شبکه خبری هزاره سوم
printlogo


کد خبر: 8834تاریخ: 1393/4/20 15:35
سریالی که حرفش دغدغه جامعه دینی است
نگاهی محتوایی به "مدینه"؛
سریالی که حرفش دغدغه جامعه دینی است
بررسی تازه‌ترین تولید سیروس مقدم، مجموعه‌ای که به نظر می‌رسد تلاش کرده است تا پیام های اخلاقی آن با پیرنگ و روایت سریال ارتباطی ماهوی داشته باشند.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از نسیم، سریال "مدینه" که این شبها از شبکه یک سیما پخش می‌شود، می‌تواند تجربه ای موفق باشد؛ این سریال نمونه‌ای از ساخت اثری نمایشی با مفاهیم مورد نیاز جامعه دینی است. "مدینه" علاوه بر دستاوردهایی که در عرصه فنی وهنری برای سریال سازی در تلویزیون ما دارد از نظر توجه به محتوا نیز قابل توجه است.
 

در این مجال سعی شده تا  برخی مفاهیم ساری و جاری در این سریال بازیابی و مورد کندو کاو قرارگیرد. مفاهیمی همچون صبر وبردباری در برابر آزمایشات الهی، مسئولیت پذیری اجتماعی و نقش این مقوله در پیشرفت جامعه، نقش زنان در جامعه وتوجه به خانواده محوری، هشدار درباره لقمه حرام و نقش مخرب زندگی ناسالم مالی بر فرد واطرافیان، طمع و زیاده خواهی و اثرات آن در زندگی و هشدار درباره  خصایص نامطلوب فردی همچون حسادت، دروغ گویی، تهمت خلف وعده و حتی اعتیاد.

وجود این مفاهیم با دقت در سریال "مدینه" مورد توجه قرارگرفته و به راحتی می توان شواهد اثبات این ادعا را از لابلای قصه جذاب و ماجراهای سریال استخراج کرد؛ این روند نشان می‌دهد "مدینه" از ابتدا با هدایتهای کارشناسانه طراحی، تولید و پخش شده است.

به عنوان مثال می توان به ماجرای اصلی سریال یعنی ورود پول نزول به زندگی بهمن و متضرر شدن او و اطرافیانش از این خطای بزرگ اشاره کرد که با نمایش جزئیات عاقبت فرد نزول گیرنده و نزول دهنده به خوبی آثار این عمل را در جامعه به تصویر می کشد. عاقبت دردناکی که اگر چه شاید اندکی تلخ به نظر برسد و در پاره ای مواقع مخاطب خود را آزار دهد، اما باید پذیرفت برای هشدار درباره عواقب رواج ربا درجامعه چاره ای جز این نیست.  

یا به عاقبت "عبدی" به عنوان فردی که حرام و حلال برایش فرقی نمی کند اشاره کرد. در این سریال عبدی در تنهایی و غربتی دردناک می میرد. مرگی که به نوعی مجازات او در این دنیا محسوب می شود. عبدی در تنهایی و در شرایطی که "روحی" به عنوان نماد عشق و علاقه قلبی اش به او جواب منفی می دهد، می میرد تا عاقبت یک عمر نادیده گرفتن دیگران و خودخواهی به خوبی در این سریال به نمایش گذاشته شود.

حتی این عقوبت پس از مرگ نیز وجود دارد و می توان عینیتش را در برخوردی دید که دختر عبدی پس از مرگ او از خود نشان می دهد. او با حضوری ناگهانی در قصه بدون کمترین ناراحتی از مرگ پدر عنوان می کند پدر در حق او و دیگر اعضای خانواده بدی کرده و حالا آنها حقشان را می خواهند حتی از مرده او.

بدین ترتیب مرگ عبدی به راحتی از سوی نزدیک ترین افراد نادیده گرفته می شود تا عقوبت کسی که به خانواده اش پشت کرده و در زندگی جز خود کسی را ندیده به نمایش درآید.  

تصمیمات غلط و نابردباری در برابر آزمایشات الهی و عجله در رسیدن به هدف یکی دیگر از مفاهیمی است که می توان اثرات آن را در زندگی "مدینه" به عنوان قهرمان اصلی این سریال دید.

مدینه به عنوان فردی مومن و معتقد یک نقطه ضعف اساسی دارد و آن صبر نکردن و عجله در تصمیم گیری است. به همین علت او نیز علی رغم نیت خیرخواهانه به نوبه خود دچار اشتباه شده و به تعبیری دیگر زمینه های فسادهای بزرگتری که همانا نزول خواری است را ناخواسته فراهم می کند.  

یکی دیگر از مفاهیمی که در سریال به آن پرداخت شده موضوع احترام به بزرگتر به ویژه مادر است. این مسئله را به خوبی میتوان در نحوه برخورد "بهمن" با "مدینه" و "روحی" به عنوان نامادری و مادرش دید. به عنوان مثال در سکانسی که بهمن پس از مرخصی از بیمارستان به نزد روحی می رود مادرش با او برخورد سردی می کند با این حال بهمن احترام مادر را رعایت می کند و حتی وقتی روحی به او با تحکم می گوید: مادر یعنی حق. بهمن نیز بدون هیچ عذری این استدلال را می پذیرد و با وجود آنکه تصور می کند مادرش منصفانه با مسئله برخورد نمی کند اما بخاطر احترامی که به جایگاه مادری قائل است حکم او را پذیرفته و می پذیرد که همیشه حق با مادر است.  

این مسئله یعنی احترام به خانواده حتی در شخصیت عبدی نیز دیده می شود و محدود سکانسی که عبدی درآن فردی مثبت نشان داده می شود او را درحال تیمارداری از خواهر پیرش نشان می بینیم.

به هرحال سریال "مدینه" مملو از مفاهیم و نکات آموزنده است که به خوبی بار رسالت های آثار نمایشی سیمارا آن هم برای مناسبتی همچون ماه مبارک رمضان  بردوش می کشد.

اما مهمتر از بیان این مفاهیم و محتوای غنی نحوه بیان آنهاست. در سریال "مدینه" مفاهیم آموزنده و نکات تربیتی بصورت غیرمستقیم و در جریان داستانی بیان می شود و پیام های اخلاقی سریال با پیرنگ و روایت سریال ارتباطی ماهوی دارند.

به این معنی که آموزه ها بصورت سفارشی به داستان اضافه نشده اند بلکه از ابتدا طراحی داستان به نحوی صورت گرفته که ضمن تکمیل چرخه طرح و توطئه درام، مفاهیم مورد نظر نیز در آنها گنجانده شوند و این موفقیتی است که سریال "مدینه" به آن دست یافته و سبب شده تا ساخت آن به تجربه ای در روند رو به رشد سریال سازی بدل شود.


لینک مطلب: http://h3nn.ir/News/8834.html

Page Generated in 0/0110 sec