سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 10888 منتشر شده در مورخ: 1393/9/17 ساعت: 11:45 گروه: صفحه نخست  
تحلیل اجتماعی گرانی نان در دولت یازدهم
انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران منتشر کرد؛

تحلیل اجتماعی گرانی نان در دولت یازدهم

گرانی نان در سال 89 در حالی اتفاق افتاد که دولت وقت آن را بعنوان بخشی از پروژه کلان طرح تحول اقتصادی تعریف کرده بود و در قالب هدفمندی یارانه ها ، بخشی از اضافه هزینه نان را برای مردم جبران می نمود. در آن مقطع گرانی نان هر چند فی ذاته امر رضایت بخشی برای مردم نبود اما این اقدام در داخل گفتمان دولت در حوزه اقتصاد یعنی «عدالت» قرار می گرفت.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از دولت بهار؛ انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گزارشی به بررسی جنبه های اجتماعی صدور دستور گرانی نان توسط دولت یازدهم پرداخته که متن آن در ادامه آمده است:

کنش های اجتماعی یکسان در شرایط محیطی متفاوت، «معنای اجتماعی» متفاوتی را به افکار عمومی منتقل می سازد. از جمله این کنش ها، سیگنال های ناشی از اقتصاد از جمله بروز تورم و گرانی است که در جوامع مختلف و در شرایط متفاوت با پس زمینه های اجتماعی و هویتی متنوع «معنا» می شود و پیام های متفاوت و بعضا متضادی را منتقل می کند.

ماجرای گرانی اخیر نان در دولت تدبیر و امید و مقایسه آن با گرانی مشابه نان در سال89 را نیز بایستی با در نظر گرفتن این گزاره های معنابخش تحلیل نمود.

از این منظر، گرانی نان در سال 89 در حالی اتفاق افتاد که دولت وقت آن را بعنوان بخشی از پروژه کلان طرح تحول اقتصادی تعریف کرده بود و در قالب هدفمندی یارانه ها ، بخشی از اضافه هزینه نان را برای مردم جبران می نمود. در آن مقطع گرانی نان هر چند فی ذاته امر رضایت بخشی برای مردم نبود اما این اقدام در داخل گفتمان دولت در حوزه اقتصاد یعنی «عدالت» قرار می گرفت. یعنی دولت وقت توانسته بود نارضایتی ذاتی امر گرانی را علاوه بر پرداخت اضافه هزینه به مردم در سپهر گفتمانی عدالت تفسیر نماید. از سویی دیگر علاوه بر اصلاحات اقتصادی، رشد چشمگیر و «پیشرفت» کشور در حوزه های علمی ، هسته ای، صنعتی و عمرانی از مهمترین عوامل دیگر در تحمل پذیر نمودن این گرانی ها محسوب می شد. چرا که پیشرفت کشور مساله ای بود که مورد اذعان افکار عمومی حتی مخالفان دولت نیز قرار می گرفت. در حوزه سیاست خارجی نیز به چالش کشیدن قدرت های بزرگ دنیا و «مقاومت» بر حقوق ملت ایران از جمله انرژی هسته ای جزو هویت های اصلی دولت دهم بود . در نتیجه وجود گفتمان های «عدالت»، «پیشرفت» و «مقاومت» ، افکار عمومی با این نوع گرانی ها کنار آمد و تا حدود زیادی هزیه های گرانی را تحمل نمود. (تأکید این گزارش بر تحلیل گرانی های سال 89 ناشی از هدفمندی یارانه ها می باشد)

در پناه گفتمان فعال پیشرفت که در فضای کشور حاکمیت داشت افکار عمومی نیز بطور روزانه با انبوهی از سیگنال های تقویت کننده اعتماد به نفس ملی همراه می شدند.

طبیعتا مساله گرانی نان در سال 93 در فضای سیاسی اجتماعی متفاوت با سال 89 بایستی تحلیل شود و این در حالیست که هیچ یک از گزاره های گفتمانی تثبیت شده در سال 89 نقشی در تصمیم دولت یازدهم برای گرانی نان نداشته است. چرا که دولت یازدهم علاوه بر آنکه نسبت ذاتی با شعارهای «عدالت»، «مقاومت» و «پیشرفت» ندارد بطور مرتب سیگنال های تضعیف کننده اعتماد به نفس ملی را به جامعه منتقل می سازد. متوقف ساختن فعالیت های هسته ای، رکود چشمگیر اقتصادی در کشور، تمرکز بر مذاکره برای احقاق حق ملت ایران و بی بهره بودن از برنامه اقتصادی مشخص در حوزه های عمرانی ، اشتغال و مسکن در کنار اظهارنظرهای برخی دولتمردان مبنی بر تضعیف صنعت و قدرت نظامی کشور از جمله شاخصه های دولت یازدهم برای تضعیف اعتماد به نفس ملی و باور «ما می توانیم» در جامعه ایران محسوب می شود.

گرانی نان در سال 93 را باید در پس زمینه این ضعف های اساسی تحلیل نمود. در حالی که دولت یازدهم با شعار چرخش زندگی مردم، روند پیشرفت هسته ای کشور را متوقف کرده است برای افکار عمومی گران است که هر گونه «گرانی دستوری» توسط دولت را تحمل نمایند. چرا که این اقدامات اساساً با ادعاهای انتخاباتی دولت سازگار نیست. بعبارتی توقع جامعه از دولت یازدهم آنست که دولت نقش فعالی در مهار گرانی های ناشی از ساختار تحریم ها را داشته باشد نه اینکه خود در اقدامی بهت آور، دستور گرانی نان مردم را صادر کند و از شعار اصلی خود یعنی چرخش زندگی مردم «تمرد» کند.

در این تحلیل، دولت حتی زمان مناسبی را نیز برای این گرانی دستوری انتخاب نکرده است. در شرایطی که دولت از تمدید مذاکرات هسته ای در وین به پیروزی بزرگ و موفقیت خود یاد می کند و بدنبال ارائه گزارش موفقیت به افکار عمومی است اساساً عامل گرانی دستوری نان هیچ تناسبی با معنا و هدف مذاکره ندارد و حتی باعث کم رنگ شدن تاثیرات مذاکره برای بدنه اجتماعی دولت نیز خواهد شد . طبیعتا این اقدامات بدون تدبیر دولت که قبل تر در ماجرای تحقیرآمیز سبد کالا نیز اتفاق افتاد ، امید را از بدنه اجتماعی می گیرد و نشانه های هشداردهنده ای از قطع بودن ارتباط دولت با جامعه می باشد.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: دولت بهار
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 0
  • :
  • 2
  • :
  • 3
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/1357 sec