سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 10833 منتشر شده در مورخ: 1393/9/13 ساعت: 10:51 گروه: صفحه نخست  
دولت سعودی پشت پردۀ اقدام تروریستی علیه ایران
درحاشیۀ انفجار انتحاری در محل اقامتگاه سفیر ایران در صنعا؛

دولت سعودی پشت پردۀ اقدام تروریستی علیه ایران

مقامات امنیتی و پزشکی اعلام کردند، روز چهارشنبه زمانی‌ که یک مهاجم انتحاری خودروی بمب گذاری شده خود را در مقابل اقامتگاه سفیر ایران در صنعا پایتخت یمن منفجر کرد، 3 نفر کشته شدند.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از بولتن نیوز؛ دولت سعودی پشت پردۀ اقدام تروریستی علیه سفارت ایرانمقامات امنیتی و پزشکی اعلام کردند، روز چهارشنبه زمانی‌ که یک مهاجم انتحاری خودروی بمب گذاری شده خود را در مقابل اقامتگاه سفیر ایران در صنعا پایتخت یمن منفجر کرد، 3 نفر کشته شدند.

یک شاهد اعلام کرد این انفجار، حفره بزرگی در دیوار ساختمان به وجود آورد و باعث شد آوار در خیابان که منطقه دیپلماتیک به شدت تحت محافظت شهر را در خود جای داده است، پخش شود. سربازان یمنی و پیراپزشکان با برانکارد وارد صحنه شدند.

عبدالله محمود، یک سرباز، اعلام کرد نگهبانان ایرانی و یمنی در این انفجار کشته شدند.

یک پیراپزشک در صحنه نیز اعلام کرد 3 جسد و 3 مجروح از این منطقه انتقال یافته اند. هنوز مشخص نیست که آیا سفیر در زمان وقوع انفجار در اقامتگاه خود بوده است یا خیر.

دولت سعودی پشت پردۀ اقدام تروریستی علیه سفارت ایرانشبه‌ نظامیان شیعه نزدیک به ایران در ماه سپتامبر کنترل صنعا را در اختیار گرفتند و با پیشروی در سراسر یمن، با اعضای قبایل سنی و همچنین اعضای شاخه القاعده در این کشور درگیر شدند و به نظر می رسد، این موضوع می تواند به انفجار امروز مرتبط باشد.

همچنین بنابر اعلام خبرنگار الحدث در صنعا، انفجار نزدیک منزل سفیر ایران در صنعا پیامدهای زیادی خواهد داشت.

حمود منصر
خبرنگار الحدث در گفتگویی زنده درباره انفجار صبح امروز نزدیک منزل سفیر ایران در این شهر گفت: انفجار حدود نیم ساعت پیش در نزدیک منزل سفیر ایران در منطقه از صنعا که سفارتخانه ها در آنجا قرار دارند، روی داد و خسارات زیادی به منزل سفیر ایران وارد شده است.

بر این اساس اعلام شده که بر اثر انفجار حفره ای به قطر حدود 2/5 متر ایجاد شده است. خودروهای امدادی به محل اعزام شدند و تاکنون 3 تن از قربانیان این انفجار از محل حادثه منتقل شده اند.

دولت سعودی پشت پردۀ اقدام تروریستی علیه سفارت ایرانگفته می شود سفیر ایران هنوز در منزل است و از سرنوشت وی فعلاً اطلاعی در دست نیست.

بنابر اعلام حمد منصر، به گفته شاهدان انفجار بر اثر یک خودروی بمب گذاری شده اتفاق افتاد.

وی در ادامه درباره اوضاع امنیتی در منطقه ای که انفجار در آن روی داده است، گفت: به طورکلی اوضاع امنیتی در صنعا و همچنین سراسر یمن وخیم است. در سال های اخیر تعداد زیادی عملیات از این نوع در این منطقه اتفاق افتاده است زیرا در این منطقه اهداف مهم زیادی برای گروه هایی که می خواهند چنین اقداماتی انجام دهند، وجود دارد.

حمود منصر گفت: بر اثر انفجار امروز خسارات سنگینی به منازل اطراف وارد شده است و گفته می شود صدای آن در فاصله های دور نیز شنیده شده است. با توجه به شدت و قدرت انفجار احتمال می رود، 3 نفری که تاکنون به بیمارستان منتقل شده اند، کشته شده باشند. انفجار در خارج از منزل سفیر ایران و در نزدیک دیوار خارجی آن روی داده است.

این خبرنگار ادامه داد: هنوز نوع خودروی مورداستفاده در این انفجار مشخص نشده است و اطلاعاتی هم که اکنون وجود دارد، مبتنی بر گفته های اهالی منطقه و شاهدان و عابران است به همین سبب باید منتظر نظر کارشناسان شد.

دولت سعودی پشت پردۀ اقدام تروریستی علیه سفارت ایرانحمود منصر گفت: سفیر جدید ایران چند روز پیش به صنعا آمد و استوارنامه خود را تقدیم عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن کرد. هنوز از فعالیت های وی اطلاعی در دست نیست اما همه می دانند که ایران با گروه الحوثی و درپی آن تغییراتی که در یمن به وجود آمده است، در ارتباط است. صنعا تحت سیطره ایران قرار گرفته است؛ به همین سبب گمان می رود کسانی که از این تغییرات متضرر شده اند، ایرانی ها را هدف گرفته اند. بخصوص که ایران اوضاع سیاسی یمن را تا حد زیادی تحت سیطره خود دارد.

خبرنگار الحدث در ادامه درباره ارتباط احتمالی این انفجار با انفجارهای سابق که معمولاً سفارتخانه ها و منازل سفرای خارجی را در صنعا هدف قرار می دهد، گفت: واقعیت این است که حمله به سفارتخانه ها و منازل سفرا در صنعا سابقه نداشته است و پس از حمله هشت سال پیش القاعده به سفارت آمریکا در صنعا با یک خودروی بمب گذاری شده، انفجار امروز این اولین انفجاری است که منزل یک سفیر را با این قدرت و شدت هدف قرار می دهد، در نتیجه گمان می کنم پیامدهای زیادی داشته باشد و اوضاع امنیتی و دیپلماتیک در صنعا را تحت الشعاع قرار دهد. منزل سفیر ایران تقریبا در فاصله یکصد و پنجاه متری منزل سفیر فرانسه است که در همین محله قرار دارد.

با این همه می توان میان اتفاق امروز و انفجار مشابه و حملات دوگانۀ تروریستی ای که یک سال پیش در چنین روزهایی (28 آبان ماه 92) در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی در لبنان روی داد و بر اثر آن علاوه بر شهادت 25 نفر و زخمی شدن دست کم 150 تن، حجت الاسلام انصاری، رایزن فرهنگی ایران در لبنان نیز به شهادت رسید، مشابهت هایی یافت.

این درحالی است که بنابر اعلام خبرنگار شبکۀ تلویزیونی الحدث درباره لزوم برقراری تدابیر امنیتی شدید در محله ای که سفارتخانه ها و منازل سفرا در آن قرار دارد، گفت: به هرحال این انفجار ناشی از یک دستگاه خودروی بمب گذاری شده بوده است و کشف یک خودرو نیز کار دشواری است. کارشناسان امنیتی پس از بررسی اوضاع باید در این باره اظهارنظر خواهند نمود.

دولت سعودی پشت پردۀ اقدام تروریستی علیه سفارت ایرانخبرنگار الحدث در ادامه درباره این که آیا هیچ یک از سفارتخانه ها و هیأت های دیپلماتیک خارجی در صنعا تهدیدها یا هشدارهایی دریافت کرده اند و این که ممکن است این انفجار منزل سفیر ایران را به طور خاص هدف قرار نداده باشد بلکه هدف آن به طور کلی سفارتخانه ها بوده است، گفت: آنچه تا این لحظه می توان گفت این است که انفجار منزل سفیر ایران را هدف قرار داده است و خسارات زیادی به آن وارد شده است.

وی در ادامه در پاسخ به این که چه نیرویی (حوثی ها، ارتش یمن یا نیروهای امنیتی) در محل انفجار حاضر شده است، گفت: حوثی ها قابل شناسایی نیستند زیرا با لباس غیرنظامی و مسلح هستند. در محل انفجار برخی افراد مسلح و نیز برخی افراد با لباس شخصی هستند. اوضاع بسیار به هم ریخته است. حضور قوی دولت در اینجا مشهود نیست. اوضاع تحت سیطره افراد مسلح است ولی نمی توان آنها را از یکدیگر تشخیص داد که از نیروهای حوثی، قبایل یا القاعده یا ... هستند.

به نظر می رسد، عصبانیت تکفیری ها و امریکا از دست برتر ایران در یمن می تواند از دلایل اصلی چنین اقدامات تروریستی و وحشیانه ای باشد.

این درحالی است که پیروزی های سیاسی گروه پُرقدرت و مردمی حوثی ها در یمن به عنوان مهمترین نیروهای جبهه مقاومت در این کشور، جریان استکباری از امریکا و اسرائیل گرفته تا عربستان رو به شدت عصبانی کرده و سیاست های کنترلی آن ها را با مشکلاتی عدیده روبرو ساخته است؛ تا آنجا که به نظر می رسد راه حلی به جز اقدامات تلافی جویانه و انتحاری پیش روی خود نمی بینند.

این درحالی است که پس از اقدام مشابهی که سال گذشته در محل سفارت کشورمان در لبنان به وقوع پیوست و منجر به شهادت رایزن فرهنگی کشورمان گردید، گروه «عبدالله عزام» از گروهک های تکفیری لبنان مسئولیت این اقدام تروریستی را پذیرفت مهمتر این که بلافاصله در همان زمان اطلاعات دقیقی از پشتیبانی کامل دولت سعودی از این گروه منتشر شد و حال به نظر می رسد، برای یافتن سرنخ های حادثۀ امروز نیز باید به دنبال پشتیبانی یا اقدام مستقیم سعودی ها باشیم.

دولت سعودی پشت پردۀ اقدام تروریستی علیه سفارت ایرانشایان ذکر است، دولت سعودی، فارغ از مشکلات تاریخی و سیاسی فروانی که با کشورمان دارد و شاید یکی از مهمترین نمونه های این کارشکنی ها را نیز بتوان در جریان مذاکرات هسته ای اخیر و سفر بی مقدمه و خارج از عرف دیپلماتیک بین المللی توسط سعود الفیصل، وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی جهت انجام گفت و گوی خصوصی با جان کری و تلاش برای جلوگیری از رسیدن به توافق جامع با کشورمان دانست.

به هر تفسیر، آن چنان که از شواهد و قراین پیداست عربستان سعودی بی شک یکی از دست های پشت پردۀ عملیات امروز علیه ایران و شیعیان یمن باشد که در ماه اخیر به هیچ عنوان از وضعیت سیاسی یمن راضی نیست و درحالی که هموار این کشور را به عنوان حیاط خلوت و حتی طفیلی خود می دیده، حال باید تنها نظاره گر نفوذ سیاسی عمیق ایران بر مناسبات اساسی یمن و دیگر کشورهای منطقه باشد.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: بولتن نیوز
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 12
  • :
  • 16
  • :
  • 55
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3414 sec