سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 73220 منتشر شده در مورخ: 1398/7/17 ساعت: 17:27 گروه: اقتصادی  
ضرورت بازنگری جدی کارمزدهای خدمات الکترونیک
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران تاکید کرد:

ضرورت بازنگری جدی کارمزدهای خدمات الکترونیک

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران از لزوم بازنگری جدی در شیوه و میزان کارمزد‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیک در نظام بانکی کشور خبر داد.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،سیدجعفر صدری در گفتگو با بورس‌نیوز گفت: کارمزد‌های فعلی برای بانک‌ها هزینه محسوب شده در حالی که الگوی اصلی این است که دریافت‌کنندگان خدمت یعنی مشتریان باید کارمزد دریافت خدمات را پرداخت کنند.
وی اظهار داشت: با رشد و گسترش تکنولوژی‌های نوین، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بانک‌ها از جمله بانک صادرات ایران، توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی و حرکت به سوی بانکداری دیجیتال بوده و هست؛ با توجه به رونق کارت بانکی در ایران، ارائه خدمات پرداخت کارتی از بستر شاپرک نیز از جمله خدمات با اولویت و پراهمیت در راستای گسترش بانکداری الکترونیک محسوب می‌شود.
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران افزود: نکته حائز اهمیت این است که سمت و سوی هزینه این خدمات به طرف بانک‌ها بوده و ارائه این خدمات هزینه‌هایی برای بانک‌ها دارد به‌طوری که در سال ۱۳۹۷ این هزینه حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده که بدین ترتیب بانک‌هایی که کارت‌های بیشتری داشته و خدمات متنوع‌تری برای این نوع از مشتریان ارائه می‌کنند، متحمل هزینه بیشتری می‌شوند.
صدری اضافه کرد: این در حالی است که قاعدتاً باید دارندگان کارت و صاحبان مشاغل استفاده‌کننده از خدمات، هزینه‌های مرتبط را پرداخت کرده و بانک‌ها درآمد حاصل از ارائه این خدمات را صرف توسعه سرویس‌ها و خدمات جدید و نیز تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز کنند.
وی با اشاره به الگوی نظام پرداخت کارمزد‌ها در کشور‌های دیگر گفت: در اغلب کشورها، در زمینه پایانه فروش، کارمزد‌ها بر عهده فروشگاه‌ها و صاحبان مشاغل استفاده‌کننده از این خدمات بوده ولی متأسفانه با اینکه در کشور ما از ابتدا سازوکار دریافت این کارمزد به درستی طراحی شده بود، رقابت ناصواب بانک‌ها با یکدیگر برای جذب منابع، باعث تحمیل این کارمزد‌ها به شبکه بانکی شد.
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران با اشاره به حجم بالای تراکنش‌های بانکی حوزه بانکداری الکترونیک گفت: با توجه به افزایش نرخ تورم و رشد حجم نقدینگی در کشور، به‌طور طبیعی انتظار داریم با رشد مبالغ و تراکنش‌های شاپرکی مواجه شویم، اما این رشد کمی بیشتر از انتظار بوده و مبالغ تراکنش‌ها در شبکه شاپرک حدود ۵۰درصد و تعداد تراکنش‌ها بیش از ۳۰درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: پس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که امسال اقبال به خدمات بانکداری الکترونیک بیشتر شده که به‌ویژه در بخش درگاه‌های موبایلی، این استقبال چشمگیرتر نیز هست و البته محدودسازی مبالغ تراکنشی توسط بانک مرکزی نیز تأثیر مثبتی در رشد تعداد تراکنش‌های شبکه شاپرک داشته است.
صدری گفت: توسعه درگاه‌های موبایلی در گرو تعامل بیشتر بانک‌ها با شرکت‌های حوزه پرداخت بوده که قطعاً این تعامل برای هر دو طرف مفید به فایده است؛ به‌طور متوسط بین ۷۰ تا ۸۰درصد مبالغ تراکنش‌های شبکه شاپرک کمتر از ۵۰هزار تومان شده که این نسبت در تمامی کشور‌های دیگر بسیار پایین‌تر از ایران است. البته منشأ این مشکل رایگان بودن انجام این تراکنش‌ها برای صاحبان فروشگاه‌ها و دارندگان کارت بوده که در عمل باعث شده نه تنها این تراکنش‌ها به سمت و سوی کیف پول الکترونیک هدایت شوند، بلکه باعث تحمیل هزینه‌های بسیار زیادی به بانک‌ها شده است.
صدری تصریح کرد: حتی این نسبت ناصواب را می‌توان در تعداد پایانه‌های فروش فعال که در حال حاضر بالغ بر هفت میلیون پایانه فروش است، هم دید. در کشور‌های همسایه با حدود همین حجم مبالغ تراکنشی، تعداد بسیار کمتری پایانه فروش فعال وجود دارد که این امر نشان‌دهنده تحمیل هزینه‌های اضافی به زیرساخت ملی و اقتصاد کل کشور برای خرید این تعداد پایانه فروش است.
وی با تأکید بر این‌که تا زمانی که کارمزد‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیک مورد بازنگری قرار نگیرد، مشتریان هیچ‌گونه تمایلی به استفاده از راه‌حل‌های جایگزین مانند کیف پول الکترونیک در تبادل تراکنش‌های خرد نخواهند داشت، ادامه داد: سازوکار‌ها باید به سمتی هدایت شوند که بازیگران اصلی توسعه خدمات بانکداری الکترونیک یعنی بانک‌ها از محل ارائه این خدمات کسب درآمد کنند، نه اینکه متحمل هزینه بیشتر شوند. به نظر می‌رسد رویکرد فعلی با توسعه بانکداری الکترونیک در تعارض کامل است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.
صدری در پاسخ به این سؤال که «آیا در مقابل توسعه خدمات بانکداری الکترونیک و تحمیل هزینه‌های این خدمات، بانک‌ها امکان کاهش هزینه‌های مربوط به ارائه خدمات فیزیکی و حضوری را نخواهند داشت؟» اظهار کرد: اگرچه غیرحضوری‌شدن بیش از ۹۰ درصد تراکنش‌های بانکی موجب کاهش هزینه‌های توسعه نظام بانکی کشور شده است، ولی این امر بیشترین کمک را به بانک‌های کوچک با تعداد شعب اندک کرده که با توسعه بانکداری الکترونیک، توسعه فیزیکی شعب خود را نیز متوقف کرده‌اند و از این محل صرفه‌جویی‌هایی را صورت داده‌اند؛ این موضوع در بانک‌های بزرگ دارای شعب فیزیکی زیاد، صدق نمی‌کند و کاهش تعداد شعب و منابع انسانی آن‌ها به سادگی میسر نیست؛ بنابراین بانک‌های بزرگ با دو چالش اساسی روبه‌رو هستند: از یک‌سو هزینه‌های گزاف توسعه بانکداری الکترونیک را باید پرداخت کنند و از سوی دیگر، متحمل هزینه‌های مترتب بر شعب فیزیکی زیاد و منابع انسانی مرتبط شوند.
وی افزود: با بازنگری در کارمزد خدمات بانکداری الکترونیک، نه تنها درآمد‌های عملیاتی بانک افزایش یافته و هزینه بانک‌ها در این خصوص کاهش مییابد، بلکه الگوی انجام تراکنش‌های شبکه شاپرک به سمت و سوی صحیح رفته و بسیاری از سوءاستفاده‌ها که به‌واسطه وجود منافع برای گروه‌های خاصی از افراد حقیقی و حقوقی درگیر در این چرخه در حال حاضر وجود دارد، از بین خواهد رفت. از مصادیق بارز این موضوع میتوان به شکست تراکنش با مبالغ بالا به تراکنش خرد به جهت کسب درآمد کارمزدی اشاره کرد. البته انجام و عملیاتی کردن این جراحی باید گام به گام و با تدبیر کامل صورت پذیرد.
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران در ادامه در خصوص برنامه‌های بانک صادرات در حوزه خدمات بانکداری الکترونیک گفت: یکی از رایج‌ترین و به‌صرفه‌ترین خدمات بانکداری الکترونیک در حال حاضر که بسیار هم از سوی مشتریان مورد استقبال قرار میگیرد، ارائه خدمات در حوزه اپلیکیشن‌های موبایلی است که بانک صادرات ایران نیز از این قافله عقب نمانده و چند ماهی است که پیشخوان «صاپ» را برای عموم مشتریان شبکه بانکی کشور ارائه کرده است. در این پیشخوان علاوه بر ارائه خدمات خاص مشتریان بانک صادرات ایران مانند سامانه همراه‌بانک، رمزساز پویا و... این امکان مهیا شده که مشتریان سایر شبکه نظام بانکی نیز سرویس‌های متنوعی از جمله انتقال کارت به کارت با پذیرش حدود ۱۷نوع کارت بانک‌های مختلف به عنوان بانک مبدأ، خدمات بیمهای، خدمات گردشگری، نیکوکاری و... را دریافت کنند.
وی اضافه کرد: یکی از چالش‌های مشتریان بانکی ارائه تعدد اپلیکیشن‌های موبایلی از سوی بانک اصلی آن‌هاست که بانک صادرات برای رفع این مشکل و کاهش نصب اپلیکیشن‌های متعدد بر روی گوشی مشتریان خود، پیشخوان «صاپ» را ارائه کرده است تا مشتریان با نصب یک اپلیکیشن واحد، خدمات متنوعی را که به‌زودی توسعه نیز یافته و امکانات بیشتری را نیز در اختیار آن‌ها می‌گذارد، دریافت کنند.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

اعلام آمادگی بانک صادرات مازندران برای مشارکت در طرح توسعه‌ روستای «بزرگ بیشه محله»‌ فریدونکنار

بانک صادرات ایران ٢٠٠٠ میلیارد ریال به واحدهای تولیدی استان مرکزی پرداخت کرد

اتهامات مربوط به دوره فعالیت در سازمان دیگری است/ قبل از بازداشت، برکنار شده بود / بازداشت ربطی به تامین اجتماعی ندارد

بیش از ٧٠٠ فقره حساب «سپهر دانش» برای دانش‌آموزان کرمانی افتتاح شد

جشنواره فروش بازار بزرگ زنجان، با حمایت بانک صادرات ایران برگزار می‌شود

جشنواره فیلم رشد با الگوی «ثبت‌نام-رایگان» خداحافظی کرد

افزایش سرمایه بیمه "ما" از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها

جمهوری اسلامی، جمهوری عزت است/هدف آمریکایی‌ها از مذاکره تحمیل خواسته‌های گستاخانه است/ در هیچ سطحی با آمریکا مذاکره نخواهد شد

پایان شهریورماه آخرین فرصت برای بهره مندی از جوایز طرح همراز بانک سینا

مدیرعامل شرکت نفت ایرانول عزادار شد

بانک صادرات ایران با استقرار استانداردهای روز دنیا ٣٠ میلیارد ریال در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد

راه شهدای تاریخ، راه ابراهیم است

بانک «مهر اقتصاد» و موسسه اعتباری «ملل» هم به «صاپ» پیوستند

چقازردی: برنامه اصلی بانک حمایت از واحدهای تولیدی است/ مشتریان سرمایه های اصلی بانک هستند

ثبت نام برای دریافت وام اهل قلم از بانک صادرات ایران آغاز شد

کنسرت ترنم مهربانی در حمایت از سیل زدگان لرستان

مسائل شرکای اجتماعی در شورای تحول راهبردی سازمان تامین اجتماعی به بحث گذاشته می شود

«قصر شیرین» ما را وادار می‌کند با ابعاد شگفت‌انگیز ذات انسان روبرو شویم

سرویس‌های دیجیتال تحریم ناپذیرند

راه‌اندازی امکان برداشت وجه نقد از خودپردازهای بانک سرمایه بدون کارت

برگزاری مرحله دوم قرعه کشی " طرح همگامان سپه 2"

تاکید بر بهره‌برداری از سامانه جامع کنترل کالا و ارز

​پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران در پی قهرمانی‌ تکواندوکاران نوجوان کشور در مسابقات آسیایی

قهرمانی تیم ملی تکواندو نوجوانان در مسابقات ٢٠١٩ آسیا

بانک صادرات ایران شرایط ازدواج بیش از ٢٤ هزار نفر را تسهیل کرد

تامین اجتماعی متعلق به کارگران و بازنشستگان است

حضور «قصر شیرین» در جشنواره ونکوور

از فرهادی، مجیدی و بنی اعتماد تا بهداد و کرامتی در افتتاحیه «قصر شیرین»

سارا بهرامی، بهترین بازیگر زن جشنواره مالزی شد

ایجاد تمایز در خدمات بانکی با اجرای بانکداری دیجیتال

پربیننده ترین ها
فارغ التحصیلان نقاشی ارتباط خود با جامعه هنری را قطع نکنند
سرویس یقه در محل به انجام پرو رایگان کت و شلوار برای مشتری می پردازد/همکده معتبرترین مراکز مشاوره ی روانشناسی تلفنی کشور
جابجایی ساختمان مرکزی مدیریت امور شعب استان های البرز، قزوین
نشست مدیر عامل بیمه رازی با رئیس عمومی امور بیمه های افغانستان
برگزاری اولین رویداد بین المللی ماهواره مکعبی در مرکز نوآوری ایران زمین
امکان فعال سازی رمز پویا در اینترنت بانک، ایران زمین فعال شد
​بانک صادرات ایران اوراق گواهی سپرده الکترونیکی 18درصدی عرضه می‌کند
فروش ۱۰۰ هزار میلیاردی تاپیکو با رشد ۷۴ درصدی در سالجاری
دریافت غرامت ناشی از تحریم‌های ظالمانه، مایه سربلندی نظام بانکی کشور است
شعب بانک صادرات ایران سود سهام «پاسا» را پرداخت می‌کنند
برگزاری نشست مدیران بانک صادرات با حضور مدیر بیمه سرمد در استان قم
تجهیز سایت‌های کامپیوتری دو مدرسه در پل‌دختر توسط پرسنل بانک سرمایه
آغاز فروش گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری بانک ایران زمین از 20 مهر در سراسر کشور
شعبه در بانکداری دیجیتال یک مرکز تماس با مشتری است، نه یک مرکز ارائه سرویس
همه چیز برای حرکت «وبصادر» در مسیر رشد مهیاست
«رمز دوم یکبار مصرف» بانک صادرات ایران را از «ریما» دریافت کنید
ضرورت بازنگری جدی کارمزدهای خدمات الکترونیک
از ظرفیت‌های قانونی برای پوشش بیشتر اتباع خارجی استفاده می‌کنیم / آماده انتقال تجربیات و همکاری فنی با افغانستان هستیم
افزایش 150 درصدی سرمایه بانک ایران زمین در سال 1398/آمادگی بانک ایران زمین برای ارائه خدمات به زوار اربعین حسینی
کمک 200 میلیون ریالی بانک پارسیان به موکب المهدی(عج) شهرستان شمیرانات
قدردانی کسبه قشم از بیمه سرمد
امکان خرید دینار عراق در قالب ارز اربعین در صرافی سپهر بانک صادرات ایران فراهم شد
موافقت رئیس قوه‌قضائیه با درخواست دختر هرمزگانی
حضور مدیرعامل ملل دراولین یادواره شهدای شبکه بانکی سمنان
جمعیت شاغل به ۲۵ میلیون نفر نزدیک شد
کوثر با چشم انداز جدید به دنبال ساختن آینده است
خرید 100 میلیون تومان پوشش بیمه با 10 هزار تومان از بیمه رازی
افزایش سقف برداشت روزانه از خودپردازهای شعب منتخب بانک سرمایه در ایام اربعین
بانک صادرات ایران ٥٧ هزار فقره وام ازدواج پرداخت کرد
​پرداخت بیش از 845 میلیارد ریال تسهیلات حمایتی به آسیب‌دیدگان سیل‌ لرستان
  • 17
  • :
  • 21
  • :
  • 43
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/5070 sec