سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 42731 منتشر شده در مورخ: 1397/3/16 ساعت: 01:43 گروه: صفحه نخست  
آماده سازی تاسیسات برقی نطنز برای چندصد هزار سو/برجام معیوب شده را قبول نداریم /تکمیل مرکز سانتریفیوژ جدید حداکثر طی ماه های آینده
صالحی در نشست خبری اعلام کرد؛

آماده سازی تاسیسات برقی نطنز برای چندصد هزار سو/برجام معیوب شده را قبول نداریم /تکمیل مرکز سانتریفیوژ جدید حداکثر طی ماه های آینده

صالحی گفت: تاسیسات برقی نطنز برای چندصد هزار سو و واحد اختلاطی این کارخانه آماده فعالیت است.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،علی اکبر صالحی گفت: در این میان چند اصل وجود دارد که باید مدنظر قرار دهیم؛ اصل اول التزام به تعهدات است. رهبر معظم انقلاب همواره فرموده اند که جمهوری اسلامی ایران اگر تعهدی را پذیرفت قطعاً​ ملتزم به آن خواهد بود، این یک اصل اخلاقی ،دینی و سیاسی است و لذا این اصل برای ما مدنظر بوده است.
علی اکبر صالحی گفت: ما قبل از برجام توافقنامه پادمانی را مدنظر قرار می دادیم بعد از برجام هم پروتکل وهم ملاحظات برجامی اضافه شد.
وی گفت:​ ما بعد از برجام هم در چارچوب عمل می کردیم هم توافقنامه پادمانی و هم پروتکل الحاقی وهم ملاحظات برجامی را مد نظر داشتیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: در اصل دوم فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران همانطور که از سوی مسئولان ارشد نظام اعلام شده صلح آمیز است و مبنای آن فتوای مقام معظم رهبری است که هرگونه تولید ،​انباشت و بکارگیری سلاح های کشتار جمعی برای ما حرام است و ما خود را ملتزم می دانیم و هیچگاه منحرف نشده و نخواهیم شد.
وی در تبیین اصل سوم به اهمیت صنعت هسته ای برای کشور اشاره کرد و گفت: ما دو هدف عمده را دنبال می کنیم؛ اول تأمین برق هسته ای و دوم تأمین سوخت نیروگاه های هسته ای و صنعت هسته ای از این باب مدنظر است. چون در سبد تولید انرژی با توجیحات اقتصادی همراه است.
 همزمانی تحریم و برجام غیرممکن است
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری ما نمی توانیم هم برجام را داشته باشیم و هم شاهد تحریم باشیم بنابراین تمام اقدامات ما در چهارچوب اصول چهارگانه تعیین شده پیش خواهد رفت.
علی اکبر صالحی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر فعالیت در زمینه صنعت و فناوری هسته ای پس از انقلاب اسلامی افزود: ما همیشه از حمایت های مقام معظم رهبری در این زمینه پس از انقلاب تاکنون برخوردار بوده ایم.
وی با بیان اینکه فناوری هسته ای ذاتا یک فناوری دوگانه است گفت: فناوری هسته ای ظرفیتی است که در هر کشوری که ایجاد می شود از جمله ایران از نظر افکار عمومی دارای ظرفیتی دوگانه است و استفاده های دوگانه از آن می شود چه استفاده های غیرصلح آمیز و چه استفاده های صلح آمیز که ما البته به دنبال استفاده صلح آمیز از آن هستیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: متاسفانه غرب سعی می کند همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این است که این فناوری و این صنعت را که برای کشورما از اهمیت زیادی برخوردار است ،تبدیل به یک نقطه ضعف کند که این نکته مهمی است.
صالحی با بیان اینکه این فناوری قابلیت استفاده در زمینه های سلامت، صنعت، کشاورزی و در تولید برق است ادامه داد: این ظرفیت با ارزشی است که اگر کشوری از این ظرفیت برخوردار باشد قبل و بیش از هر چیزی از یک استاندارد بالای صنعتی برخوردار خواهد شد برای اینکه صنعت هسته ای صنعتی مبتنی بر استانداردهای بسیار سخت گیرانه است .
 برجام معیوب شده را قبول نداریم
 رئیس سازمان انرژی هسته ای با اشاره به سخنان دیروز مقام معظم رهبری گفت : ​بر این اساس ما «برجام» را آنگونه که هست قبول داریم ولی برجام معیوب شده را قبول نداریم.
علی اکبر صالحی افزود: ما نمی پذیریم که برجام بخواهد مجدداً مورد مذاکرات دوباره قرار گیرد، بنابراین برجام معیوب شده را قبول نداریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ​طرف مقابل نمی خواهد ما برخوردار از این ظرفیت و عامل قوت باشیم و در افکار عمومی به گونه ای کار می کند که بگوید ایران که کشوری نفت خیز است برای چه بدنبال نیروگاه های هسته ای است؟ .
وی افزود:​ این درحالی است که در حوزه خلیج فارس ،کشوری وجود دارد که بیش از دو سه میلیون نفر جمعیت ندارد و به اندازه ایران نفت صادر می کند و همین الان درحال ساخت 4 نیروگاه هسته ای است.
صالحی اضافه کرد:​ یعنی آنها نسبت سرانه نفت شان به نسبت ایران خیلی خیلی زیاد است و درحال ساخت 4 نیروگاه هسته ای هستند و ما که کشوری 82 میلیون نفری هستیم یقیناً این موضوع توجیه ناپذیر است که بگویند برای چه ایران به دنبال نیروگاه هسته است؟.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:​ در واقع آنها به دنبال ساختن افکار عمومی هستند که نسبت به این صنعت و فناوری سست کنند و متأسفانه برخی ها در تحلیل هایشان این مطلب را در داخل بازتاب می دهند.
وی افزود : بهتر است به گفتمان علمی در این باره رجوع شود زیرا مسائل علمی و فنی موضوعی نیست که هر کسی بتواند راحت وارد آن عرصه شود و اظهارنظر کند.
صالحی گفت: ما نباید بگذاریم این نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران و این دستاورد عظیم را که موجب افتخار و اقتدار و عزت کشور است تبدیل به نقطه ضعف در افکار عمومی شود بخصوص رسانه ها در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند.
  تاسیسات برقی نطنز برای چندصد هزار سو آماده سازی شده است
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به آمادگیهای لازم برای توسعه فعالیت های هسته ای گفت: تاسیسات برقی نطنز برای چندصد هزار سو و همچنین واحد اختلاطی این کارخانه آماده فعالیت هستند .
علی اکبر صالحی افزود: از ابتدای دولت یازدهم وقتی مباحث هسته ای آغاز شد سازمان انرژی اتمی با توجه به تجارب قبلی همواره این موضوع را مد نظر داد که این امکان وجود دارد که مباحث به نتیجه نرسد و یا اگر هم به نتیجه رسید و طرف مقابل بدعهدی کند سازمان به ضرورت باید به گونه ای اقدام می کرد که زمان را از دست ندهد .
وی گفت : به عبارتی در طول گفتگوهایی که انجام شد رهبر معظم انقلاب هم بارها فرمودند به طرف مقابل نمی توان اعتماد کرد ما نیز استنباط کردیم که پلهای پشت سرمان را نه اینکه نباید خراب کنیم بلکه باید پلهای دیگری هم ایجاد کنیم تا در صورت برگشت زمان را از دست ندهیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد : یعنی اگر طرف مقابل بد عهدی کردند و ما خواستیم برگردیم ، برگشت ما به وضعیت قبل برجام نباشد بلکه به جایگاهی بالاتر از قبل برجام برسیم .
صالحی گفت : در چارچوب اصولی که گفته شد سازمان انرژی اتمی به توصیه رهبر معظم انقلاب و حمایت رئیس جمهور و از آغاز دولت فعالیت های زیر ساختی وسیعی را آغاز کرده است .
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: عملیات ساخت زیر ساخت های فراوانی را شروع کرده ایم که اگر این کارها در شرایط عادی انجام می شد این زیر ساختها باید سالها بعد آماده می شد اما سربازان شما در این سازمان به طور شبانه روزی و بدون سرو صدا این کار را درچارچوب مقررات انجام دادند .
صالحی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال زیرساخت تاسیسات برقی نطنز که زیرساخت برق آن برای شرایط بلند مدت آماده نبود با سرعت و هزینه فراوان آماده سازی شد و الان این تاسیسات برقی برای پشتیبانی از چند صد هزار سو آماده است .
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به رونمایی از واحد اختلاطی نطنز در 20 فروردین تاکید کرد: این نیز واحد عظیمی بود که در نطنز و در چارچوب پادمانی انجام شد ولی اعلام عمومی نشد.
وی خاطر نشان کرد: این زیر ساخت برای ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته است که باید تاسیسات آن فراهم می شد و در آن بهترین تجهیزات اندازه گیری ، کنترلی و مکانی برای مونتاژ سانتریفیوژهای جدید فراهم شده است که البته هنوز به کار نگرفته ایم .
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود : بنا به فرمان رهبر مقام معظم انقلاب و دستور رئیس جمهور برای بکارگیری این زیرساخت بسیار افتخار آفرین و مهم کار را آغاز کرده ایم و امیدوارم بتوانیم به زودی در آن مکان از طریق تلویزیون این توانمندی را به اطلاع مردم برسانیم .
 تکمیل مرکز سانتریفیوژ جدید حداکثر طی ماه های آینده  
 رئیس سازمان انرژی اتمی گفت :­ مرکز جدید سانتریفیوژ بسیار پیشرفته حداکثر در ماه های آینده تکمیل خواهد شد.
 علی اکبر صالحی­ افزود: ما اگر قبلا می خواستیم این مرکز طبق روال عادی پیش می رفت حدود 7 سال طول می کشید اما اکنون در مرحله تکمیل آن در هفته ها و حداکثر ماه های آینده هستیم.
وی گفت: به دشمنان ملت ایران می گویم ، ما را نیازمائید چرا که آزموده را آزمودن خطاست و در 40 سال این مهم اثبات شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: اگر قرار باشد« برجام » به هم بریزد، در حوزه های وسیعی قدم برمی داریم به گونه ای که دیگر شرایط جدیدی خواهیم داشت هرچند امیدواریم این اتفاق نیفتد چون که ما «برجام » را در جهت منافع کشور، منطقه و جامعه جهانی می دانیم.
صالحی تاکید کرد: برجام از عوامل حمایتی مهم از «ان پی تی» است و در صورت بهم خوردن ، دیگر خیلی چیزها عوض می شود که امیدواریم آن اتفاق نیفتد ، هرچند سازمان انرژی اتمی خود را برای همه شرایط آماده کرده است.
 ما ظرفیت های گوناگونی را برای توسعه هسته ای ایجاد کرده ایم
­رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ​ما ظرفیت های گوناگونی را برای توسعه هسته ای ایجاد کرده ایم و ظرفیت تسلوپ را برای سوخت های مدنظر گرفته ایم که در شرایط واقعی بتواند در مدار قرار بگیرد.
علی اکبر صالحی در نشست خبری ادامه داد: ​هفته پیش هیئت نظارت بر برجام جلسه ای داشت و شرایط برجام را رصد کرد و توصیه هایی بعد از جلسه به نهادهای مختلف ازجمله سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه داده شد.
صالحی افزود:​ سناریوهای مختلفی برای شرایط مختلف درنظر قرار داده بودیم و پیشنهادهای مکتوبی را نیز به مسئولان کشوری داده ایم.
وی گفت: در جلسه آخر برجام تصمیماتی گرفته شد و به رئیس جمهور ابلاغ شد که در چارچوب برجام چه اقداماتی می تواند انجام شود. این اقدامات به استحضار مقام معظم رهبری نیز رسید و بعد از تأیید ایشان به ریاست جمهوری ابلاغ شد.
صالحی گفت: نامه دیروز به آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستادیم و به گفته سفیر ایران در وین این نامه هم اکنون تحویل این آژانس شده است و اقدامات لازم روی زمین مانده را از امروز آغاز کردیم و اگر شرایط ایجاد کند آن را شروع خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد:​ فردا شب از سایت نطنز گزارشی از مرکز تولید سانتریفیوژهای جدید را از طریق صداوسیما خواهم داد.
صالحی تصریح کرد: ​همانطوری که به رهبری و ریاست جمهوری اعلام کرده ایم نامه نگاری های لازم را تاکنون به موقع و سروقت داشته ایم و هیچگونه فوت وقتی را برای این امر نداشتیم.
 قدمهایی که ما بر می داریم در جهت برجام است
 رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: قدمهایی که ما بر می داریم در جهت برجام است مثلا تولید یو اف شش از کیک زرد یکی از همین اقدامات است.
علی اکبر صالحی افزود: ما کارخانه تبدیل اورانیوم را داریم و چون اورانیوم طبیعی نداشتیم این کارخانه سالها تعطیل بود ما بعد از برجام 400 تن به ذخایر اورانیوم اضافه کردیم و می توانیم در حال حاضر ذخایر یو اف شش را بالا ببریم و کارخانه تبدیل اورانیوم را که ده سال بود که تعطیل بود را بازسازی و نوسازی کنیم و دوباره کار را آغاز می کنیم.
وی تاکید کرد: اقدامات ما برخلاف برجام نیست .
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب حرکت به سمت 190 هزار سو را دستور فرمودند یعنی اینکه ما زیرساخت ها را آماده کنیم در چارچوب برجام.
وی گفت: ما قطعا اگر بخواهیم سانتریفیوژهای جدید را بسازیم به سمت سانتریفیوژهای آی آر تو ام و آی آر چهار و آی آر شش حرکت می کنیم البته سانتریفیوژهای آی آر هشت در دست تست و آزمایش است.
صالحی تاکید کرد: اگر برجام فرو بریزد و ما سانتریفیوژهای جدید را مونتاژ خواهیم کرد اما در حال حاضر دستور مقام معظم رهبری این است که در چارچوب برجام حرکت کنیم و زیرساخت ها را آماده کنیم .
ساخت ملزومات و زیرساخت ها برای تولید سانتریفیوژ جدید ضد برجام نیست
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:­ انجام زیرساخت های لازم و ملزومات مورد نیاز برای تولید سانتریفیوژهای جدید برای زمان مورد نیاز موضوعی خلاف برجام نیست.
علی اکبر صالحی­ با اشاره به دستورالعمل رئیس جمهور برای پیگیری سه موضوع در خصوص انرژی هسته ای افزود: یکی بحث تولید یو اف 6، کارخانه یو اف 4 و ساخت مرکز جدید مونتاژ سانتریفیوژ در حال پیگیری طبق نامه ابلاغ شده از سوی رئیس جمهور به سازمان انرژی اتمی است.
وی با بیان اینکه ما به طور مثال برای تولید یو اف 6 ماده اولیه کیک زرد را نداشتیم، کارخانه تبدیل ما فعال نبود گفت: ما در حال حاضر 400 تن مواد اولیه داریم و این یک اختیار و انتخاب است که رئیس جمهور با توجه به این که این کارخانه قدیمی است دستور به راه اندازی این کارخانه و رفع عیوب آن داده است.
صالحی با اشاره به اینکه این کارخانه با حداقل ظرفیت فعالیت خواهد کرد افزود: برای سالها می توانیم این کارخانه را راه اندازی کنیم بالاخره یک روز برجام به انتها می رسد و ما باید در حد 300 تن در سال بتوانیم یو اف 6 تولید بکنیم پس بهتر است که تا آن زمان صبر نکنیم که پس از انتهای برجام تصمیم به تولید یو اف 6 بگیریم.
وی گفت: این فرصت خوبی است که پیش آمده و ما الان می توانیم این کار را آغاز کنیم آمادگی لازم را برای آینده ای که برجام تمام می شود داشته باشیم که این تولید 300 تن تبدیل را بتوانیم انجام دهیم ضمن اینکه نیروگاه بوشهر نیز در صورت تامین سوخت از منابع داخلی نیازمند 280 تا 300 تن اورانیوم مواد اولیه است.
صالحی با اشاره به لزوم آمادگی برای تامین این مواد اولیه افزود: ما خلاف برجام کاری را انجام نمی دهیم و نگفته ایم از فردا اقدام به تولید سانترفیوژ جدید خواهیم کرد ما گفتیم زیرساخت های لازم برای روزی که نیاز به تولید سانتریفیوژهای بیشتری است فراهم خواهیم کرد تولید سانتریفیوژ نیازمند فولاد، آلومینیوم، مواد اولیه، تجهیزات اندازه گیری و سالن مونتاژ دارد که ما منعی برای انجام آن نداریم.
وی گفت: ما می توانیم این زیرساخت ها را به گونه ای فراهم کنیم که از نظر زمانی بتوانیم عقب افتادگی را که ممکن است در پذیرش برخی ممنوعیت ها به وجود آمده برای روز مبادا جبران کنیم بالاخره باید این پیش بینی ها انجام شود.
صالحی افزود: ما پل های پشت سر خود را خراب نکرده ایم بلکه پل های اضافی ساخته ایم که جبران این زمان و این مختصر محدودیت هایی که ما پذیرفته ایم را بتوانیم جبران کنیم ما از این نظر مشکلی نداریم.
 برای هر سناریویی آمادگی داریم  
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مقدمات این کار شامل یک سالن مونتاژ است که خیلی از کارهای این سالن را انجام دادیم وامیدواریم ظرف هفته ها یا یکی دوماه آینده کاملاً از هر حیث آماده باشد.
 علی اکبر صالحی افزود:​ البته این به مفهوم آنکه ما شروع به مونتاژ سانتیریفیوژهای جدید به مفهوم تولید انبوه نیست. ولی در چارچوب برجام که ما می توانیم یکسری سانتیریفیوژهای ولو پیشرفته را بسازیم است.
صالحی با بیان اینکه این امکانات وجود دارد گفت:​ این امکانات بالقوه آنجا هست که اگر خدایی نکرد خدایی نکرده خدایی نکرده برجام فرو ریخت که امیدوارم این اتفاق نیفتد،​ ما دیگر دنبال این برویم که مثلاً​سالنی درست کنیم و امثالهم نباشیم.
وی افزود:​ اگر برجام فرو بریزد ظرفیت این سالن آنقدر بالاست که در یک زمان کوتاهی ما می توانیم به این ظرفیت برسیم.
وی افزود: یکبار مقام معظم رهبری فرمودند؛ اگر آنها خلف وعده بکنند و برجام بهم بریزد ما در یک سال و نیم تا دو سال می توانیم به این ظرفیت برسیم.
صالحی با بیان اینکه ما واکنش طرف های مقابل را رصد می کنیم افزود: به استناد بیانات مقام معظم رهبری ما نمی توانیم همزمان شاهد التزام به تعهدات خودمان در برجام باشیم و از طرف دیگر شاهد تحریم باشیم یعنی هم نمی توانیم برجام را اجرا کنیم و هم تحریم را تحمل کنیم و این همزمانی قابل جمع نیست.
وی افزود:​ بنابراین عزیزان ما در وزارت امور خارجه واکنش ها را رصد می کنند و هر طور که شرایط و تحولات و مذاکرات انجام شود به موازات آن ما هم آمادگی برای اقدامات مناسبی با آن تحولات خواهیم داشت به عبارت دیگر ما برای هر سناریویی آماده هستیم.
وی گفت:​ برای سناریوی بدون برجام، با برجام و یا سناریویی که مورد رضایت دو طرف باشد برای همه اینها آمادگی داریم.
وی با تشکر از مجموعه سازمان انرژی اتمی گفت:​ این سازمان حدود 14 تا 15 هزار پرسنل دارد که صادقانه و خالصانه تلاش کرده اند و سازمان را در جایگاهی قرار داده اند و آماده هر عملیاتی است.
صالحی گفت:​ یکی از مظلومیت های ما این است که خیلی چیزها را نمی توانیم بیان کنیم و شاهد خیلی از بداخلاقی ها و متأسفانه بعضی صحبت ها هستیم که آن را از خدا می خواهیم پای ثواب ما بنویسد.
 فعالیت های جدید ما به معنای شکست مذاکرات اخیر نیست
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه فعالیت های جدید این سازمان به معنای شکست مذاکرات نیست ، تاکید کرد: مذاکرات در حال پیگیری و پیشرفت است و اطلاعی که از همکاران وزارت خارجه کسب کرده ام ، آنها نیز رضایت نسبی دارند.
 علی اکبر صالحی افزود: این فعالیت ها برای آن است که طرف مقابل احساس نکند که ما در شرایطی هستیم که هم «برجام» و هم تحریم را بپذیریم و برای همین این تصمیمات گرفته شد.
وی با اشاره به اظهارات اخیر خانم نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل که گفته بود ایران تحت هیچ شرایطی از «برجام» خارج نمی شود، خاطرنشان کرد: اینها باید بدانند که نباید مجدد اراده ملت ایران را بیازمایند .
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ملت ایران نشان داده است اگر بحث حق و باطل باشد، روی حق ایستادگی می کند.
صالحی در پاسخ به پرسشی درباره تازه ترین وضعیت بازطراحی راکتور اراک گفت : بازطراحی راکتور اراک از زمان بندی پیش بینی شده جلوتر است.
وی افزود: طراحی مفهومی پایه این راکتور تمام شده و تائیدیه های تخصصی و فنی را از طرف مقابل دریافت کرده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: الان در آخرین مراحل طراحی تفصیلی راکتور اراک هستیم و هیئت این سازمان در چین در حال مذاکره هستند و در آستانه تهیه نقشه ها و ساخت تجهیزات جدید هستیم.
صالحی افزود: چون ابعاد همه چیز این طرح روشن است، باید سفارش تجهیزات بدهیم و در مجموع در نوسازی و بهسازی راکتور اراک از زمانبندی جلوتر هستیم.
 هیچ نخبه هسته ای را کنار نگذاشته ایم  
 رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در این سازمان هیچ نخبه هسته ای را کنار نگذاشتیم و اگر کسانی فکر می کنند دانشمند هستند و کنار گذاشته شده اند می توانند به دیوان عدالت اداری از سازمان شکایت کنند .
 علی اکبر صالحی افزود: در مجموعه انرژی اتمی یک سازمان داریم و علاوه بر آن دهها شرکت تجاری که مشغول فعالیت هستند، برخی شرکت ها هم بر اساس شرایط فصلی فعالیت می کنند ،ممکن است کسی ادعا کند که در آن شرکت ها مشغول به کار بوده و کنار گذاشته شده است که آن موضوع دیگری است .
وی ادامه داد : اگر فردی هم معتقد به نخبه و دانشمند بودن است و به صورت رسمی در سازمان فعالیت داشته هم کارنامه علمی خود را نشان دهد و هم مختار که در دیوان عدالت اداری ما را زیر سوال ببرد .
صالحی تاکید کرد : دانشمند بودن برای خود تعریفی دارد اینکه همه افرادی که با سازمان انرژی اتمی کار می کنند تصور کنیم دانشمند هستند ، اشتباه است، بنابراین اگر رسانه ها هم از افرادی اطلاع دارند که دانشمند هستند و کنار گذاشته شده اند آنها را معرفی کنند.
 اورانیوم ذخیره شده قبلی ما در طول 8 تا 10 سال محقق شده بود
­رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اورانیوم ذخیره شده قبلی ما در طول 8 تا 10 سال محقق شده بود چون ما در ابتدا چند هزار سانتریفیوژ بیشتر نداشتیم.
علی اکبرصالحی در پاسخ به سوال دیگری درباره ذخایر اورانیوم افزود: سانتریفیوژهای ما در طول ده سال ذخیره اورانیوم ما را به 10 تن رساند اما الان ظرفیت غنی سازی کشور 7 هزار سو است یعنی ما در حال حاضر سالی دو تن می توانیم تولید کنیم .
وی گفت: اگر از برجام خارج شویم می توانیم به سرعت سانتریفیوژها را افزایش دهیم و ظرفیت غنی سازی را بالا ببریم و در 2 سال به ذخیره مورد نظر برسیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ان پی تی افزود: استنباط بنده این است که جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای به موضوع استحکام ان پی تی دارد و اگر ان پی تی به هم بریزد در جهان هرج و مرج می شود اینکه ما در ان پی تی باشیم با نه بر عهده مسئولین ارشد نظام است.
صالحی گفت: برجام یک عامل اطمینان بخش در جامعه بین الملل است و نشان داد که با مذاکره می توانیم بحث های سیاسی ، حقوقی و فنی را حل و فصل کنیم.
وی افزود: برجام همچنین می تواند در جهت تقویت ان پی تی باشد و اگر به هم بریزد یعنی اعتماد جهانی به یکدیگر فرو ریخته و ان پی تی هم مبانی اصلی اش را از دست می دهد.
صالحی گفت: برجام یک عامل مهم استحکام بخش برای ان پی تی است و در جهت تأمین منافع جامعه بین الملل است.
وی همچنین در پایان افزود: با اقدامات جدیدی که آغاز می شود هیچ اتفاقی درخصوص تعهدات ما نمی افتد موافقتنامه پادمان انجام می شود یعنی بازرسی ها انجام می شود و همه اقدامات در چارچوب ملاحظات برجام و پروتکل الحاقی انجام می شود و هیچ خدشه ای به تعهدات ما وارد نمی شود .

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 18
  • :
  • 26
  • :
  • 36
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3940 sec