سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 6269 منتشر شده در مورخ: 1393/2/21 ساعت: 10:39 گروه: دانش و فناوری  
سه دستاورد جدید هسته‌ای رونمایی شد +جزئیات

سه دستاورد جدید هسته‌ای رونمایی شد +جزئیات

سه دستاورد جدید صنعت هسته ای در حوزه سلامت صبح امروز (یکشنبه) با حضور حجت الاسلام والمسملین حسن روحانی رییس جمهوری و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی رونمایی شد.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم ایرنا نوشت: دستاوردهای جدید صنعت هسته ای در حوزه سلامت، سانتریفیوژ لوله ای (تیوبولار) برای تولید واکسن های نوترکیب (انسان و دام)، سامانه پایش پرتوهای فرابنفش (UV) و سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما در مرکز بناب سه دستاورد جدیدی هستند که امروز در جمع تلاشگران صنعت هسته ای رونمایی شد.


سامانه پرتودهی چند منظوره گاما در مرکز بناب از طریق ویدئو کنفرانس رونمایی شد.

در این مراسم، علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی و سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری حضور دارند.

همچنین خانواده های شهدای هسته ای شهید داریوش رضایی نژاد، شهید مسعود علی محمدی، شهید رضا قشقاوی و شهید احمدی روشن در این مراسم حضور دارند.

رونمایی از این سه دستاورد جدید و مهم صنعت هسته ای ایران در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که از روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در وین اتریش آغاز می شود، صورت می گیرد.

پیش از این، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، در روز ملی فناوری هسته ای (۲۰ فروردین ماه) اعلام کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی در کرج و دومین مرکز پرتو دهی مواد غذایی در شهرستان بناب استان آذربایجان شرقی که به استفاده بهتر از محصولات کشاورزی کمک می کند در اردیبهشت ماه افتتاح می شود.

صالحی افزود: در آینده نزدیک از طرح های دیگر همچون شتاب دهنده ها که در بخش های کشاورزی و رادیوداروها استفاده می شود، از جمله شتاب دهنده ای با نام «چشمه نور» - ساخته شده با همکاری معاونت فناوری و مرکز تحقیقات فیزیک – رونمایی خواهد شد.

صالحی به کاربردهای مختلف سانتریفیوژها در صنایع مختلف دارویی از جمله «سرم سازی» نیز اشاره کرد و گفت: چند ماه پیش با وزارت بهداشت برای تولید سرم های دارویی حیوانی و انسانی قراردادی منعقد کردیم تا مشکل تولید آنها در نتیجه خرابی سانتریفیوژهای وارداتی - مورد استفاده در تولید سرم - را برطرف کنیم.

معاون رییس جمهوری با اشاره به هزینه های زیاد تولید سرم حیوانی و انسانی گفت: هزینه هر دُز سرم حیوانی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان است؛ با توجه به نیاز ۶۰ میلیارد دُزی سرم حیوانی، با استفاده از سانتریفیوژهای تولید داخل، مانع خروج چند میلیارد دلار ارز از کشور شدیم.

پیش از این، در روز ملی فناوری هسته ای (۲۰ فروردین ماه امسال ) همزمان با مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین، واحد تولید رادیوایزوتوپ اکسیژن ۱۸ در سایت خنداب اراک و اتاق کنترل جدید راکتور تحقیقاتی تهران راه اندازی شد.

جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار موفق به تولید اکسیژن ۱۸ شد. به گفته صالحی، واحد تولید اکسیژن ۱۸ اراک در مقیاس کم راه اندازی شده است تا در آینده نه چندان نزدیک این پروژه تکمیل شده و به نتیجه نهایی برسد.

ایران پس از تولید آب سنگین، تولید ایزوتوپ اکسیژن ۱۸ را که پرمصرف ترین ایزوتوپ پایدار است، در دستور کار قرار داد و موفق به تولید آن شد.

این ایزوتوپ جزء گرانترین ایزوتوپ های پایدار در جهان است و مصرف عمده آن در تجهیزات پزشکی جهت شناسایی تومورهای سرطانی است و جزء پیشرفته ترین مواد مورد استفاده در این زمینه است.

۲۰ فروردین ماه امسال همچنین اتاق کنترل جدید راکتور تحقیقاتی تهران که جدید ترین طراحی و تنها اتاق کنترلی است که تا امروز در ایران طراحی شده، مورد بهره برداری قرار گرفت. پروژه ساخت این اتاق کنترل از سال ۱۳۸۹ آغاز شده بود.

به گفته صالحی، در مذاکرات ایران و ۱+۵ در سال های قبل، طراحی و ساخت اتاق کنترل رآکتور تحقیقاتی تهران و غنی سازی ۲۰ درصد یکی از پیشنهادهایی بود که به ایران ارایه می دادند اما جمهوری اسلامی ایران آن را قبول نکرده بود.

اتاق کنترل جدید رآکتور تحقیقاتی تهران با استفاده از منطق جدید کنترل ساخته شده است که در خارج از گنبد رآکتور تهران قرار دارد که دقت عمل آن و نیز تعداد سیگنال های دریافتی بیشتر است.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 20
  • :
  • 6
  • :
  • 55
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/2667 sec