سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 73224 منتشر شده در مورخ: 1398/7/20 ساعت: 23:31 گروه: اقتصادی  
شعبه در بانکداری دیجیتال یک مرکز تماس با مشتری است، نه یک مرکز ارائه سرویس
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین:

شعبه در بانکداری دیجیتال یک مرکز تماس با مشتری است، نه یک مرکز ارائه سرویس

در بحث بانکداری دیجیتال نکته مهم این است که شعبه، یک مرکز تماس با مشتری است نه یک مرکز ارائه سرویس.بنابراین شعب به سمت شعب سلف سرویس و بدون کارمندخواهند رفت.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،یکی از اهداف مهم در نظام بانکی کشور ارائه خدمات سریع وآسان به مشتریان خود است. در این میان بانکداری دیجیتال ابزاری مناسب برای تحقق این هدف است. بر همین اساس با فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در این خصو گفتگو کردیم و نظر وی را جویا شدیم:
آقای اینالویی با توجه به افزایش کاربران بانکداری دیجیتال، آیا کاهش شعب می تواند گامی موثر در ارائه خدمات بهتر به مشتریان باشد؟
در بحث بانکداری دیجیتال نکته مهم این است که شعبه، یک مرکز تماس با مشتری است نه یک مرکز ارائه سرویس.
بنابراین شعب به سمت شعب سلف سرویس و بدون کارمندخواهند رفت. همچنین بازیگران جدیدی به نام فین تک وارد این عرصه شده اند که آنها بعضی از خدمات بانکی را از طریق تولید اپلیکیشن در اختیار مشتریان قرار می دهند.
مدل بانکداری دیجیتال در کشورهای پیشرفته این است که ما در نهایت مراکز متمرکز ارائه سرویس خواهیم رسید که آنها همان دفاتر ما در استان ها خواهند بود. یعنی نیروهای ما در آنجا تجمیع و از آن طریق هدایت خواهند شد.
اگر از منظر کارمندان بخواهیم نگاه کنیم ممکن است این تفکر ایجاد شود که کاهش شعبه موجب کاهش کارکنان خواهد شد. در صورتی که اینطور نیست. اتفاقا نسبت کارکنان بانکی ما به جمعیت کشورمان بسیار کم است. برای مثال در کشور انگلستان نسبت کارکنان بانکی به جمعیت بسیار بیشتر از نسبت آن در کشور ماست. در بانکی با ظرفیت حدود 300 شعبه نزدیک به پنج هزار نفر کارمند حضور دارند. در صورتی که در بانک های مشابه کشور ما حدود نصف این تعداد مشغول به کار هستند. بنابراین این جابجایی در محل کار کارکنان پیش خواهد آمد، و ما حتما با کمبود نیرو مواجه خواهیم بود.
آیا با تعدیل شعب، تعداد همکاران شاغل در شعب هم کم می شوند یا به بخش دیگری منتقل می شوند؟
قطعا تعدادی از شعب حذف خواهند شد. اگر بخواهیم با کشورهایی که جمعیت شان با ما یکسان هست مقایسه کنیم، ما حدودا دوبرابر آنها شعبه داریم و باید این تعدیل تعداد شعب صورت پذیرد. اما نیروهای فعال در شعب باید به دفاتر مرکزی در استان ها منتقل شوند و برنامه های روزانه ای خواهند داشت که از همان جا متمرکز باید مدیریت شوند. نوع فعالیت ها از جنس بانکداری خرد و افتتاح حساب، انتقال وجه و خدماتی از این شکل نیست. یعنی خدمات به صورت متمرکز از ستاد مرکزی مدیریت خواهد شد.
منظورم از ستاد فقط تهران نیست. هر شهر بزرگی می تواند یک ستاد داشته باشد و بسیاری از خدماتی که مشتریان می خواهند ارائه دهند. این نکته کلیدی است. پل ارتباطی مشتریان و بانک، یک واحد مرکزی و تعدادی از شعب که در شهر باقی می مانند خواهد بود.
در بحث نسبت میزان نیروی انسانی به تعداد شعب باید اضافه کنم در دنیا این نسبت به گونه ای است که حداکثر 40 درصد نیروها در شعب قرار دارند. ما اگر این نسبت را در بانک خودمان رعایت کنیم وضعیت بهتری خواهیم داشت. در حال حاضر با توجه به وضعیتی که بانکداری متمرکز و بانکداری الکترونیک دارد، باید جابجایی از شعب به ستاد داشته باشیم. قاعدتا برای کسی که از سمت شعبه به ستاد بیاید دانش های دیگری نیاز داریم. مثلا بحث های فرهنگی وجود دارد که ما باید به آنها توجه کنیم. ما باید به تغییرات و آن مزیت رقابتی که در بانک مان وجود دارد، کاملا احترام بگذاریم و آن را بشناسیم. کارکنان باید پاسخگو باشند و نقش آنها باید به واضح و کاملا مشخص باشد. بباید بر روی خدماتی که برای بانک ارزش افزوده دارد تمرکز کنیم. وقتی نسبت شما 80 درصد شعب است و20 درصد ستاد، شعب کاری که به آنها دیکته شده است را انجام می دهند ولی وقتی تعدادشان از ستاد کمتر باشد متوجه خواهند شد که خدماتی که برای بانک ارزش افزوده دارد باید انجام شود. ما در این حالت می توانیم تجربه های خودمان را به اشتراک بگذاریم تا دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند. در یک بانک دیجیتال انتظار می روداین زیر ساخت ایجاد شود.سواد دیجیتالی و آشنایی با محصولات بانک برای کسانی که میخواهند به این حوزه بیایند قطعا لازم و مورد نیاز است. همچنین وظیفه آموزش بانک است که این دانش ها را به کارکنان منتقل کنند. خلاصه همه ما در بانک یک شغل بیشتر نداریم و آن فروش و ارائه خدمات بانکی به مشتریان است. این امر نیاز به توانمندی دارد و ما باید به آن توجه کنیم.
ما هیچ وقت نباید به صورت مستقیم در امور سرپرستی ها دخالت کنیم. ما باید به تجربیات محلی آنها احترام بگذاریم. آنها بهتر می توانند آن تجربیات و دانشی که کسب کرده اند را در آنجا استفاده کنند. ما مسئول آن چیزی که تا به حال در سیستم بانکی طراحی شده است نیستیم. ما موظف هستیم که تجربیات خودمان را اجرا کنیم تا پویایی در نظام بانکی بیشتر باشد.
با دیجیتالی شدن بانک، بحث احراز هویت مشتریان به چه شکل خواهد بود و بانک برای این موضوع چه برنامه ای دارد؟
ما باید به سمت احراز هویت الکترونیک برویم. آن کلمه ای که از لحاظ فنی برای این موضوع استفاده می شود KYC است. یعنی احراز هویت مشتریان . الان بحث ما EKYC است. یعنی احراز هویت الکترونیکی به این مفهوم که مشتری را بدون حضور در شعبه و از طریق یکی از کانال های بانک احراز کنیم و بعد خدمات بدهیم.
مهم است که بانک مرکزی قوانین اش را به گونه ای تغییر دهد که این شکل احراز هویت ها پذیرفته باشد. البته قطعا با توجه به سیاست های معاونت فناوری اطلاعات بانک مرکزی ما به زودی در کشورمان بحث احراز هویت الکترونیک را خواهیم داشت.
کارمندانی که از شعبه به ستاد بیایند قطعا دید بازتر و دو طرفه ای پیدا می کنند نسبت به بقیه. نظر شما در این خصوص چیست؟
شعب و ستاد ها باید روی ایده ها ی جدید تمرکز کنند و فکر کنند. ما باید ایده ها را به سادگی با یکدیگر به تعامل بگذاریم. بحث تغییر فرهنگ از بانکداری موجود به سمت بانکداری به سبک فردا تغییرات اساسی هست و نیاز دارد که ما خودمان را با آن هم راستا کنیم و با تمام سختی ها و هزینه ها در این راه پیشرو باشیم.همه باید در رشد و پیشرفت یکدیگر که در نهایت به پیشرفت بانک مان منجر می شود بکوشیم. پیشرو بودن آسان نیست.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

اعلام آمادگی بانک صادرات مازندران برای مشارکت در طرح توسعه‌ روستای «بزرگ بیشه محله»‌ فریدونکنار

بانک صادرات ایران ٢٠٠٠ میلیارد ریال به واحدهای تولیدی استان مرکزی پرداخت کرد

اتهامات مربوط به دوره فعالیت در سازمان دیگری است/ قبل از بازداشت، برکنار شده بود / بازداشت ربطی به تامین اجتماعی ندارد

بیش از ٧٠٠ فقره حساب «سپهر دانش» برای دانش‌آموزان کرمانی افتتاح شد

جشنواره فروش بازار بزرگ زنجان، با حمایت بانک صادرات ایران برگزار می‌شود

جشنواره فیلم رشد با الگوی «ثبت‌نام-رایگان» خداحافظی کرد

افزایش سرمایه بیمه "ما" از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها

جمهوری اسلامی، جمهوری عزت است/هدف آمریکایی‌ها از مذاکره تحمیل خواسته‌های گستاخانه است/ در هیچ سطحی با آمریکا مذاکره نخواهد شد

پایان شهریورماه آخرین فرصت برای بهره مندی از جوایز طرح همراز بانک سینا

مدیرعامل شرکت نفت ایرانول عزادار شد

بانک صادرات ایران با استقرار استانداردهای روز دنیا ٣٠ میلیارد ریال در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد

راه شهدای تاریخ، راه ابراهیم است

بانک «مهر اقتصاد» و موسسه اعتباری «ملل» هم به «صاپ» پیوستند

چقازردی: برنامه اصلی بانک حمایت از واحدهای تولیدی است/ مشتریان سرمایه های اصلی بانک هستند

ثبت نام برای دریافت وام اهل قلم از بانک صادرات ایران آغاز شد

کنسرت ترنم مهربانی در حمایت از سیل زدگان لرستان

مسائل شرکای اجتماعی در شورای تحول راهبردی سازمان تامین اجتماعی به بحث گذاشته می شود

«قصر شیرین» ما را وادار می‌کند با ابعاد شگفت‌انگیز ذات انسان روبرو شویم

سرویس‌های دیجیتال تحریم ناپذیرند

راه‌اندازی امکان برداشت وجه نقد از خودپردازهای بانک سرمایه بدون کارت

برگزاری مرحله دوم قرعه کشی " طرح همگامان سپه 2"

تاکید بر بهره‌برداری از سامانه جامع کنترل کالا و ارز

​پیام تبریک مدیرعامل بانک صادرات ایران در پی قهرمانی‌ تکواندوکاران نوجوان کشور در مسابقات آسیایی

قهرمانی تیم ملی تکواندو نوجوانان در مسابقات ٢٠١٩ آسیا

بانک صادرات ایران شرایط ازدواج بیش از ٢٤ هزار نفر را تسهیل کرد

تامین اجتماعی متعلق به کارگران و بازنشستگان است

حضور «قصر شیرین» در جشنواره ونکوور

از فرهادی، مجیدی و بنی اعتماد تا بهداد و کرامتی در افتتاحیه «قصر شیرین»

سارا بهرامی، بهترین بازیگر زن جشنواره مالزی شد

ایجاد تمایز در خدمات بانکی با اجرای بانکداری دیجیتال

پربیننده ترین ها
فارغ التحصیلان نقاشی ارتباط خود با جامعه هنری را قطع نکنند
سرویس یقه در محل به انجام پرو رایگان کت و شلوار برای مشتری می پردازد/همکده معتبرترین مراکز مشاوره ی روانشناسی تلفنی کشور
جابجایی ساختمان مرکزی مدیریت امور شعب استان های البرز، قزوین
نشست مدیر عامل بیمه رازی با رئیس عمومی امور بیمه های افغانستان
برگزاری اولین رویداد بین المللی ماهواره مکعبی در مرکز نوآوری ایران زمین
امکان فعال سازی رمز پویا در اینترنت بانک، ایران زمین فعال شد
​بانک صادرات ایران اوراق گواهی سپرده الکترونیکی 18درصدی عرضه می‌کند
فروش ۱۰۰ هزار میلیاردی تاپیکو با رشد ۷۴ درصدی در سالجاری
دریافت غرامت ناشی از تحریم‌های ظالمانه، مایه سربلندی نظام بانکی کشور است
شعب بانک صادرات ایران سود سهام «پاسا» را پرداخت می‌کنند
برگزاری نشست مدیران بانک صادرات با حضور مدیر بیمه سرمد در استان قم
تجهیز سایت‌های کامپیوتری دو مدرسه در پل‌دختر توسط پرسنل بانک سرمایه
آغاز فروش گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری بانک ایران زمین از 20 مهر در سراسر کشور
شعبه در بانکداری دیجیتال یک مرکز تماس با مشتری است، نه یک مرکز ارائه سرویس
همه چیز برای حرکت «وبصادر» در مسیر رشد مهیاست
«رمز دوم یکبار مصرف» بانک صادرات ایران را از «ریما» دریافت کنید
ضرورت بازنگری جدی کارمزدهای خدمات الکترونیک
از ظرفیت‌های قانونی برای پوشش بیشتر اتباع خارجی استفاده می‌کنیم / آماده انتقال تجربیات و همکاری فنی با افغانستان هستیم
افزایش 150 درصدی سرمایه بانک ایران زمین در سال 1398/آمادگی بانک ایران زمین برای ارائه خدمات به زوار اربعین حسینی
کمک 200 میلیون ریالی بانک پارسیان به موکب المهدی(عج) شهرستان شمیرانات
قدردانی کسبه قشم از بیمه سرمد
امکان خرید دینار عراق در قالب ارز اربعین در صرافی سپهر بانک صادرات ایران فراهم شد
موافقت رئیس قوه‌قضائیه با درخواست دختر هرمزگانی
حضور مدیرعامل ملل دراولین یادواره شهدای شبکه بانکی سمنان
جمعیت شاغل به ۲۵ میلیون نفر نزدیک شد
کوثر با چشم انداز جدید به دنبال ساختن آینده است
خرید 100 میلیون تومان پوشش بیمه با 10 هزار تومان از بیمه رازی
افزایش سقف برداشت روزانه از خودپردازهای شعب منتخب بانک سرمایه در ایام اربعین
بانک صادرات ایران ٥٧ هزار فقره وام ازدواج پرداخت کرد
​پرداخت بیش از 845 میلیارد ریال تسهیلات حمایتی به آسیب‌دیدگان سیل‌ لرستان
  • 16
  • :
  • 42
  • :
  • 0
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/0982 sec