سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 9555 منتشر شده در مورخ: 1393/6/1 ساعت: 10:12 گروه: حوادث  
اعلام اسامی مقصران آتش گرفتن 2 اسکانیا در اتوبان قم - تهران با 44 کشته

اعلام اسامی مقصران آتش گرفتن 2 اسکانیا در اتوبان قم - تهران با 44 کشته

عضو کمیسیون بررسی سوانح اتوبوس های اسکانیا اعلام کرد: مقصرین حادثه تصادف چندی پیش اتوبوس اسکانیا در آزاد راه قم - تهران که منجر به کشته شدن 44 تن از هموطنان شد، وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی استاندارد و شرکت خودروساز (اسکانیا) هستند.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از ایرنا، «سید مسعود هراتی موسوی» عصر جمعه در پیامی به برنامه زنده تلویزیونی مناظره با موضوع «بررسی علل سوانح رانندگی در جاده ها» گفت: طبق بررسی های صورت گرفته معایب ذاتی اتوبوس اسکانیا محرز و قطعی شده که در محاکم قضایی در حال بررسی است و تصادفات هیج ربطی به دستکاری رانندگان نداشته است.
 

مشاور رییس پلیس راهور ناجا افزود: در گروه کارشناسان، نقایص ذاتی کارخانه و تخلف سازمان ملی استاندارد محرز شده است.
 
وی تصریح کرد: مقصرین این حادثه وزارت راه و شهرسازی به دلیل نقص ایمنی گاردریل، سازمان استاندارد به خاطر نقص مستندات و عدم نظارت و شرکت سازنده به دلیل نقص ذاتی و تخلف از ایمنی هستند.

 

حادثه مرگبار تصادف دو اتوبوس

اتوبوسی که از مسیر کاشان به تهران در حال تردد بود، با انحراف از جاده و ردشدن از گاردریل وسط بزرگراه به سمت مخالف منحرف شده که با یک‌دستگاه اتوبوس دیگر که از تهران راهی یزد بود، برخورد کرد. طبق اطلاعات ابتدایی در اثر وقوع این حادثه 25 نفر از سرنشین‌های این دو اتوبوس کشته و مجروح شدند.

اما گذشت زمان اخبار بیشتری را از دامنه این حادثه دلخراش مخابره می‌کرد که طی آن طبق آخرین اطلاعات اعلام شده بر اثر وقوع این حادثه مرگبار 43 نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و 44 تن دیگر مجروح شدند.

تشکیل ستاد مدیریت بحران استانداری قم در محل حادثه

به محض وقوع حادثه با حضور استاندار و عده‌ای از مسئولان جلسه‌ ستاد مدیریت بحران در محل وقوع حادثه تشکیل و تصمیمات لازم برای امدادرسانی به حادثه دیدگان اتخاذ شد.

مجروحان این حادثه با تلاش دستگاه‌های امدادی به سه بیمارستان شهید بهشتی، نکویی و علی‌ابن‌ابی‌طالب منتقل شدند و وضعیت عمومی همه آنها مطلوب است.

کشته شدگان این حادثه نیز به آرامستان بهشت معصومه (س) منتقل شده‌اند تا اقدامات لازم برای شناسایی اجساد انجام شود.

ستاد مدیریت بحران استان قم از خانواده داغدیدگان خواسته است ضمن خویشتن‌داری تا شناسایی اجساد همکاری لازم را با مسئولان داشته باشند.

انتشار اسامی مجروحان حادثه

مجروحین این حادثه دردناک به سرعت توسط نیروهای امدادی و اورژانس به بیمارستان‌های شهید بهشتی نکویی و علی بن ابیطالب قم اعزام شده و در آنجا مورد درمان قرار گرفتند. اسامی این مجروحان به شرح زیر اعلام شد:

بیماران منتقل شده به بیمارستان شهید بهشتی قم:

فاطمه قربانزاده 34 ساله

محمد اعرابی 23 ساله

محمد اکبری 34 ساله

سمانه بورقی 25 ساله

زهرا بورقی 2 ساله

فاطمه رمضانی 58 ساله

سید حسین حسینی 27 ساله

علی پور مصطفوی 30 ساله

مریم تقی نژاد 34 ساله

نرگس عرب زاده 9 ساله

نسرین عرب زاده 2 ساله

بناپور 61 ساله

محمد علی فروزان 78 ساله

بیماران منتقل شده به بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) قم:

سید حسین روحانی 34 ساله

علی موسی زاده 21 ساله

زهره خان‌محمدی 46 ساله

محمدحسین احمدی 50 ساله

محمد کریم‌زاده اردکانی 27 ساله

بیماران منتقل شده به بیمارستان نکویی قم:

مریم بلوری 35 ساله

عبدالله کاظم محمد یاسین 53 ساله

نازنین زهرا رحیمی 3 ساله

حامد طاوسی 30 ساله

محمد طحان 52 ساله

علی بورقی 55 ساله

رضا نجف‌پور 27 ساله

معصومه بورقی 50 ساله

سید محمد جواد حسنی 32 ساله

مریم کریمی 30 ساله

حسن یوسفی 29 ساله

حسن پورمعصومی 27 ساله

حسن مروتی 43 ساله

هوشنگ عربی 23 ساله

پرنیاز پورسعید 26 ساله

آرزو بلوری 3 ساله

واکنش سریع نیروهای امدادی عامل پیشگیری از وسعت حادثه

محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات درباره جزییات حادثه گفته است: شدت برخورد به حدی بود که هر دو اتوبوس کاملا آتش گرفتند.

به گفته او هشت نفر از مسافران توسط امدادگران از مرگ حتمی نجات یافتند و شش دستگاه خودروی عملیاتی شامل 18 نفر امدادگر نیز وظیفه این عملیات را برعهده داشتند.

پس از ارزیابی‌های اولیه در دانشگاه علوم پزشکی قم بلافاصله تیم مدیریت بحران دانشگاه (EOC) کارشناس فنی و معاونت اورژانس 115 در محل حادثه حاضر می‌شوند.

در همین لحظات واحد (EOC) این مرکز اقدام به آماده‌باش به تمام بیمارستان‌‌های استان، لغو جراحی‌های الکتیو، تخلیه بیماران الکتیو از اورژانس بیمارستان‌ها، فراخوان پزشکان آن‌کال دوم مراکز درمانی، تقویت پزشکان و پرسنل اورژانس مراکز می‌کند.

از این تعداد 15 نفر زن، 22 مرد و هفت کودک بودند که 26 نفر آنها به بیمارستان نکویی، 13 مورد به مرکز شهید بهشتی و پنج مورد به بیمارستان علی ابن ابیطالب منتقل شدند.

از 13 بیمار اعزامی به بیمارستان شهید بهشتی قم شش مورد ترخیص شدند و هفت نفر نیز بستری هستند.

طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولین دانشگاه علوم پزشکی قم 26 نفر از مجروحان این حادثه به بیمارستان نکویی قم منتقل شدند، از این تعداد 16 نفر در بخش‌های ارتوپدی مردان و زنان، جراحی زنان و مردان و اعصاب مردان بستری هستند و پنج نفر نیز ترخیص شدند و پنج مورد از این مصدومان نیز در اورژانس بیمارستان نکویی تحت‌نظر هستند.

عمده مجروحان انتقالی به این مرکز دچار پارگی دست و پا و صورت هستند که در لحظات اولیه انتقال به بیمارستان و پس از ویزیت در اورژانس اقدامات سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن برای آنها انجام می‌گیرد و جراح ارتوپد و مغز و اعصاب آنها را ویزیت می‌کند.

پنج مجروح این حادثه نیز که به بیمارستان علی ابن ابیطالب قم منتقل شدند دچار پارگی طحال، ترومای سر و شکم و شکستگی دست و پا هستند که پس از انتقال به این بیمارستان ویزیت شده و اقدامات سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن برای آن‌ها صورت گرفته است.

تولید کننده اتوبوس مقصر نیمی از حادثه اسفناک تصادف

سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور کشور که شب گذشته و ساعاتی پس از رخداد حادثه در صحنه حاضر بود، گفت: حوالی ساعت 23 شامگاه دوشنبه یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به تهران در حال حرکت بود،‌ در حوالی کیلومتر 28 اتوبان قم – تهران بعد از مجتمع مهتاب به علت ترکیدگی لاستیک جلو از بغل با یک دستگاه سواری هوندا برخورد و پس از آن با شکستن گاردریل وسط وارد مسیر مقابل می‌شود.

وی افزود: در همین حال یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر که از تهران به اردکان یزد در حال تردد بود با مشاهده اتوبوسی که از لاین مخالف وارد مسیر شد سعی به فرار کرد و به سمت راست منحرف شد، اما هر دو اتوبوس به صورت رخ به رخ در لاین سمت راست با هم برخورد کردند.

این مسئول با اشاره به اینکه هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار حریق شدند، گفت: به علت ضعف بدنه اتوبوس‌ها و نقص در سیستم برق‌رسانی هر دو اتوبوس پس از حادثه دچار آتش‌سوزی شدند که تعدادی از مسافران عقب موفق شدند با شکستن شیشه اتوبوس از آتش‌سوزی فرار کرده و خود را به بیرون پرتاب کنند.

مومنی علت این حادثه بر اساس بررسی اولیه کارشناسان پلیس‌راه را ترکیدگی لاستیک اتوبوس و علت تشدیدکننده آن را آتش سوزی اتوبوس‌ها عنوان کرد و گفت: طی چند وقت اخیر چندین مورد تصادف اتوبوس اسکانیا به شکل‌های مشابه رخ داده که در اکثر موارد این اتوبوس‌ها به دلیل ضعف بدنه و نقص سیستم برق‌رسانی دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سهم شرکت تولیدکننده اتوبوس نیز در این حادثه مشخص شده است، ادامه داد: بر این اساس شرکت تولید کننده اتوبوس اسکانیا (عقاب افشان) 50 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است.

رئیس پلیس راهور کشور از تشکیل تیم ویژه بررسی صحنه تصادف اتوبوس‌های اسکانیا خبر داد و گفت: هم اکنون این تیم کارشناسی در صحنه حادثه حاضر هستند و در حال بررسی بوده و اطلاعات تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام می‌شود.

انتقال اجساد به بهشت معصومه (س) قم

محسن اروجی مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان قم از تشکیل جلسه ویژه رسیدگی به این حادثه خبر داد و بیان داشت: بعد از وقوع حادثه همه دستگاه‌های امدادی و بیمارستان‌های قم به حال آماده‌باش در آمدند.

وی ادامه داد: استاندار قم نیز بلافاصله در صحنه تصادف حاضر و نمایندگان ویژه‌ای را نیز در بیمارستان‌های قم تعیین کردند تا از نزدیک روند درمان به مصدومان را زیرنظر داشته باشند.

اروجی با اشاره به اعلام اسامی حادثه دیدگان این تصادف اضافه کرد: اجساد کشته شدگان نیز به دلیل شدت سوختگی غیرقابل شناسایی است و در حال حاضر نیز اجساد به بهشت معصومیه قم منتقل شده است.

پیام تسلیت رئیس مجلس شورای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی وقوع سانحه دلخراش تصادف رانندگی در اتوبان تهران - قم را تسلیت گفت و از وزارت کشور و نیروی انتظامی خواست تا نسبت به رسیدگی عوامل و دلایل وقوع این حادثه اقدامات فوری را انجام دهند. متن این پیام به شرح زیر است:

وقوع سانحه دلخراش تصادف رانندگی در اتوبان تهران - قم که باعث کشته و زخمی شدن جمعی از هموطنان شد، موجب تاسف و تاثر گردید. اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به خانواده‌های داغدار، برای درگذشتگان رحمت و مغفرت و برای مجروحان و مصدومان شفای عاجل مسئلت می‌کنم. از وزارت کشور و نیروی انتظامی می‌خواهم تا نسبت به رسیدگی عوامل و دلایل وقوع این حادثه اقدامات فوری را انجام دهند. همچنین ضرورت دارد تمهیدات لازم در راستای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث دلخراش که برای افکار عمومی و جامعه قابل قبول نیست، فراهم شود.

شناسایی اجساد در اولویت است

استاندار قم در خصوص این حادثه اضافه کرد: ما همه داغدار این حادثه ناگوار هستیم و همه بدانند که در واقع برادران و خواهران و فرزندان خود را از دست داده‌اند.

کرم‌رضا پیریایی تاکید کرد: مجموعه‌های درمانی و بهداشتی باید نهایت مساعدت در بهبودی مجروحان این حادثه را داشته باشند کما اینکه تاکنون چنین بوده است.

وی این حادثه ناگوار را عجیب دانست و افزود: چنین تصادفی که در دقایق اولیه آن هر دو اتوبوس دچار حریق شده و 43 نفر از هموطنان عزیز ما را به کام مرگ کشاند، باید دقیقا مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته و همه باید خود را در این زمینه مسئول بدانند.

پیریایی با اشاره به دستور تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به این حادثه گفت: استانداری و اعضای کمیته مدیریت بحران از دقایق اول حادثه با تمام وجود خدمات مورد نیاز را ارائه کرده و در ادامه نیز برنامه‌ریزی خوبی برای اسکان بازماندگان این حادثه و بستگان کشته‌شدگان که از استان‌های دیگر به قم مراجعه می‌کنند، انجام شده است.

وی تاکید کرد: اجساد کشته‌شدگان برای بررسی بیشتر و شناسایی به سازمان بهشت معصومه(س) منتقل شده و تیم‌های مختلف کارشناسی از پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و دادستانی برای سهولت در کار و انجام آزمایش‌های لازم برای شناسایی اجساد در محل مستقر هستند.

دستور ویژه لاریجانی به کمیسیون عمران برای تهیه گزارش از تصادف خونین در اتوبان قم

سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به کشته‌شدن تعدادی از هموطنانمان در حاثه تصادف یک دستگاه اتوبوس مسافربری در جاده قم - تهران، گفت: کارگروهی به ریاست آقای حسینی تشکیل شده که احتمالا آقای حسین‌زاده نیز در این کارگروه حضور یابد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده تا این کارگروه امروز به محل حادثه اعزام شوند و از وضعیت و میزان خسارات وارده و همین‌طور بررسی علل آن گزارشی تهیه کرده و برای بررسی‌های بیشتر آن را به کمیسیون ارائه دهند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: پس از وقوع این حادثه، آقای لاریجانی با بنده تماس تلفنی برقرار کرد و خواستار تهیه هر چه سریع‌تر گزارش از این حادثه شد و بر این نکته تأکید کرد که کارگروهی به این منظور تشکیل شود و در اسرع وقت فعالیتش را آغاز کند.

هاشمی تأکید کرد: بنده معتقدم که باید شرایطی فراهم شود تا سطح کیفی راه‌ها و همین‌طور خودروهای ساخت داخل ارتقا یابد. از وزرای راه و شهرسازی و نیز صنعت، معدن و تجارت درخواست دارم که موضوع ایمنی خودروها را جدی بگیرند.

این مسئول در همین زمینه تصریح کرد: بنده از وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت می‌خواهم تا نسبت به حادثه اتفاق افتاده حساسیت داشته باشند و گام‌های اساسی در راستای رفاه و امنیت مردم بردارند، زیرا اینگونه حوادث به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه این کارگروه امروز به منطقه حادثه اعزام می‌شود، گفت: قرار است این کارگروه گزارشی از این حادثه تهیه کرده و آن را به کمیسیون ارائه دهد که پس از بررسی در کمیسیون، این گزارش نهایی شده و به صحن علنی فرستاده می‌شود.

هویت 5 نفر از حادثه دیدگان حادثه اتوبان قم تهران مشخص شد

مدیرکل پزشکی قانونی استان قم از شناسایی هویت پنج نفر از تلفات حادثه تصادف و آتش‌سوزی دیشب اتوبان قم ـ تهران خبر داد.

صدیقی آخا متذکر شد: با حضور تیم سه نفره اعزامی از مرکز تشخیصی آزمایشگاهی استان تهران کار تشخیص هویت اجساد با سرعت بیشتری در حال انجام است تا خانواده‌های داغدیدگان با انتظار کمتری اجساد خویشاوندان خود را تحویل بگیرند.

اسامی اجساد شناسایی شده به شرح زیر است:

1-  محمد امین میانجی

2-  فاطمه هاشمی

3-  عاطفه بناپور ده آبادی

4-  زهرا سادات کلوشانی

5-  عرفان امین الرعایا

 

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 13
  • :
  • 49
  • :
  • 54
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3763 sec