سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 42721 منتشر شده در مورخ: 1397/2/28 ساعت: 18:21 گروه: صفحه نخست  
آزادسازی خرمشهر در نگاه رسانه‌های بین‌المللی

آزادسازی خرمشهر در نگاه رسانه‌های بین‌المللی

خبرگزاری‌های مهم خارجی در روز آزادسازی خرمشهر خفقانی را که در رسانه‌های عراق حکم‌فرما بود، شکستند و حقانیت ما را پذیرفتند.

درحالی‌که اخبار شادی‌آفرین پیروزی‌های رزمندگان در خرمشهر دنیا را در بهت و حیرت فرو برده بود، خبرگزاری‌های امپریالیستی و صهیونیستی با چرخشی 180 درجه و در آستانه بازپس‌گیری این شهر به دست رزمندگان، مساله تجاوز عراق به ایران اسلامی را پس از 20 ماه از تاریخ شروع جنگ تحمیلی مطرح کردند. اقدام این خبرگزاری‌های جیره‌خواران امپریالیسم جهانی، شاید تلاشی برای به دست آوردن مجدد اعتبار از دست رفته‌شان بوده است.

خبرگزاری‌های مهم خارجی در گزارش خود و با توجه به گزارش‌های پیروزی‌های بزرگ رزمندگان که از ایران دریافت می‌کردند، خفقانی را که بر رسانه‌های گروهی عراق حکم‌فرما بود ترسیم کردند و حقانیت ما را پذیرفتند، اما آنچه رسانه‌های گروهی جهان درباره آزادی خرمشهر عنوان کردند، همه واقعیت‌های حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان نبود؛ بلکه در چشم‌انداز این رسانه‌ها علی‌رغم اعتراف به واقعیت‌ها، تحریف و دگرگون نشان دادن حقایق نقش اصلی را ایفا می‌کرد. از مجموعه گزارش‌های خبری رسانه‌های گروهی جهان درباره آزادی خرمشهر، به برخی از آنها در ذیل اشاره می‌کنیم:

آزادی خرمشهر از دیدگاه رسانه‌های گروهی جهان

به گزارش یونایتدپرس (آمریکا) از بیروت: ایران اعلام کرد: «نیروهای این کشور شهر بندری خرمشهر را آزاد کردند. «ایرنا» خبرگزاری جمهوری اسلامی، در خبری از جبهه جنگ گزارش داده است که خرمشهر از اشغال عراقی‌ها که 578 روز به طول انجامید. آزاد شده و جنگ ایران و عراق تاکنون وارد ششصد و هشتمین روز خود شده است. خرمشهر طی هفته‌های اول جنگ توسط عراقی‌ها اشغال شد. کارشناسان نظامی معتقدند سقوط خرمشهر می‌تواند به معنای خاتمه سریع جنگ باشد.»

رادیو بی‌بی‌سی در بخش خبری خود اعلام کرد: «ایران می‌گوید که پس از 20 ماه که خرمشهر در دست عراقی‌ها بود، اکنون ایران این شهر را مجدداً به تصرف خود درآورده است. چند ساعتی است که عراق اعلامیه‌ای منتشر نکرده است. خبرنگار بی‌بی‌سی در نیکوزیا می‌گوید که سکوت غیرعادی عراق نشان می‌دهد که وضع از نظر عراقیها خیلی خراب است.»

رادیو صدای آمریکا اعلام کرد: «ایران مدعی شده است که سربازان ایرانی، خرمشهر، آخرین پایگاه عمده عراقی‌ها در خاک ایران را بازپس گرفته‌اند. هیچ منبع مستقلی ادعای ایران را تأیید نکرده است. عراق نیز اعلام کرده است که حمله ایرانیان دفع شده و نیروهای ایرانی متحمل تلفات بسیار سنگین شده‌اند.»

خبرگزاری آلمان: به گزارش خبرگزاری آلمان غربی از تهران، خبرگزاری رسمی ایران گزارش داد: «نیروهای این کشور وارد شهر خرمشهر شده‌اند. شهر بندری خرمشهر، واقع در کناره رود شطّ‌العرب، تنها شهر ایران بود که در کنترل نیروهای عراق قرار داشت.»

خبرگزاری آلمان می‌افزاید: «نیروهای ایرانی، حمله برای آزادسازی آخرین شهر ایران در دست عراقی‌ها را شروع کرده‌اند. حمله‌ای که در یکشنبه شب شروع شد، منجر به محاصره کامل شهر شد. عراق نیروهای خود را امروز از شهر بندری خرمشهر خارج کرده و تا مرز بین‌المللی عقب کشیده است. عراق یک روز پس از بازپس گرفتن شهر خرمشهر توسط نیروهای ایرانی، عقب‌نشینی نیروهایش را از این شهر تأیید کرده است. با عقب راندن عراقی‌ها از خرمشهر، ساحل شرقی آبراه استراتژیک شطّ‌العرب که عراق نیز برای تمامی صادرات از طریق دریای خود به این آبراه متّکی است، بار دیگر تحت کنترل ایران درآمد.

آزادی خرمشهر از دیدگاه رسانه‌های گروهی جهان

هدف اصلی بغداد از حمله به ایران که در سپتامبر 1980 صورت گرفت، ظاهراً حاکمیت کامل بر گذرگاه آبی مذکور بوده است. آیت‌الله روح‌الله خمینی رهبر مذهبی ایران روز گذشته به کشورهای منطقه در مورد کمک به عراق هشدار داد، وی در مورد اینکه نیروهای ایرانی حملات خود را تا قلمرو عراق خواهند کشاند یا نه مطلبی ذکر نکرد.»

روزنامه لبنانی النهار نیز نوشت: «نیروهای ایرانی به آبهای شطّ‌العرب (اروندرود) رسیدند و نماز ظهر را پس از وضو در آب‌های شطّ‌العرب به پا داشتند.»

روزنامه گاردین (انگلستان) ضمن تأیید خبر صدای جمهوری اسلامی ایران به عنوان منبع خبری موثق نوشت: «بازپس گرفتن خرمشهر توسط ایران پس از 20 ماه، تحقیر ارتش عراق را به بالاترین حد خود رساند. محاسبات غلطی که صدام براساس آنها تصمیم گرفت در ماه سپتامبر 1980 مسیحی به ایران حمله کند، بر این استوار بود که یک حمله محدود کافیست تا نظام بنیادگرایانه آیت‌الله خمینی در تهران را به سقوط بکشاند؛ لکن ثابت شد که همه محاسبات غلط بوده؛ زیرا به محض ورود ارتش عراق به ایران، مقاومت در این کشور سخت‌تر شد.»

فاینشنال تایمز (لندن) نوشت: «سقوط خرمشهر و اسارت هزاران سرباز عراقی را فقط می‌توان یک شکست فاجعه‌آمیز دانست و تحقیر ناشی از آن را ارتش عراق نمی‌تواند، فراموش کند. ارتش عراق توانست خرمشهر را پس از یک ماه جنگ شدید و تحمّل تلفات سنگین به تصرّف خود درآورد؛ در حالی که ایرانیان پس از یک حمله که کمتر از 2 روز به طول انجامید، آن را بازپس گرفتند و این عمل علاوه بر یک «ضربه استراتژیک» از نظر روانی ضربه عظیمی به ارتش عراق وارد کرد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس (امریکا) گزارش داد، ایران گفت: «نیروهای این کشور آخرین هسته مقاومت عراقی‌ها در خرمشهر را درهم شکسته‌اند و در همین حال عراق رسما به سقوط آخرین دژ خود در جنوب غربی ایران اعتراف کرد.

این خبرگزاری می‌افزاید: «این بزرگ‌ترین پیروزی ایران در جنگ 20 ماهه خلیج فارس، سازمان ملل، بازار مشترک اروپا و دیگر کشورهای آسیا و آفریقا را برای پایان دادن به جنگ از طریق مذاکره به تکاپو انداخت.»

آزادی خرمشهر از دیدگاه رسانه‌های گروهی جهان

روزنامه نیوزلن (ارگان حزب سوسیالیست کارگر انگلستان) در سرمقاله خود تحت عنوان ضربان قلب یک انقلاب، نوشت: «ایران در محاصره اقتصادی بود و نمی‌توانست هیچ سلاح و قطعه یدکی دریافت کند و دائماً تحت حمله تبلیغات بود. کسانی چون «فرد هالیدی» مرتباً با اظهارنظرهای خود، سم تبلیغات علیه ایران را تهیه می‌کردند و ادعا می‌کردند که انقلاب ایران و رهبر آن امام خمینی قادر به تحمل حمله عراق نیستند. آنها مدعی بودند که نظام ایران سرنگون می‌شود و اقتصاد ایران ورشکسته است و بزودی در ایران جنگ داخلی روی می‌دهد. ارتش شورش کرده و دست به کودتا می‌زند. مردم از جنگ خسته شده و پشت جبهه را تقویت نمی‌کنند و دست به راهپیمایی و تظاهرات علیه دولت می‌زنند؛ اما تمام این حرفها غلط از آب درآمد و نه تنها ایران به پیروزی نظامی رسید؛ بلکه انقلاب اسلامی ایران نیز قدرتمندتر شده، به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و این نشانه اساسی توسعه انقلابهای مردمی در سراسر جهان است.»

روزنامه نیوزلن در پایان این مقاله به قشر کارگر انگلیس توصیه می‌کند که از کارگران و مردم ایران درس انقلاب را بیاموزند.

روزنامه یومیوری (ژاپن) می‌نویسد: «تهران در شادی و سرور است.»

روزنامه ماینی چی (ژاپن) نوشت: «12 هزار عراقی اسیر شدند.»

خبرنگار رادیو آلمان در گزارشی از بیروت گفت: «اینک صدام به سقوط نزدیک شده و خرمشهر آخرین پایگاه عراقی‌ها در ایران تسخیر شده است.»

روزنامه فرانکفورتر الگماینه (هامبورگ) نوشت: «جنگ اکنون رو به پایان است. در همین حال این پیش‌بینی که صدام حسین چگونه می‌تواند از این شکست جان سالم بدر ببرد نیز سخت است.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 17
  • :
  • 27
  • :
  • 40
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/4461 sec