سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 5009 منتشر شده در مورخ: 1393/1/25 ساعت: 17:19 گروه: سیاسی  
بزک کردن آمریکا در روزنامه اعتماد

بزک کردن آمریکا در روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح طلب اعتماد در ادامه سیاست آمریکاشیفتگی خود، باز هم ایالات متحده را بزک کرد.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم  درست در روزهایی که ایالات متحده آمریکا به شکلی تحقیرآمیز از پذیرش سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد خودداری می کند و قانونی در کنگره این کشور تصویب می شود که از ورود ابوطالبی به خاک آمریکا جلوگیری می کند، روزنامه اصلاح طلب اعتماد یک صفحه کامل از شماره امروز خود را به مصاحبه با آلن ایر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اختصاص داد. 

 
در مقدمه مصاحبه روزنامه اعتماد با مقام آمریکایی با تعریف از وی، تلاش شده تصویری مثبت از او به مخاطب ارائه شود: "آلن ایر، حالا نامی شناخته‌شده برای ایرانی‌هاست؛ یک امریکایی که زبان فارسی را خیلی خوب حرف می‌زند و بهتر از آن به فارسی می‌نویسد. کمی هم بامزه است؛ برای نمونه یک روز در فیس‌بوکش درباره مفهوم «پ نه پ» می‌نویسد و از مخاطبان فارسی خود می‌خواهد که «فردین بازی» را توضیح دهد. گفت‌وگویم با سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه، سرشار از همین کنایه‌ها و مثل‌های فارسی است که نشان می‌دهد، آلن شاگرد اول کلاس ادبیات فارسی بوده اما انگار تمرکز او درباره ادبیات فارسی و ایران، سبب تغییر خلق و خوی او نیز شده و از عادات ما ایرانی‌ها هم در امان نمانده است؛ انجام این گفت‌وگو به سبب تاخیرهایی که برخی از آنها برایم قابل فهم بود، بیش از سه ماه به درازا انجامید اما وقتی ایر با اشتیاق همه پرسش‌هایم را پاسخ داد، فهمیدم که به تاخیرش می‌ارزید..." 
 
سخنگوی فارسی زبان وزارت خاره آمریکا در خلال مصاحبه خود بارها با لحنی تحقیرآمیز بطور تلویحی ایران را متهم به داشتن بمب اتم می کند اما جالب‌تر! از مواضع ایر، سئوالات روزنامه اصلاح طلب است که گویی از موضع یک خبرنگار آمریکایی در نقش پرسشگر مصاحبه برمی آید. بطور مثال خبرنگار روزنامه اعتماد می پرسد: «روزی که انتخابات در ایران برگزار می‌شد، دولت امریکا تا چه میزان پیگیر رویدادهای ایران بود. در آن زمان به نظر می‌رسید که امریکا نیز چون بسیاری از ناظران از رخ دادن یک اتفاق بزرگ و مثبت در انتخابات ایران به‌شدت ناامید شده و بی‌توجه به احتمال تغییر سیاست‌ها در تهران، مسیر خود در تشدید تحریم‌ها و انزوای جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند؟» یا در جایی دیگر این روزنامه دشمنی و توطئه های رژیم صهیونیستی را در حد "نابردباری" پایین می آورد و می پرسد: «با نابردباری اسراییل چه خواهید کرد؟ در روزهایی که دولت امریکا به سختی در حال تلاش برای ارتباط هر چه بیشتر و مستقیم‌تر با تهران است، تل‌آویو با سخنان و مواضع خود به‌شدت این ارتباط را زیر فشار قرار داده است.»  
 
روزنامه اعتماد در بخشی دیگر از این گفتگو جمهوری اسلامی را "رژیم" خطاب می کند و خطاب به ایر می گوید: «جمهوری اسلامی خواستار تغییر لحن جدی دولت امریکا در قبال ایران است، خواستار پایان دادن به دشمنی با رژیم از راه همدستی با اپوزیسیون خارج کشور و مخالفان داخل ایران است».
 
البته این روزنامه در پایان مصاحبه سنگ تمام می گذارد و خطاب به سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از رویایش پرده برمی دارد و می گوید: «و آن روزی که سفارت ایران و امریکا در واشنگتن و تهران بازگشایی شود، نزدیک خواهد بود یا دور، آیا چنین رویایی در دسترس ماست؟» 
 
گرچه رویای بانیان و آمران روزنامه اعتماد و هم‌حزبی‌هایشان بازگشایی سفارت آمریکاست اما مردم کشورمان سیاهه جنایات آمریکا در قبال ملت ایران (کودتاهای متعدد، حمله به هواپیمای مسافربری، تحریم های ظالمانه، بلوکه کردن دارایی ها، تضییع حق کشورمان در مجامع جهانی، کمک به دشمنان ملت ایران، مقابله با دستیابی به حقوق اولیه کشورمان از جمله انرژی هسته ای، مشارکت در ترور دانشمندان هسته ای، پناه دادن به تروریستها و دشمنان ملت ایران، منع فروش قطعات هواپیما، تهدید، توهین تحقیر و...) را فرموش نکرده اند. 
 
از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تریبونی که رسانه اصلاح طلب ایرانی برایش مهیا کرده، نهایت استفاده را می برد و بر خلاف روزنامه اعتماد از منافع ملی کشورش بخوبی دفاع و به دشمنش (ایران) حمله می کند. آلن ایر در طول مصاحبه بارها بطور تلویحی ایران را متهم به داشتن بمب اتمی می کند، نکته ای که خبرنگار اعتماد نیز با سکوت خود از کنار آن می گذرد. این مقام آمریکایی در جایگاه "کدخدا" خود را معادل جامعه جهانی می داند و می گوید: «هدف اصلی از سرگیری روابط دوجانبه نیست: هدف اصلی رفع نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است و حصول اطمینان از اینکه ایران هرگز به بمب هسته‌ای دست نمی‌یابد... خواست جامعه‌ی جهانی فقط این است که ایران طبق تعهدات ان.پی.تی‌اش عمل کند... سیاست ما امری پنهان نیست و بار‌ها آن را بیان کرده‌ایم: ایران نباید به بمب هسته‌ای دست یابد و جامعه جهانی در مورد ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان کامل داشته باشد». 
 
او با ادبیاتی تحقیرآمیز در پاسخ به سئوال روزنامه اعتماد، رفتار اوباما در قبال ایران را مودب می داند و با متهم کردن ایران، اظهار می دارد: «لحن دولت اوباما همیشه نسبت به ایران مودب است. مساله دوستی یا دشمنی نیست و امریکا، ایران را دشمن خود نمی‌بیند. مساله این است که هر کشوری در جامعه جهانی وظایف و تعهدات خودش را دارد و قضاوت نه تنها امریکا بلکه جامعه جهانی این است که در چندین مورد حساس، ایران این کار را نمی‌کند. گفتن این موردها، ایران هراسی یا ایران ستیزی نیست؛ توضیح واضحات است». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی رییس جمهور کشورش را مودب می داند و منکر ایران هراسی می شود که مقامات آمریکایی و بویژه رییس جمهور این کشور بارها و بخصوص طی ماه های اخیر تندترین و سخیف ترین تعابیر را علیه جمهوری اسلامی بکار برده و حتی کشورمان را به حمله نظامی تهدید کرده اند، همچنین هالیوود تا کنون ده‌ها فیلم به سفارش پنتاگون و سیا علیه مردم و نظام کشورمان ساخته است. ایران ستیزی مسئولان آمریکایی تا آنجاست که حتی حاضر نیستند به سفیر پیشنهادی جمهوری اسلامی در سازمان ملل ویزا دهند و برای ممانعت از ورود وی قانون تصویب می کنند. 
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه برای رابطه با ایران نیز شرط می گذارد: «ما خواهان تغییر روابط‌‌مان با ایران هستیم اما این منوط به تغییر کارکرد ایران هم هست» .
 
ایر اما پاسخ صریحی به برخی مدعیان داخلی دیپلماسی نیز می دهد و تاکید می کند که سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر نکرده است: «سیاست دولت ما (در برابر ایران) همیشه همان سیاست دومسیره، یعنی فشار همراه با دیپلماسی بوده و این سیاست پس از انتخابات عوض نشده است... گرایش دولت ما «انعطاف و نرمش خارج از قاعده» نیست، فقط عقل سلیم است». 
 
هر اندازه که برخی رسانه ها و شخصیت های داخلی در دفاع از منافع ملی و سیاست های حق طلبانه نظام احساس ضعف می کنند، آلن ایر در دفاع از زورگویی و توسعه طلبی های کشور متبوعش مصمم است و در برابر اصرار خبرنگار اعتماد (به سبک برخی مسئولان قوه مجریه) مبنی بر وجود اختلاف میان دولت و کنگره، منکر هر گونه اختلافی می شود و حتی از کنگره آمریکا سپاسگزاری نیز می کند. 
 
او می گوید: «تا به امروز کنگره خیلی به این پروسه (موضوع هسته ای ایران) کمک کرده است و بدون کار کنگره این نظام فراگیر تحریم‌ها بر پا نمی‌شد. دولت اوباما همیشه در حال مشورت و رایزنی با قوه مقننه است و در حال حاضر هم از خویشتنداری و خودداری کنگره در وضع تحریم‌های جدید سپاسگزاریم. موضوع برنامه هسته‌ای ایران در امریکا تا حد زیاد فراجناحی شده است، چون همه، چه دموکرات چه جمهوریخواه مصمم هستند که ایران نباید به بمب هسته‌ای دست یابد». 
 
مواضع این مقام آمریکایی درباره کنگره این کشور در حالی است که برخی مسئولان دولتی حتی مجلس شورای اسلامی را محرم نمی دانند و بخشی از انرژی خود را صرف مقابله با خانه ملت می کنند.  
 
موضع منفعلانه و آمریکاپسند روزنامه اعتماد در قبال آمریکایی ها در حالی است که این روزنامه هیچ سهمی به منتقدان توافق ژنو نمی دهد هر چند –به نوشته این روزنامه- حاضر است زمان زیادی را برای گرفتن مصاحبه از مقام آمریکایی صرف کند. گرچه نفس مصاحبه با مسئولان آمریکایی محل تامل است اما با توجه به مصاحبه های رسانه های آمریکایی با مسئولان کشورمان –که آن را تبدیل به جلسه محاکمه ایران می کنند- مشخص نیست چرا روزنامه اعتماد بسان یک آمریکایی با آلن ایر مصاحبه کرده است. 
 
گفتنی است رهبر معظم انقلاب اسلامی بهمن ماه سال گذشته در دیدار مردم تبریز با انتقاد از برخی تلاش ها برای معرفی یک چهره غیرواقعی از امریکا به مردم، گفتند: برخی افراد تلاش دارند با بزک کردن چهره امریکا، زشتی ها و خشونت ها و وحشت آفرینی ها را از این چهره بزدایند و دولت امریکا را دولتی علاقمند به مردم ایران و انسان دوست معرفی کنند، اما تلاش این افراد به نتیجه نخواهد رسید. حضرت آیت الله خامنه ای همچنین اسفندماه 93 در دیدار اعضای مجلس خبرگان فرمودند: «یک واقعیت دیگرى که نباید غفلت کرد، دشمنى دشمنان ما است. از دشمنى دشمن نباید غفلت کرد...  یک مسئله دیگرى که جزو وظائف ما است، این است که باید از دشمنى اشرار بیمناک نشویم. دشمنى بالاخره وجود دارد. هیچ ملتى که صاحب حرفى و ایده‌اى باشد و حرکتى بکند، از دشمنى دشمنان مصون نیست. امروز به نظر من اقبال ملت ایران این است که دشمن ملت ایران و دشمنان ملت ایران، جزو بدنام‌ترین‌ها در دنیا هستند. شما ملاحظه کنید، امروز دولت آمریکا در سطح بین‌المللى یک بازیگر خشن و آلوده‌ى به جنایت معرفى شده که واقعیت قضیه هم همین است».
twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: جهان
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 19
  • :
  • 57
  • :
  • 11
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید بیمه پارساگاد نمایندگی محمد بیگی نیا
Page Generated in 0/2698 sec