سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 11166 منتشر شده در مورخ: 1393/10/15 ساعت: 12:07 گروه: سیاسی  
آقای رئیس جمهور؛ مهدی هاشمی‌ رفسنجانی را خاطرتان هست؟!/ آمارها را شفاف کنید
در حاشیه سخنان دیروز روحانی در اولین کنفرانس اقتصاد ایران؛

آقای رئیس جمهور؛ مهدی هاشمی‌ رفسنجانی را خاطرتان هست؟!/ آمارها را شفاف کنید

آیا انتظار بزرگی است از رئیس جمهور محترمی که رشد اقتصادی را در گرو مبارزه با فساد می‌داند و مبارزه با رانت و رانت‌خواری را رسالت دولت خود می‌داند، از فشار برخی دانه درشت ها بر قوه قضائیه به عنوان مجری عدالت جلوگیری کرده و از رسانه‌های عدالت‌خواه به عنوان تریبون افکار عمومی حمایت کند؟

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، ابوذر علوی‌تبار: رئیس جمهوری محترم روز گذشته در اولین کنفرانس اقتصاد ایران سخنرانی بلندبالایی درباره وضعیت کشور کرده و به موضوعات مختلفی پرداخت. او از آمارهای همیشگی دولت‌اش از بهبود شرایط اقتصادی و خروج از رکود و مهار تورم تا ارائه راهکار برای مبارزه با فساد گفت و از همگان علی‌الخصوص صاحب نظران و رسانه‌ها خواست تا دولت را نقد کنند .

وی در ادامه سخنان خود که به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت می‌خوانید؛ با اشاره به اینکه "اقتصاد باید از انحصار و رانت نجات پیدا کرده و در صحنه رقابت به فعالیت بپردازد" تاکید کرد: همه دستگاه های دولتی نیز باید فعالیت های اقتصادی خود را به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کنند به گونه ای که همه مردم از آمار و ارقام و طرح های اقتصادی باخبر باشند... اگر در اقتصاد رانت نباشد و بتوانیم با فساد که در همه جا ریشه دوانده مقابله کنیم حرکت اقتصادیمان سرعت پیدا خواهد کرد.

حجت‌السلام روحانی؛ با بیان این‌که اگر شفافیت ایجاد شود و رانت از بین برود می‌توانیم با فساد هم مقابله کنیم که همه جا ریشه دوانده است، تصریح کرد: مگر می‌شود با فساد حرکت اقتصادی ما سرعت پیدا کند؟

ضمن استقبال از سخنان رئیس جمهور در باب لزوم حرت به سوی شفافیت اقتصادی و توجه به مبارزه با فساد، در همین رابطه ذکر سه نکته زیر، به نظر بسیاری ضروری می‌رسد:

۱- از ابتدای دولت یازدهم، آمارهای متعددی از سوی شخص رئیس جمهور، مقامات اقتصادی و برخی مراجع رسمی منتشر شده که مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی است. همچنین به نظر می‌رسد شخص رئیس جمهور علاقه بسیاری دارد تا با جملاتی همچون " دوران رکود تمام شده"، "تورم را کاهش دادیم"، "رشد اقتصادی را افزایش دادیم"، "والله دوران قبل تکرار نخواهد شد" و... از دستاوردهای اقتصادی دولت در حوزه معیشتی مردم، رونمایی کند. با این حال شرایط عمومی جامعه نشان می‌دهد، دولت حتی نتوانسته رسانه‌ها و نخبگان را نسبت به وضعیت ترسیمی از سوی خود توجیه کند؛‌ چه برسد به آنکه بخواهد قشر عام جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد.

حتما رئیس جمهوری محترم نیز که در سخنان دیروز خود با ذکر مثالی از برخورد غلط برخی از مردم عادی با مفهوم کاهش نرخ تورم، از صاحب‌نظران اقتصادی خواستند تا آنان را نسبت به این واقعیت توجیه کنند که "کم شدن نرخ تورم به معنای ارزانی اجناس نیست بلکه به معنای کاهش نرخ رشد قیمت‌هاست" می‌دانند که همین مردم نسبت به برخی کلیدواژه‌های مختص این دولت چه واکنش‌های رفتاری از خود نشان می‌دهند. این روزها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، طرح مسائلی همچون "افزایش ملایم شیب قیمت‌ها"، "پایان دوران رکود" و ... به دفعات مورد تشکیک کاربران عادی قرار می‌گیرد به گونه‌ای که حالت تمسخر به خود گرفته و این خود نشان از آن دارد که یا "ارتباط دولت با مردم در حوزه توجیه فنی مردم کم بوده" و یا "مردم اینگونه ادعاهای دولتمردان را چون در زندگی خود به طور معکوس احساس کرده‌اند، نمی توانند قبول کنند."

۲- لزوم مبارزه با فساد و رانت‌خواری یکی دیگر از مسائل مورد اشاره رئیس جمهور است که به نظر می‌رسد بعد از هشدار دردمندانه مقام معظم رهبری که در حاشیه "همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد" فقط گوشه ای از آن به منصه ظهور رسید، با جدیت بیشتری باید از سوی دولت، مجلس و قوه قضائیه پیگیری شود.

پرداختن متعدد به مسئله فساد بزرگ سه هزار میلیاردی کشف شده در زمان دولت قبل، از سوی رئیس جمهور محترم و اظهارنظرهای بی نام و آدرس حجت‌الاسلام حسن روحانی درباره پرونده شخصی به نام بابک زنجانی که به اذعان ایشان، بدهی دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری دارد، خود گواه این است که شخص اول دولت نسبت به مسئله فساد، رانت و حیف و میل بیت‌المال حساس است. اما آیا این حساسیت فقط سلیقه‌ای است و قرار نیست دامن بقیه را بگیرد؟

چرا رئیس جمهور محترم، هیچ‌گاه درباره پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی که به حق، یکی از عظیم ترین پرونده های تاریخ قضایی ایران است و نه تنها در حوزه رانتی و اقتصادی (به اعتراف رشوه دهندگان خارجی) بلکه به اعتراف برخی از عوامل فتنه در حوزه فساد سیاسی نیز ردپا دارد، وارد نمی‌‎شود و اظهار نظر نمی‌کند؟ آیا انتظار بزرگی است از رئیس جمهور محترمی که رشد اقتصادی را در گرو مبارزه با فساد می‌داند و مبارزه با رانت و رانت‌خواری را رسالت دولت خود می‌داند، از فشار برخی دانه درشت ها بر قوه قضائیه به عنوان مجری عدالت جلوگیری کرده و از رسانه‌های عدالت‌خواه به عنوان تریبون افکار عمومی حمایت کند؟

اگر رئیس جمهوری بر این عقیده است که شفافیت و اطلاع رسانی لازمه نجات اقتصاد از انحصار و رانت است، چرا با کسانی که به صورت دستوری و بخشنامه‌ای نمی‌گذارند رسانه‌ها درباره پرونده عظیم "کرسنت" که می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ در تاریخ کشور ختم شود اطلاع‌رسانی کنند، برخورد نمی‌کند؟

۳- بسیاری از دولتمردان به وی‍ژه شخص رئیس جمهور، همواره بنای تحلیل‌های خود، به ویژه در حوزه اقتصادی را بر خرده‌گیری از آنچه در دولت قبل (اعم از کارشناسی شده یا غیرکارشناسی) انجام شده، گذاشته‌اند؛ تاکتیکی که معلوم نیست قرار است کدام معضل اقتصادی کشور را حل کند. به طور مثال،‌ حمله مداوم به سیاست‌های یارانه‌ای دولت قبل (که در زمان دولت قبل نیز مورد انتقاد بود) و خرده‌گیری مداوم ازطرح‌هایی همچون "سهام عدالت"، "مسکن مهر" (که مورد اقبال دهک‌های پایین درآمدی جامعه قرار گرفت) در همین راستا قابل ذکر است.

به نظر می‌رسد، اعضای محترم هیـأت دولت و در رأس همه آنها جناب آقای حسن روحانی، لازم است در رفتار و گفتار خود تامل کرده و با تجدیدنظر در برخی خطاها و اشتباهات در این ماه‌های پس از تشکیل دولت گذشته، به مسیر دلخواه مردم که همواره ار سوی رهبرانقلاب نیز ترسیم شده بازگردند و به دور از حاشیه‌سازی و فرصت‌سوزی نسبت به ایجاد شفافیت در اقتصاد، مبارزه همه‌جانبه با فساد و پرهیز از تنش‌آفرینی قدم بردارند.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
??? 1393/10/15 - 14:15
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment برادر من بلاخره آدمی که خود را قرق میبیندبه هر خسو خاشاکی که روی آب شناورست چنگ میزند شاید راه نجاتی ازباتلاقی که براخودساخته نجات یابد
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 15
  • :
  • 31
  • :
  • 23
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید بیمه پارساگاد نمایندگی محمد بیگی نیا
Page Generated in 0/1119 sec