سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 2668 منتشر شده در مورخ: 1392/12/9 ساعت: 22:42 گروه: صفحه نخست
درجستجوی یاران (قسمت هشتم)
سفرنامه

علاقه مندان(درجستجوی یاران)می توانند قسمتهای بعدی این سفرنامه مهیج را در روزهای زوج در شبکه خبری هزاره سوم پیگیری نمایند

قوچان عتیق یادآور دردهای نهان

روز شنبه 16 اردیبهشت ماه 1391بعد از استراحتی مناسب، صبح زود از خواب بیدار شدیم  فریضه نماز را بجا آوردیم، صبحانه را منزل آقا مهدی صرف نمودیم آماده سفر شدیم.

گرچه یک هفته قبل از شروع حرکت ارزشی میثاق با شهدا با برادران مسئول بنیاد شهید قوچان نشستی داشتم تا اهداف سفر را تشریح کنم اما برخورد سرد معاونت محترم بنیاد و عدم استقبال برادر محترم جناب آقای (ح) از حرکت ارزشی میثاق با شهدا موجب حیرتم شده بود.

ازاینکه احساس می کردم عضوی از جامعه ایثارگران اهل قلم قوچان هستم که با تلاش دوستان توانسته بودم تاریخ منطقه را به نگارش درآورم و چند مجلد نیز از ایثار شهدا را به همراه مجموعه کتب عترت به ثبت برسانم انتظار داشتم اولین حرکت ارزشی که در نوع خود در سطح کشور درحال شکل گیری بود با استقبال و اشتیاق دوستان مسئول همراه گردد، اما به تجربه دریافتم که انتظاری باطل بود!

ای کاش حداقل بخش کوچکی از قوانین حمایتی مصوب برای فعالیت های فرهنگی.... آزادگان را لمس می کردم، حتی قول برادر بزرگوارمان جناب آقای (ح) برای اهدا پرچمی منقش به آرم بنیاد نیز محقق نگردید! دوستانی از نشریات منطقه برای تهیه گزارش تماس گرفتند که قرارشد در اولین فرصت ملاقات حضوری داشته باشیم.

مدخل  شهر قوچان، مقابل کارخانه دوچرخه سازی آساک دوچرخ،شنبه 16 اردیبهشت 1391

ساعت6 صبح روز شنبه 16 اردیبهشت 1391با بدرقه خانواده آقا مهدی شهر قوچان را با خاطراتی نسبتاً تلخ به مقصد قوچان عتیق ترک کردیم،

در مسیر حرکت سری به گلزار شهدای قوچان زدیم، شاخه گلی را به رسم یاد بود در غیاب مسئولین خدوم شهر بر مجموعه گلزار شهدای قوچان که هنوز باز سازی کامل نشده بود قراردادیم و ترجیح دادیم تا هیچ گونه عکسی از صحنه نه چندان جذاب گلزار نگیریم!

رکاب زنان شهر قوچان را پشت سرنهادیم هوای لطیف صبح گاه بهاری بسیار دل انگیز بود با نشاط به مسیرمان ادامه دادیم.دقایقیبعد جاده قئیم قوچان را نیز پشت سر نهادیم

اولین روستای پیش رو آبادی کوچک فیلاب در چند صد متری حاشیه جاده روبروی بزرکترین کارخانه دوچرخه سازی خاورمیانه بنام آساک دوچرخ قرار داشت،

کارخانه آساک دوچرخ بزرگترین کارخانه دوچرخه سازی خاورمیانه است که در زمان نمایندگی حجه الاسلام حاج اسماعیل شوشتری و پی گیری های مستمر حجه الاسلام ذاکری به بهره بهرداری رسید و به یمن وجود آن سطح بیکاری در منطقه را به شدت کاهش داد

مسیر حرکت را به سمت شهر قدیمی و تاریخی قوچان ادامه دادیم،  ساعت 7 صبح به شهر قوچان عتیق که امروز به شهر قدس هم شهرت دارد وارد شدیم.

نمایی از صحن سلطان ابراهیم، قوچان عتیق

هنوز هم آثار زخم های ناشی از زلزله سال 1312 هجری قمری در محله های قدیمی واقع در پشت امام زاده سلطان ابراهیم باقی است، زلزله ای که منجر به تخریب کامل شهر گردید و بیش  12000 هزار نفر را در خود مدفون نمود و موجب جابجایی شهر به محل قوچان جدید گردید.

برای ادای احترام به مقام شامخ شهدای شهر قدس که در جوار حضرت سلطان ابراهیم آرمیده اند شاخه گلی را بر گلزار شهید عطاران  نثار کردیم سپس به همراه آقا مهدی بر تربت مرحومه مادرم که از مرداد 1360 در این مکان آرمیده است فاتحه ای قرائت کردیم  و دقایقی را به زیارت پرداختیم

گفته می شود مزار فقیر محمد علی نیز از آثار به جا مانده از زلزله 1312 قمری می‌‍باشد وی درویشی بوده است که به علل نامعلوم تارک الدنیا می شود و بیش از بیست سال از اتاقش خارج نمی شود!

درویش که به فقیر محمد علی شهرت داشته است خود را بیست سال از نور خورشید محروم کرده بود ناصرالدین شاه در سفر دومش به خراسان در کتاب مطلع الشمس به ملاقات کوتاهی با وی اشاره کرده است

در بعضی از کتب اشاره گردیده است که وی زلزله قوچان را پیش بینی کرده بود هنوز منزل و مقبره وی در شهر قوچان عتیق پا برجاست

مقبره درویش فقیر محمد علی

استقبال و حضور بی نظیر مردم ساده و بی آلایش شهر کهنه (قدس) و میهمان نوازی آن‌ها، صفا و صمیمیت ایل بزرگ و دلاور زعفران لو را بار دیگر در ذهنم زنده نمود استقبال و کنجکاوی خدام حرم آستانه مبارکه سلطان ابراهیم ستودنی بود

در ملاقاتی دوستانه لحظاتی را در جمع آن ها به گفتگو پرداختیم و پس از دقایقی با بدرقه گرم زائرین و خدام به مسیر ادامه دادیم

خدام زخمتکش آستانه مبارکه سلطان ابراهیم قوچان عتیق (شهر کهنه)

ساعت هشت و نیم صبح شهر کوچک و با صفای قوچان عتیق را به مقصد شهر فاروج ترک نمودیم سایت تکریت 11 و تعدادی از سایت ها و بلاگ های دوستان خبر حرکت تیم را در مسیر قوچان به اطلاع علاقه مندان رسانده بودند

برادر آزاده و فرهنگی ابوالفضل عبیری از مقصد سفرمان مطلع شده بود برای استقبال از قوچان حرکت کرده بود، ورودی شهر قدس به استقبال تیم دونفره دوچرخه سواری آمد، لحظاتی را با وی به گفتگو نشستیم و اهداف سفر را برای برادرعزیزم تشریح نمودم از بی مهری مسئولین بنیاد شهید شهر قوچان نسبت به مقوله فرهنگ گلایه کردم، عبیری از دوستان غواصی بود که درعملیات غرورآفرین کربلای 4 در جزیره بوارین عراق به اسارت دشمن بعثی درآمد، وی تنها اسیر فرهنگی عملیات کربلای 4 شهرستان قوچان می باشد که از بدو اسارت تا زمان رهایی از زندان های تکریت، الرشید، استخبارات و بصره همراهم بوده است.

استقبال ابوالفضل نیرویی مضاعف را در من ایحاد کرده بود به رسم یاد گار چند عکس را از لحظات در کنار هم بودن به ثبت رساندیم

صبح شنبه 16 اردیبهشت 1391 مدخل شهر قدس ابوالفضل عبیری، علی قربان پور

مسئولین شهر فاروج (زادگاهم) برنامه های ویژه ای برای استقبال از اعضای تیم میثاق با شهدا تدارک دیده بودند از این رو لحظه به لحظه با من در تماس بودند تا به موقع در مراسم حضور به هم رسانیم

به برادر خوبم آقای برات خوش منظر مسئول وقت آموزش و پرورش اطمینان خاطر دادم که به هنگام و بدون تاخیر در مراسم آن ها حضور خواهیم داشت.

به همین منظور به رکاب زدن شدت بیشتری بخشیدیم در فاصله 6 کیلومتری فاروج با مشاهده  آثار به جای مانده از محل اسکان هنرمند گمنام رستم ابراهیمی جعفرآبادی برای ادای احترام به جایگاه ویژه هنر لحظاتی توقف نمودیم و با قرائت سوره فاتحه الکتاب با ثبت چند عکس از مخروبه های محل سکونت مرحوم رستم ابراهیمی جعفر آبادی ادامه مسیر دادیم

در سفر بعدی به تحقیق پیرامون احوال این استاد بزرگ موسیقی ایران پرداختم وی از سازندگان تار‌های محلی منطقه می باشد که تعدادی از تارها، سه تارها و دوتارهای دست ساز وی را می توان در منازل جمعی از هنرمندان خوش ذوق یافت

مرحوم ابراهیمی جعفرآبادی دهه 80 هجری شمسی در اطراف تهران به رحمت خدا رفت و در گورستان  بی بی سکینه هشتگرد کرج به خاک سپرده شد.

مخروبه های باقی مانده از منزل مسکونی هنرمند گمنام رستم ابراهیمی جعفرآبادی

نظرات بینندگان
سید سعید قاسمی 1392/12/11 - 09:10
پاسخ
comment سلام حاج علی خدا قوت بی صبرانه منتظر ادامه داستان میباشیم. مشهد مقدس : سید سعید قاسمی
فاطمه قربانپور 1392/12/11 - 17:07
پاسخ
comment بسیار بسیار عالی و با ارزش بود. مشتاقم که ادامه ی سفرنامه را در این سایت ببینم.
عبيري 1392/12/11 - 21:24
پاسخ
comment سلام همرزم گرامي الحق والانصاف همه ي هم اسارتي ها آگاهند در اسارت كارهاي ناممكن بوسيله شما ممكن مي شدو قوت قلبي براي همه بود و در آزادگي نيز با اراده قوي خود قوت قلبي براي تمامي دوستان هستي . هميشه موفق و پيروز باشي .
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال