سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 10492 منتشر شده در مورخ: 1393/8/17 ساعت: 14:57 گروه: سیاسی  
فشار برای تحمیل توافق نهایی هسته‌ای به دولت به هر قیمتی!
طراحی‌خطرناک محافل و رسانه‌های‌اصلاح‌طلب برای‌مذاکرات؛

فشار برای تحمیل توافق نهایی هسته‌ای به دولت به هر قیمتی!

از چندی قبل مقامات آمریکایی به صراحت بیان کرده اند که عدم توافق را به توافق بد ترجیح خواهند داد و این راهبرد را کاملا بر اساس منافع ملی خود و متحدانشان ارزیابی می کنند. این در حالیست که اظهارات و عملکردهای برخی مقامات دولتی این مسئله را تداعی می کند که دولت به دنبال توافق به هر قیمتی است.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از جهان نیوز؛ آشکار ترین عملکرد در این باره به تشکیل کمپینی از هنرمندان توسط وزارت خارجه بود که توافق را به هر قیمتی را بهتر از عدم توافق تبلیغ می کرد. در همین حال با پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات سنای آمریکا، رسانه های اصلاح طلب تلاش قابل تامل و جدیدی برای قراردادن دولت در مسیر یک توافق به هر قیمتی را راه انداخته اند.

عمده استدلال رسانه های اصلاح طلب که به صورت یک سیاست واحد در حال تکرار در این رسانه هاست، بر این پایه استوار است که با پیروزی جمهوریخواهان در آمریکا، مذاکرات هسته ای قبل از آنکه توسط این گروه تندروتر از دموکرات ها تحت تاثیر قرار گیرد و به بن بست برسد، باید ایران به سمت یک توافق فوری تا تاریخ ۲۴ نوامبر برود.

از این منظر منافع ایران در این مسئله است که هرچه سریع تر با اوبامای دموکرات به یک توافق نهایی برسد و زیرا برای ادامه مذاکرات پس از تقویت قدرت جمهوریخواهان در کنگره و سنای آمریکا، در شرایط خوبی قرار نخواهد داشت.

این رسانه های همچنین در چند روز اخیر تلاش کرده اند با بازنشر مطالب رسانه های غربی که همین خط عملیات روانی را تبلیغ می کنند، حجم بیشتری از فشار را به دولت تدبیر و امید برای توافق با دولت اوباما به نمایش بگذارند.

در همین باره روزنامه شرق می نویسد: "ایران و کشورهای ۱+۵ تا ۲۴نوامبر فرصت دارند به توافق نهایی بر سر پرونده هسته‌ای ایران دست پیدا کنند. مهم‌ترین مساله در این بین، تعداد و نسل سانتریفیوژهای ایران است و در دیگر سو، نحوه لغو تحریم‌های ایران که در توافق ژنو، طرفین تعهد کرده‌اند که در توافق نهایی آن را لغو کنند.اما با توجه به تغییر آرایش سیاسی کنگره مشخص نیست در مورد تحریم‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد. برخی تحریم‌ها علیه ایران، تحریم‌های یک‌جانبه دولت آمریکا علیه ایران است که‌ با امضای رییس‌جمهوری قابل لغو است؛ تحریم‌هایی که به نظر می‌رسد دولت آمریکا نیز تمایل زیادی برای لغو آن داشته‌باشد. همچنین طبق قانون اساسی آمریکا، رییس‌جمهور این کشور حق دارد تحریم‌ها را در دوره‌های ۱۲۰روزه به حالت تعلیق در بیاورد. اما با توجه به اینکه دولت ایران، دنبال توافقی جامع برای لغو همه تحریم‌هاست به‌نظر می‌رسد به چنین گزینه‌ای روی خوش نشان ندهند. با توجه به اینکه کنگره جدید با اکثریت جمهوریخواه از ماه ژانویه آغاز به کار خواهد کرد، بیش از پیش ۲۴نوامبر فرصت طلایی ایران و کشورهای ۱+۵ برای توافق نهایی است."

هرمیداس باوند نیز از تحلیلگران نزدیک به اصلاح طلبان در این‌باره به «ایسنا» گفته است: «درباره تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران، اگرچه رییس‌جمهور این کشور با استفاده از اختیاراتش در جهت مصالح و منافع ملی می‌تواند برخی تحریم‌های مصوب کنگره را لغو کند اما برای لغو برخی دیگر از تحریم‌های آمریکا نیاز به مصوبه جدید کنگره بوده که زمان‌بر است.»

این فعال سیاسی معتقد است که با توجه به ضرب‌الاجل اعلام شده برای توافق و فعالیت نمایندگان کنگره از ژانویه، نگرانی کمتری نسبت به تاثیر جمهوریخواهان بر دستیابی به توافق جامع وجود دارد: «اگر توافق حاصل شود، تنها تاثیری که نمایندگان کنگره می‌توانند بر مذاکرات داشته باشند درباره برداشتن تحریم‌هاست زیرا ایران معتقد است که تمامی تحریم‌ها باید به طور همزمان برداشته شود اما آمریکایی‌ها معتقدند برخی تحریم‌ها زمان‌بر است. بر همین اساس اگر پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات حاصل شود امیدواری زیادی وجود دارد که نمایندگان کنگره نقش کمتری داشته باشند؛ اما اگر این مذاکرات بدون نتیجه باشد در این صورت طبیعی است که این کنگره با چنین رویکردی درصدد اعمال تحریم‌های بیش‌تر خواهد بود که برای آینده مذاکرات هسته‌ای بسیار نگران‌کننده است.»

در این میان رسانه های آمریکایی نیز تلاش کرده اند همین مسئله را به دولت ایران القا کنند که تیم مذاکره کننده ایران با توجه به نتیجه انتخابات کنگره و سنا در آمریکا برای توافق نهایی با دولت اوباما باید این فرصت را قدر بداند.

یکی از مطالبی که در همین باره مورد توجه و بازنشر رسانه های اصلاح طلب نیز قرار گرفته تحلیل «جنیفر روبین»، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست است.

در این تحلیل جهت دار آمده است: «... حوزه‌ای که مطمئنا تاثیر افتادن سنا به دست جمهوریخواهان را درک خواهد کرد، ایران است.»... «تنش میان رویکرد آشتی‌جویانه دولت نسبت به ایران و تلاش آن برای خاموش نگه‌داشتن کنگره در مورد دیپلماسی هسته‌ای ممکن است تا ۲۴نوامبر- ضرب‌الاجل دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران- تشدید شود.» کرسی‌هایی که به دست جمهوریخواهان افتاده می‌تواند نتیجه مذاکرات هسته‌ای را تحت‌الشعاع قرار دهد، مگر آنکه هردو طرف از فرصت طلایی باقی‌مانده تا ۲۴ نوامبر استفاده کنند.

روزنامه آرمان نیز با بازنشر مقاله یکی از چهره های اصالتا ایرانی نزدیک به اوباما در گذشته نیز همین خط هماهنگ رسانه ای را دنبال کرده است.

این روزنامه در این باره گزارش می دهد : یکی از اساتید مطرح دانشگاه جان‌ هاپکینز در مقاله‌ای با عنوان «توافق با ایران الان یا هیچوقت» با اشاره به وضعیت موجود در آمریکا و ایران عنوان داشت که فرصت فعلی بهترین موقعیت ممکن برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای است. نصر در مقاله خود که در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده می‌نویسد: چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم تقویم انتخابات در آمریکا و ایران، مذاکرات را به سمت برنامه هسته‌ای ایران سوق می‌دهد. اول آنکه یک پیش‌بینی آسان آن است که انتظار داشته باشیم تا فرصت باقی مانده تا روز انتخابات در آمریکا (انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره) هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشود. اما بعد از آن ریتم روند مربط به برنامه هسته‌ای ایران سریع‌تر خواهد بود و بهتر آن است که اگر ما خواهان توافق با ایران هستیم آن را انجام بدهیم. ساعت از آن رو درمورد روز انتخابات کنگره (چهارم نوامبر) به سرعت حرکت می‌کند که تاریخ ۲۴ نوامبر زمانی است که برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای تعیین شده است. اما تا زمان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکایی‌ها نمی‌توانند یک وعده «ریسکی» بدهند و ایرانی‌ها نیز نمی‌توانند به واسطه این وعده ریسکی واکنش مناسبی نشان بدهند زیرا نمی‌دانند که توازن قوا میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره به چه صورت خواهد بود.

روزنامه شرق همچنین امروز شنبه نیز با انتشار یادداشتی با عنوان " کنگره‌ای برای جمهوریخواهان" می نویسد: " رهبران ایران و آمریکا در شرایط جدید به‌خوبی باید درک کنند که در صورت عدم‌توافق در این مهلت با توجه به فضای جدید سیاسی در کنگره کار به مراتب سخت‌تر و شاید در کوتاه‌مدت ناشدنی‌تر باشد که به همین دلیل باید به این تاریخ به‌عنوان آخرین فرصت مطلوب نگاه کنند."

روزنامه اعتماد نیز با بازنشر یادداشت جمعی از دیپلمات ها در روزنامه گاردین به نحو دیگری این خط رسانه ای را تبلیغ کرده است.

این روزنامه اصلاح طلب می نویسد: " جمعی از دیپلمات‌های ارشد و برجسته جهان ازجمله خاویر سولانا، رییس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا آناپالاسیو، وزیر امور خارجه پیشین اسپانیا، ‌کارل بیلدت، وزیر امور خارجه پیشین سوئد، اما بونینو، وزیر امور خارجه پیشین ایتالیا، رابرت کوپر دیپلمات پیشین انگلیس و تعدادی دیگر در یادداشتی در روزنامه گاردین اعلام کردند که اکنون زمان دستیابی به توافق هسته‌یی با ایران است. این دیپلمات‌ها در این یادداشت نوشته‌اند: ما از کشورهای ۳+۳ (۱+۵) و ایران درخواست می‌کنیم که به توافق هسته‌یی تا ۲۴نوامبر دست یابند. به تعویق انداختن این تصمیم سخت نهایی باعث می‌شود که فرصت بیشتری به کسانی که مخالف مسیر دیپلماتیک هستند، بدهند تا این روند مذاکرات را از بین ببرند. هزینه شکست مذاکرات نیز باید در ذهن‌ها یادآوری شود. این شکست می‌تواند منجر به یک نظارت ضعیف بر برنامه هسته‌یی ایران و باعث افزایش تحریم‌ها و ‌تنش‌ها شود. در طرف ایرانی نیز هزینه شکست غیرقابل محاسبه است. برای برخی از مخالفان در هر دو طرف چنین نتیجه‌یی می‌تواند خوشایند باشد."

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: جهان نیوز
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 21
  • :
  • 54
  • :
  • 55
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید بیمه پارساگاد نمایندگی محمد بیگی نیا
Page Generated in 0/3260 sec