شبکه خبری هزاره سوم
printlogo


کد خبر: 42590تاریخ: 1396/11/11 03:16
سعی کردیم تغییرات حداقلی باشد و ساختار سال گذشته حفظ شود/داوری ها عادلانه و بدون دخالت سازمان سینمایی است
دبیرجشنواره فیلم فجر:
سعی کردیم تغییرات حداقلی باشد و ساختار سال گذشته حفظ شود/داوری ها عادلانه و بدون دخالت سازمان سینمایی است
داروغه زاده گفت: «رویکرد ما برگزاری هرچه باشکوه تر جشنواره است. بارها بحثی در مورد تغییرات آیین نامه و مقررات جشنواره شده است. یکی از تغییراتی که امسال بحثش مطرح می شد، حذف سیمرغ های فنی بود که با این مقوله مخالفت شد چرا که این افراد بیشترین نقش را در شکل گیری کیفیت فیلم ها داشتند و همیشه کم تر از دیگران دیده شدند به همین دلیل ما جایزه این بخش را حذف نکردیم . ما سعی کردیم تغییرات حداقلی باشد و ساختار سال گذشته حفظ شود

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم،نشست خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر و مسعود نجفی مدیرروابط عمومی جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، در این نشست که با حضور اهالی رسانه برگزار شد، ابراهیم داروغه‌زاده ضمن خیرمقدم به حضار گفت: «امسال از آغاز اهالی رسانه با نظرات و انتقادات خود به ما کمک کردند و من باید کمتر صحبت کنم و بیشتر وقت را در اختیار اهالی رسانه بگذارم. جشنواره فیلم فجر دو بخش اصلی دارد. بخش رقابتی و مسابقه که بخش اصلی است و بخش سیمرغ و اهدای جوایز و یکی دیگر از بخش های جشنواره در واقع جشن سینمای ایران در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی است».

او گفت: «رویکرد ما برگزاری هرچه  باشکوه تر جشنواره است. بارها بحثی در مورد تغییرات آیین نامه و مقررات جشنواره شده است. یکی از تغییراتی که امسال بحثش مطرح می شد، حذف سیمرغ های فنی بود که با این مقوله مخالفت شد چرا که این افراد بیشترین نقش را در شکل گیری کیفیت فیلم ها داشتند و همیشه کم تر از دیگران دیده شدند به همین دلیل ما جایزه این بخش را حذف نکردیم . ما سعی کردیم تغییرات حداقلی باشد و ساختار سال گذشته حفظ شود . یکی از تغییرات ایجاد شده، کم شدن تعداد آثار راه یافته به بخش مسابقه بود. سال های قبل هم از این مقوله شکایت می شد که می توانست تاثیر منفی در داوری بگذارد. سال قبل ما 33 اثر در بخش رقابتی داشتیم که در کیفیت داوری و دقت در ده روز داوری تاثیر منفی می گذاشت. تعداد بالای فیلم های جشنواره فجر جشنواره را از حالت رقابتی خارج می کند. امسال 22 اثر سینمای داستانی امسال انتخاب شدند که فکر می‌کنیم داوری‌ها را دقیق‌تر می‌کند».

داروغه زاد افزود: «فیلم کوتاه داستانی رسما امسال به جشنواره اضافه شد و هیات داوران یک فیلم کوتاه داستانی را به عنوان بهترین فیلم انتخاب می‌کنند. امسال برای اولین بار این اتفاق افتاده است. همچنین در بخش مستند هم باید بین جشنواره فیلم فجر و جشنواره حقیقت تفاوتی وجود داشت  که با کمک آقای رزاق کریمی و مشورت با مستند سازان حرفه‌ای و... تصمیم گرفتیم دو فیلم سینمایی مستند مورد داوری قرار بگیرند. رسانه ها هم باید کمک کنند تا آثار مستند دیده شوند. می دانیم گاهی فیلم های مستند حتی از فیلم های داستانی جذاب تر و حرفه ای تر هستند و باید دراین زمینه فرهنگ سازی شود».

او گفت: «امسال یک فیلم انیمیشن به بخش اصلی جشنواره فیلم فجر راه یافته است . سیمرغ بهترین فیلم اول و فیلم هنر و تجربه هم خواهیم داشت و آثاری که دارای ویژگی‌های هنرو تجربه باشند در این بخش هستند. ما واقعا سعی کردیم عادلانه و بدون دخالت سازمان سینمایی داوری کنیم و آرای داوران را به رسانه ها اعلام کردیم. همچنین ما برای حضور رسانه ها هم قرعه کشی کردیم و نمی خواهیم کمترین حقی از کسی ضایع شود. جشن های انقلاب رویکرد دیگر جشنواره است و سعی کردیم حال و هوا و فضای جشن انقلاب را هم در نظر داشته باشیم».

او ادامه داد: «تلاش کردیم شور و حال جشنواره در تمام مراکز استان ها باشد. برای کودکان و گروه مدرسه ای تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا نمایش رایگان فیلم های کودک و نوجوان برای این گروه سنی در نوبت صبح میسر شود. فیلم ها با حضور  هنرمندان وعوامل سازنده اثر در سینمای های کشور اکران می شوند هرفیلمی که نمایش مردمی داشته باشد صاحبان اثر با مردم فیلم را تماشا می کنند».

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در ادامه در مورد بخش های جنبی جشنواره توضیح داد: «در افتتاحیه سه مراسم بزرگذلشت  خواهیم داشت که قبلا هم اعلام کردیم. مراسم نکوداشتی هم برای مرحوم علی معلم برگزار می‌کنیم. او منتقد، داور و هم هیات انتخاب، مدیر بخش نشست های خبری جشنواره فیلم فجر، مدیر مسئول یکی از مهم ترین نشریات سینمایی بوده است. امسال برای اولین بار در خدمت او نیستیم و باید برایش نکوداشت برگزار کنیم»

داروغه زاده در مورد سینمای اهالی رسانه گفت: «در همه جشنواره های حرفه ای سالن مخصوص رسانه ها داریم که فقط صاحبان آثار و اهالی رسانه حضور دارند. قبل از اینکه برج میلاد افتتاح شود همین روند بود و ما سالن اهالی رسانه و مهمانان با توجه به کثرت متقاضی از طرف مهمانان و اصحاب رسانه مشکلات و  ازدحام جمعیت به وجود می آمد که مخل فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ها می‌شد... همه شکایت داشتند که چرا فضا رسانه‌ای نیست. امسال برای مهمانان، مدیران فرهنگی و اعضای خانه سینما، سینماگران و... پردیس سینمایی باغ کتاب را در نظر گرفته آیم که از ساعت 7 شب نمایش فیلم ها برای این بخش از مهمانان آغاز می‌شود. برای رسانه ای ها با هدف این که سالن آنها کیفیت خوبی داشته باشد ما پردیس ملت را انتخاب کردیم. این دگرگونی برای ما هم سختی داشت. ما تلاش کردیم مشکلات رفاهی و کاری برطرف شود و وظایفمان را خالصانه انجام دهیم.

داروغه‌زاده در بخش دوم نشست در پاسخ به سوال زهرا قزیلی از فارس درباره نامشخص‌ بودن حضور برخی فیلم‌ها در سال‌های اخیر جشنواره و ثبت‌نام و پذیرفته نشدن‌شان (مانند آشغال‌های دوست‌داشتنی) گفت: «ما امسال کمترین تغییر را در مبحث آیین‌نامه داشتیم. ما دوست نداریم تغییرات زیادی در جشنواره داشته باشیم. امیدواریم که دبیر جشنواره بتواند ده سال بماند و به این واسطه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های جشنواره تغییر نکند. فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» مجوز نمایش نداشت ولی امسال توانست مجوز نمایش پیدا کند. اما در نهایت کارگردانش به هر دلیلی که دوست داشت، انصراف داد و ترجیح داد پیگیر اکران عمومی فیلمش شود».

داروغه‌زاده در پاسخ به  این پرسش نیوشا روزبان از مهر که آیا سیمرغ قرار است به فیلم‌های اول داده شود واگر اینطور است چرا برای این موضوع یک بخش جداگانه قرار ندادید؟ و چرا بخش عکس جشنواره دبیر ندارد گفت: «نظر به اهمیتی که سازمان سینمایی برای فیلمسازان جوانی که در عرصه فیلمسازی حرفه‌ای قدم می‌گذارند، قائل است، ما یک سیمرغ برای فیلمسازان اول قرار دادیم که جدا از سیمرغ های دیگر است. ما قبلا هم این موضوع را در آیین نامه اعلام کرده بودیم. از بین فیلم‌های اولی که به بخش مسابقه راه یافتند؛ ما یک فرصتی قرار دادیم تا اگر در بخش های کارگردانی و بازیگری و غیره سیمرغ دریافت نکردند؛ این سیمرغ را بگیرند».

دبیر جشنواره در پاسخ به این پرسش که «فیلم هایی که احتمال دارند هرگونه حاشیه ای برای جشنواره ایجاد کنند کنار گذاشته شدند یا برخی از فیلمسازان اصولا درخواست ندادند تا در این جشنواره حضور داشته باشند. سوال دوم هم اینکه چند درصد فیلم‌هایی که در اکران عمومی می‌بینیم با اکران جشنواره تغییر می کند؟» در جواب «مهدی خرم‌دل» از تابناک گفت: «برخی انتقادات هیچ منبعی ندارد. شما باید حرف‌تان یک داده‌ای داشته باشد تا آن را انتقال دهید. ما برای احترام به صاحبان آثار نام هیچ فیلمی را اعلام نکردیم. داوران تمام شصت و هفت اثر را بررسی کردند و هیچ موردی با این موضوع که حاشیه دارها به جشنواره نیایند، مطرح نشد. ما دوست داریم جشنواره با شکوه و پر رونق باشد و نگاه های مختلف وجود داشته باشد. ما فیلم هایی را انتخاب کردیم که کاملا از نظر پخش و اکران بدون مشکل هستند و از نظر وزارت ارشاد هیچ مسئله ای برای اکران ندارند».

دبیر جشنواره در پاسخ به این پرسش که «آقای آزادی‌خواه در نشستی اعلام کردند که قرار است هزینه‌های جشنواره به نصف سال گذشته برسد. چگونه این هزینه ها به نصف سال گذشته رسیده است؟» به معصومه رضایی از ایسکانیوز گفت: «ما در  دوسال گذشته پردیس ملت فرش قرمز مردمی داشتیم که دیگر امسال نداریم. اما قرار نبود ما بخشی از جشنواره را حذف کنیم که هزینه‌ها کم شود. جشنواره امسال بخش‌های اضافی هم دارد که یکی از آنها بخش تجلی اراده ملی است. ما نسبت به سال گذشته گستردگی جشن‌مان بیشتر شده و تنها کاهش‌مان تعداد فیلم‌های بخش مسابقه بوده است. ما آخر جشنواره می‌توانیم دقیقا بررسی کنیم و بگوییم که هزینه‌های جشنواره چگونه کاهش پیدا کرده است».

داروغه‌زاده در پاسخ به پرسش رکسانا قهقرایی از پانا؛ «نمایش فیلشاه در جشنواره اتفاق بسیار خوبی است و فرصتی برای اکران عمومی فیلم کودک می شود. اما آیا این حضور در بخش مسابقه تا چه حد عادلانه است؟» گفت: «من خودم خیلی موافق نبودم اما با صاحب اثر صحبت شد و خودشان موافق بودند تا فیلم در این بخش اکران شود».

رضا استادی در ادامه نشست پرسید: شنیده شده است که صندوق اعتباری هنر بخشی از هزینه‌های جشنواره را بر عهده گرفته است. آیا این موضوع صحت دارد؟ سوال دوم اینکه امسال همه فیلم‌ها تهیه کننده‌های شناخته شده‌ای دارند. آیا دلیل خاصی وجود دارد که همه از این دست تهیه‌کننده‌ها هستند؟ داروغه‌زاده گفت: «فکر می‌کنم علت این است که تهیه‌کننده‌های حرفه‌ای و خوب‌مان توانستند فیلم‌های بهتری بسازند. در مورد بحث اسپاسنر هم دبیر جشنواره هیچ نقشی ندارد و این مسئولیت از دوش ما برداشته شد.  توافقی هم که بین سازمان سینمایی با صندوق اعتباری هنر قرار بود شکل بگیرد هنوز اتفاق نیفتاده است»..

داروغه‌زاده در ادامه در پاسخ به این پرسش محمدرضا ایمانیان از مکث نیوز که «با وجود همه نقد هایی که اهالی رسانه به برج میلاد داشتند اما الان هم اهالی رسانه همچنان به پردیس ملت اعتراض دارند»، گفت: «فکر می‌کنم دو ماه بیشتر است که ما اعلام کردیم پردیس ملت سالن اهالی رسانه خواهد بود. ما نمی‌توانستیم در برج  میلاد به درستی از اهالی رسانه پذیرایی کنیم در نهایت هم دو پردیس مطرح شد یکی پردیس ملت و یکی هم پردیس چارسو که در نهایت پردیس ملت موافقان بیشتری داشت».

در ادامه ایزد مهرآفرین از  روزنامه جوان این پرسش را مطرح کرد که: نقش آقای رضا داد در جشنواره چیست؟ ظاهرا آقای رضاداد رابط جشنواره با مجلس است و ترکیب هیات داوران هم با نظر ایشان بوده است. نکته بعدی هم درمورد فیلم‌هایی‌ست که فکر کردند اگر در جشنواره باشند برایشان حاشیه ساز می‌شود و... نظرتان در مورد این فیلم‌ها چیست؟ داروغه‌زاده پاسخ داد: «راجع به فیلم‌هایی که در جشنواره حضور پیدا نکردند، بیش از اندازه صحبت شد و این توهین به فیلم‌های حاضر در جشنواره است. ما سه فیلم داشتیم که تلاش کردند به جشنواره برسند اما در آخرین روزها نتوانستند. هیچ کدام از فیلم‌هایی که در جشنواره حضور پیدا نکردند ربطی به حاشیه ایجاد شدن در جشنواره نداشت. من فکر می‌کنم به جشنواره و سینماگران باید احترام بگذاریم. برخی فیلم‌ها اساسا برای بخش رقابتی جشنواره تولید نمی‌شوند. فکر می‌کنم به‌خاطر دو یا سه اثر درست نیست فیلم‌های جشنواره را نادیده بگیریم. در مورد آقای رضاداد هم باید بگویم که او یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره است. این که شما می‌گویید نظر شخصی‌تان است. دبیر جشنواره هم بخشی از زنجیره مدیریتی جشنواره است. باید امیدوار باشیم سیاست‌ها و تصمیمات، رضایت اهالی سینما را برآورده کند».

در ادامه پرستو فرهادی از ایسنا این پرسش را مطرح کرد: «امسال قرار است آرای مردمی از طریق اینترنتی جمع‌آوری شود. اما انگار هنوز ربات آماده نشده و رای‌گیری اینترنتی کنسل شده است. سوال دوم هم درمورد اکران‌ها در استان هاست. چه تعداد فیلم و چه تعداد سانسی در شهرستان ها اکران خواهد داشت؟». داروغه‌زاده گفت: «در مورد آرای مردمی تا دیشب همه مسائل حل شده بود تا آرا، به صورت اینترنتی جمع آوری شوند و امکان دخالت در نتیجه آرا هم کمتر شود. من امیدوارم این مسئله امسال اتفاق بیفتد و اگر مسائلی به وجودبیاید، قطعا قابل رفع است. اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها هم منوط به اجازه صاحبان اثر است و اکران فیلم‌ها در مراکز استان خواهد بود که نهایتا هم 14 فیلم خواهد بود».

در ادامه نشست اکرم رضایی از برنا از دبیر جشنواره پرسید: «شما اعلام کردید که جشنواره افتتاحیه ندارد اما چه شد افتتاحیه به جشنواره اضافه شد؟» داروغه‌زاده اظهار داشت: «من فکر می‌کنم باید بگویم که اشتباه کردم. در ابتدا ما فکر می‌کردیم همه جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا با یک فیلم مهمان آغاز می‌شوند و صرفا اختتامیه دارند و از طرف دیگر افتتاحیه هزینه‌هایی داشت که حذف آن، از هزینه‌ها می‌کاست؛ اما بعد فکر کردیم و دیدیم جشنواره ما هیچ گردهمایی جز افتتاحیه و اختتامیه ندارد. ما مراسم‌ بزرگداشت هم داشتیم که نمی‌توانستیم آنها را در اختتامیه برگزار کنیم. امیدواریم بعد از پایان جشنواره گزارشی درمورد مسائل مالی اعلام کنیم».

داروغه‌زاده همچنین در پاسخ به پرسش گلاویژ نادری درباره صرفه‌جویی در جشنواره امسال نیز ابراز کرد که قطعا کیفیت برای ما مهم است و نباید فدای صرفه‌جویی شود

نسرین بختیاری از بانی فیلم در ادامه نشست پرسید: «امسال سازمان اوج با چهار فیلم در جشنواره حضور دارد آیا این تعداد تولیدات، امکان دارد که منجر به ایجاد حاشیه امن دریافت سیمرغ این فیلم‌ها شود؟» داروغه‌زاده گفت: «سیمرغ به داوران جشنواره مربوط می‌شود و کسی تاثیری در نظرات این داوران ندارد. داوران فیلم‌ها را می‌بینند و رقابت بین تولید فیلم‌های خوب است. بهتر است جو منفی برای داوران ایجاد نکنیم و اجازه دهیم فیلم‌ها تخصصی انتخاب شوند».

امیرفرض‌الهی در بخش دیگری از این نشست پرسید: «بسیاری بر این اعتقادند که شیوه گذشته برای انتخاب مستندها بهتر بود که تعداد فیلم‌ها زیاد بود و با گزینش فعلی جشنواره بیشتر فیلم‌های ارگانی انتخاب می‌شوند...»، داروغه‌زاده در پاسخ گفت: «نظرها متفاوت است و با توجه به تجربه سال‌های گذشته، نتیجه این شد که برای فرهنگ‌سازی و ایجاد باب آشنایی مردم با مستند، دو فیلم برگزیده شوند تا کمکی به فیلم‌های مستند شود».

علی نعیمی از سینما سینما از دبیر جشنواره درباره داوری تعداد کم فیلم و علت حذف‌ بخش‌ها و اثر آن بر کیفیت جشنواره پرسید و دبیر جشنواره در پاسخ گفت: «همانطور که اشاره کردم شورای سیاستگذاری جشنواره در پی رسیدن به تعریف جشنواره حرفه‌ای بود.  ما باید ببینیم سیمرغ‌های فنی را حذف کنیم یا تعداد فیلم‌ها را. ما سعی کردیم به جای حذف سیمرغ‌های رشته‌های فنی، تعداد فیلم‌ها را در حد امکان کاهش دهیم که داوری تخصصی شود. جشنواره ما رقابت بین فیلم‌های خودمان است و رشد آن را در همه ابعاد در نظر داریم. ما اگر بخواهیم بخش‌های فنی را حذف کنیم از این هدف‌مان دور می‌مانیم. هر تصمیمی نقاط مثبت و منفی دارد و باید در جمع خروجی مثبتی داشته باشیم. نگران بودجه و هزینه جشنواره نباشید. به طور حتم جشنواره گسترده‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود».

ماهینی درباره خط قرمزها و نماد جشنواره و پوستر این دوره که محل اختلاف نظر بود، پرسید که داروغه‌زاده گفت: «همه فیلم‌هایی که در جشنواره حضور دارند، قانون و خط قرمزها را رعایت کرده‌آند. درباره پوستر جشنواره هم باید بگویم بحث گرافیک، یک سلیقه است و کسانی که در این باره تخصص دارند، می‌توانند با طراحان پوستر گفتگو کنند. ما به یکی از متخصصان این حرفه، پوستر را سفارش دادیم و هر سال درباره هر پوستری نظرات مختلفی مطرح می‌شود».

احسان دبیر وزیری از کافه سینما در ادامه این پرسش را مطرح کرد که ممکن است درباره انتقال سینمای رسانه توضیح دهید که چه کسانی خواستار این جدایی بودند؟ آیا کوچک کردن جشنواره و کم شدن تعداد آثار، به برگزاری جشنواره فیلم فجر در سال‌های آینده ضربه نمی‌زند؟ داروغه‌زاده گفت: «ما درصدد بودیم جشنواره را به وضعیت حرفه ای قبل برگردانیم. تعداد رسانه‌های ما نسبت به ده سال قبل افزایش پیدا کرده و فضای سینمای رسانه موجب نارضایتی اصحاب رسانه شده بود. این جداسازی وظیفه جشنواره بود که امیدواریم در سال اول مشکلاتش برطرف شود و در سال های آینده بدون مشکل اصحاب رسانه به تماشای فیلم ها بنشینند».

علی رستگار از روزنامه جام جم این پرسش را مطرح کرد که «گفته می‌شود یکی از سازمان‌هایی که چهار فیلم در جشنواره دارد اسپانسر اصلی جشنواره است آیا این موضوع روی داوری ها تاثیر نمی گذارد؟». داروغه‌زاده اظهار داشت: «این موضوع تکذیب شده است و هیچ نهادی اسپانسر جشنواره نیست».

نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره سی و ششم فیلم فجر با رونمایی از پوستر بزرگداشت‌ها، نکوداشت علی معلم و بخش تجلی اراده ملی پایان یافت.

 


لینک مطلب: http://h3nn.ir/News/42590.html

Page Generated in 0/0294 sec