پایگاه خبری نامه نیوز
کد خبر: 73748
جوابیه دادسرای عمومی و انقلاب قزوین در خصوص انتشار مطلب یکی از مددجویان نابینای استان در شبکه خبری هزاره سوم
بدنبال انتشار دلنوشته یکی از نابینایان استان قزوین و با توجه به رسالتی که رسانه درجهت روشنگری و تنویر اذهان عمومی دارد درتاریخ ۱۳ /۹/۱۴۰۰ مطلبی را تحت عنوان روایت تلخ یک تراژدی سیاه ،منتشر نمود که طبق قانون مطبوعات مکلف به درج جوابیه از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی موردخطاب در همان جایگاه رسانه می باشد.

هزاره سوم_رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی و به عنوان یک شخصیت حقیقی و حقوقی بی طرف بایستی  طبق قانون  در انتشار رخدادهای جاری احساس مسئولیت کرده و به ایفای نقش و وظایف خود که همان اطلاع رسانی صحیح  است بپردازد.


بدنبال انتشار دلنوشته یکی از نابینایان استان قزوین و با توجه به رسالتی که رسانه درجهت روشنگری و تنویر اذهان عمومی دارد درتاریخ 13 /1400/09  مطلبی را تحت عنوان روابط تلخ یک تراژدی سیاه ،منتشر نمود که طبق قانون مطبوعات مکلف به درج جوابیه از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی موردخطاب در همان جایگاه رسانه می باشد.

به همین منظور جوابیه دادسرای استان قزوین که امروز 21/ 09/ 1400 به تحریریه شبکه خبری هزاره سوم رسید بصورت کامل با ذکر اختصاری شخص نامبرده شده منتشر می شود.


به گزارش شبکه خبری  هزاره سوم ؛متن کامل جوابیه بدین شرح است:

جوابیه دادسرای عمومی و انقلاب قزوین در خصوص مطلب منتشره توسط یکی از مددجویان نابینای استان در شبکه خبری هزاره سوم

در پی انتشار مطلب یکی از مددجویان نابینای استان در شبکه خبری هزاره سوم با عنوان "روایت تلخ از یک تراژدی سیاه"، روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین توضیحاتی را در راستای تنویر افکار عمومی  به اطلاع می رساند:

خانم ل_ ا ، یکی از مددجویان تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان قزوین در تاریخ 06/09/1399 با حضور در دادسرای قزوین تقاضای ملاقات با دادستان را به علت مشکلات شخصی درخواست می نماید. ناگفته نماند تا قبل از این حضور، دادسرای قزوین از مشکلات ایشان بی اطلاع بوده و به دلیل شرایط نامبرده و حساسیت موضوع در همان روز، ایشان با دادستان قزوین ملاقات و بیش از 30 دقیقه به بیان مسائل و مشکلات خود می پردازند. بلافاصله دادستان قزوین طی تماس تلفنی با اداره کل بهزیستی استان قزوین، وضعیت مددجوی فوق‌الذکر را جویا می شوند که مدیرکل بهزیستی اعلام می دارند؛ خانم ل_ ا، از مددجویان این سازمان است و با توجه به شرایط ایشان و خانواده وی، تاکنون از حیث اخذ زمین، تسهیلات و کمک هزینه های بلاعوض مورد حمایت جدی سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند، اما همچنان با خانواده اختلاف دارند، که در این خصوص نیز بهزیستی علی‌رغم اینکه محل نگهداری برای اینگونه مددجویان در اختیار ندارد، بهترین مرکز نگهداری برای ایشان در نظر گرفته و تمامی هزینه های تحصیلی و غیره را نیز سازمان تقبل کرده است، اما پس از گذشت حدود 17 روز با مراجعه والدین و رضایت خود مددجو، به خانواده بازمی گردد.

در ادامه دادستانی قزوین علی‌رغم روشن شدن موضوع و وضعیت نامبرده و با توجه به درخواست مددجو مبنی بر نگهداری در یکی از مراکز سازمان بهزیستی و اشتغال بکار؛ در تاریخ 08/09/1399 طی نامه‌ای خطاب به مدیرکل بهزیستی استان قزوین اعلام می گردد؛ "نظر به حضور خانم ل_ ا، در تاریخ 06/09/1399 در دادسرای قزوین و درخواست اقامت و اشتغال، مقتضی است نخست تدابیر لازم جهت بهره‌مندی وی از خدمات مددکاری و مشاوره‌ای و اسکان اتخاذ گردد، سپس با لحاظ شرایط و محدودیت های جسمی، وفق ضوابط و مقررات نسبت به معرفی نامبرده به مراجع ذی‌ربط اشتغال معلولین، مساعدت مقتضی معمول گردد."

شایان ذکر است نامبرده پس از گذشت چند ماه مجدداً به دفتر دادستان قزوین مراجعه و مدعی عدم حل مشکلات شده و مطالب گذشته را مبنی بر اینکه از جانب خانواده مورد اذیت قرار گرفته و اداره کل بهزیستی نیز از ایشان حمایت نمی کند؛ تکرار می نماید، که به علت عدم حضور دادستان در محل کار، امکان ملاقات فراهم نمی شود ولی خانم ل_ ا، عدم حضور دادستان را باور نکرده و با جار و جنجال و سر و صدا در نظم دادسرا اخلال ایجاد می نماید که طی تماس با مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی، با حضورکارشناسان مربوطه در دادسرا و صحبت و مشاوره، نامبرده آرام شده و با آنها محل را ترک می کند. مجدداً این موضوع نیز توسط دادستانی قزوین پیگیری شده و سازمان بهزیستی اعلام می دارد که مددجوی مذکور هیچ گونه همکاری با این سازمان نداشته و علی‌رغم فراهم شدن شرایط برای اسکان ایشان در یکی از مراکز دیگر، همچنان از وضعیت گله‌مند است.

گفتنی است خانم ل_ ا، پس از گذشت چند ماه از این ماجرا با تکرار موضوعات گذشته به دادسرا مراجعه می نماید که به دلیل شرایط کرونایی و کنترل ورود و خروج افراد به مراجع قضایی، در بدو ورود به دلیل اخذ توضیح از ایشان توسط یگان حفاظت دادسرای قزوین، نامبرده با ایجاد سر و صدا، همکاری نمی کند که با اورژانس اجتماعی تماس برقرار شده و با حضور کارشناسان و روانشناسان سازمان بهزیستی وضعیت مددجو به آنها سپرده می شود.

شایان ذکر است؛ در آخرین مراجعه خانم ل_ ا، به دادسرای قزوین که در مهر ماه سال جاری صورت گرفت، نامبرده با داد و فریاد اعلام داشت که مشکلاتش هنوز برطرف نشده و دادستانی باید محل اسکان و اشتغال برای وی تهیه نماید و یا اینکه "من را به زندان بیاندازید" که در واقع این موضوع از حدود اختیار دستگاه قضایی استان خارج بوده و مجدداً با اورژانس اجتماعی تماس برقرار شده و کارشناسان مربوطه در دادستانی حضور یافته و نامبرده به اورژانس اجتماعی سپرده شده است.

خاطرنشان می سازد؛ دادستانی قزوین بارها به صورت مکتوب و از طریق بهزیستی استان قزوین موضوع را پیگیری کرده و البته اداره کل بهزستی استان اقدامات حمایتی لازم را برای مددجوی موصوف معمول داشته است، اما انتظارات وی بیش از این موارد بوده است.

در پایان توصیه اکید دادگستری استان به اصحاب رسانه و بالاخص شبکه خبری هزاره سوم این است که قبل از انتشار اخبار و مطالب از صحت و سقم آن از طریق مبادی ذیربط اطمینان حاصل کنند تا تولید مسئولیت کیفری نکند.


Page Generated in 0/0096 sec