سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 2224 منتشر شده در مورخ: 1392/12/3 ساعت: 12:49 گروه: صفحه نخست  

فاز دوم هدفمندی و گرانی 300 تومانی نان

بحث خرید گندم موضوع جداگانه‌ای است که قرار شده سال آینده خرید گندم را یا وزارت جهاد کشاورزی انجام دهد یا وزارت صنعت، معدن و تجارت. در مورد خرید گندم در سال آینده توسط این دو وزارتخانه اختلافاتی وجود دارد و‌ قرار شد خود دولت در این مورد تصمیم‌گیری کند اما به اعتقاد ما هر وزارتخانه‌ای کار خرید گندم را انجام می‌دهد باید کار سیلو‌های آن را هم انجام دهد.

به گزارش هزاره سوم به نقل از فردا، به نظر می‌رسد دولت قصد دارد از ابتدای سال آینده قیمت نان را افزایش دهدو به زودی ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره افزایش قیمت نان تا پایان امسال تصمیم‌گیری خواهد کرد که در صورت تصویب، قیمت نان از ابتدای فروردین‌ سال آینده 1393 اجرا خواهد شد. این خبر را عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده است. او درباره احتمال افزایش قیمت نان در سال آینده گفت: «هنوز ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصمیم جدیدی در این زمینه نگرفته است. از آنجایی که تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت نان در سال آینده جزو وظایف ستاد هدفمندی یارانه‌ها است، شرکت بازرگانی دولتی نیز منتظر است تا ستاد هدفمندی یارانه‌ها مصوبه خود را در این زمینه ابلاغ کند.» گفتنی است یارانه نان از آذر ماه 1389و ماهانه نفری 4 هزار تومان به حساب سرپرستان خانوارها واریز شده بود. اما روز جمعه مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه اگر قرار باشد قیمت نان افزایش یابد این موضوع از اول فروردین‌ماه اجرایی می‌شود، گفت: «هرچند هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است ولی تا قبل از فروردین‌ماه در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.» او درباره نرخ نان با بیان اینکه تا پایان امسال قیمت نان تغییر نمی‌کند، گفت: «به طور کلی سیاست دولت عدم افزایش قیمت نان است.‌ اعتبارات خوبی برای پرداخت یارانه نان و گندم در بودجه در نظر گرفته شده و این موضوع به تصمیم مجلس بستگی دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده شاهد تغییر قیمت نان باشیم یا خیر.»


در حالی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از احتمال افزایش قیمت نان از ابتدای فروردین‌ماه خبر می‌دهد که پیش از این نظر مجلس حذف کامل یارانه نان در سال 1393 بوده است. به اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس با توجه به رانت ایجاد شده در خرید و فروش گندم و آرد احتمال آزاد‌سازی قیمت نان و توقف یارانه پرداختی به گندم و آرد از سال آینده وجود دارد که در صورت انجام این کار قیمت نان تا 300تومان افزایش می‌یابد. در حال حاضر هر کیلو آرد به قیمت 560 تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد در حالی که همین آرد در بازار آزاد به قیمت 1200 تومان به فروش می‌رسد و همین اختلاف قیمت موجب ایجاد رانت شده است. مجلس براین باور است که باید یارانه پرداختی به بخش گندم و آرد متوقف شده و تمامی یارانه این بخش به مصرف‌کننده پرداخت و قیمت نان به صورت آزاد تعیین شود. برهمین اساس این احتمال وجود دارد که با حذف یارانه نان ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره افزایش قیمت نان در سال آینده تصمیم قطعی گرفته و افزایش قیمت از اول فروردین‌ماه اعمال شود. دولت در لایحه بودجه سال آینده 8800 میلیارد تومان برای یارانه نان در نظر گرفته که اگر این رقم در بودجه تصویب شود، قیمت نان در سال آینده افزایش نمی‌یابد.

هر چند برخی نمایندگان عقیده دیگری دارند و معتقدند دولت به جای پرداخت یارانه بیشتر به حامل‌های انرژی از جمله بنزین، سهم بیشتری را برای نان و دارو در نظر بگیرند. رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آن جمله است. او پیش از این گفته بود، خوشبختانه آقای رئیس‌جمهور هم گفتند که فقط می‌خواهند قیمت بنزین را افزایش زیادی بدهند من هم معتقدم ما نباید اصرار داشته باشیم برخی اقلام مثل نان را گران کنیم بلکه می‌توانیم به حمل و نقل عمومی مثل تاکسی، مترو و اتوبوس سوبسید بدهیم و در عوض دولت بنزین را گران کند در این شرایط گرانی هم تا حدی کنترل خواهد شد. زیرا تبعات پایین و متوسط عمدتا از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. به گفته رحمانی، دولت می‌تواند یارانه حمل‌ونقل عمومی، نان و دارو و درمان را بدون تغییر نگه دارد و در عوض بنزین و گازوئیل را به صورت متناسب گران کند. لزومی ندارد وقتی کسی ماشین صد میلیونی سوار می‌شود ما به او کارت سوخت سهمیه‌ای بدهیم در این صورت به کسی که خودرو ندارد ظلم می‌شود و مغایر عدالت است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی به مردم درباره نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 گفت: «ما باید صادقانه به مردم بگوییم که شرایط کشور چگونه است و ما قرار است چه اقدامی انجام دهیم در این صورت حداقل تورم انتظاری پایین می‌آید و آثار تورم واقعی می‌شود مردم این را هم می‌پذیرند.» از سوی دیگر عباس قبادی معاون وزیر صنعت، در ادامه درباره روند اجرای طرح انتزاع و احتمال واگذاری برخی وظایف شرکت بازرگانی دولتی به وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: «ما همچنان منتظر دریافت دستورالعمل اجرای طرح انتزاع هستیم و در این باره هنوز رسما چیزی به ما اعلام نشده است و ابتدا باید ضابطه اجرای این طرح در دولت مصوب شود.»او در پایان در پاسخ به این سوال که آیا خرید و واردات گندم نیز به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می‌شود گفت: «بحث خرید گندم موضوع جداگانه‌ای است که قرار شده سال آینده خرید گندم را یا وزارت جهاد کشاورزی انجام دهد یا وزارت صنعت، معدن و تجارت. در مورد خرید گندم در سال آینده توسط این دو وزارتخانه اختلافاتی وجود دارد و‌ قرار شد خود دولت در این مورد تصمیم‌گیری کند اما به اعتقاد ما هر وزارتخانه‌ای کار خرید گندم را انجام می‌دهد باید کار سیلو‌های آن را هم انجام دهد.» 

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 6
  • :
  • 12
  • :
  • 46
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3803 sec