیمت فروش خود را نمی‌گویند، گفت: ما داریم تلاش می کنیم به جای اینکه تعداد فروشندگان زیاد شود تعداد خریداران زیاد شوند و امسال با ۴۷ خریداری که می آیند ما رکورد خودمان را خواهیم زدیم. برای ما بازار منطقه بسیار مهم است و بازار ما محلی برای فیلم های منطقه هم شده است.

میرکریمی با استقبال از درخواست نماینده جامعه ناشنوایان برای دوبله همزمان فیلم «به وقت شام» در جشنواره برای این جامعه تصریح کرد: ز جمعیت ناشنوایان دعوت کنیم که در یک سانس ویژه حضور یابند.

حضور علاقمندان شهرستانی برای شرکت در برنامه های جشنواره و تماشای آثار مساله دیگری بود که به آن اشاره شد که جشنواره در سال های بعد در استان ها نیز جشنواره برگزار شود.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: در جشنواره جهانی فیلم فجر هر فیلم اجازه ۲ بار پخش دارد و مساله ما با جشنواره ملی فیلم فجر فرق دارد.

وی درباره ایجاد فضایی برای ورک شاپ ها در شهرهای دیگر گفت: من افسوس می خورم که تمرکزگرایی رخ داده اما عرف این نیست در شهرهای دیگر باشد. من شخصا فکر می‌کنم ما به ده ها جشنواره جهانی احتیاج داریم‌ ما سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ نمی کنیم و همین یکی را هم زیاد می دانیم حال من بد می شود که چرا در شهرستان ها رویدادهای فرهنگی رخ نمی دهد.

سوال دیگر درباره همکاری وزارت امور خارجه برای حضور مهمانان خارجی بود که میرکریمی گفت: وزارت خارجه همکاری خیلی خوبی با ما داشته و دارد و فقط چند مورد نگرانی داریم که امیدوارم ویزای این افراد هم به زودی صادر شود و همه مهمانان ما به ایران بیایند.

دبیر سی ششمین جشنواره جهانی فیلم جهانی فجر در مورد گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص و ابراز ناراحتی رژیم صهیونیستی از نفوذ سینمای ایران در منطقه گفت: این نشان می‌دهد جشنواره ما الهام بخش است و این عصبانیت آنها کاملا طبیعی است. از نظر ما کشورهای منطقه از سینمای ایران بسیار درس گرفتند و می توانیم رد پای سینماگران بزرگمان را در قفقاز و ترکیه و دیگر نقاط منطقه بینیم. سرمایه گذاری روی دیپلماسی عمومی هزینه های هر کشوری را در حوزه سخت افزاری به شدت کاهش می دهد.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 14
  • :
  • 21
  • :
  • 1
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3214 sec