سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 2801 منتشر شده در مورخ: 1392/12/11 ساعت: 21:32 گروه: صفحه نخست  
درجستجوی یاران (قسمت نهم)
سفرنامه

درجستجوی یاران (قسمت نهم)

علاقه مندان(درجستجوی یاران)می توانند قسمتهای بعدی این سفرنامه مهیج را در روزهای زوج در شبکه خبری هزاره سوم پیگیری نمایند

فاروج شهر دارالعلما زادگاه عالم بزرگ قرن آیت الله آقا نجفی:

ساعت 9 صبح وارد استان خراسان شمالی شدیم روز دوم رکاب زنی با طی 165 کیلونتر قدم به دومین استان مسیر نهادیم فاروج شهر دارالعلماء که به شهر آجیل ایران نیز شهرت دارد ورودی استان زرخیز خراسان شمالی می باشد  از این که روز دوم سفر وارد دومین استان شده بودیم برای من لحظاتی شیرین و دلچسب را رقم زده بود

از زمان تصمیم گیری برای حرکت معنوی میثاق با شهدا برادر رزمنده جناب آقای برات خوش منظر مدیریت محترم وقت  آموزش و پرورش شهر فاروج از این حرکت به نحو شایسته ای تجلیل نموده و تیم دو نفره را مورد لطف خود قرار داده بود، امروز نیز به احترام شهدای دفاع مقدس مراسم استقبال شایسته ای را تدارک دیده بودند.

در مسیر حرکت از کنار روستا های یوسف آباد، جعفرآباد، صفدرآباد ومحمد آباد عبور کردیم، دو روستای یوسف آباد ومحمد آباد طی چند دهه گذشته و بعد از سیل ویرانگر سال 1353 قوچان تاسیس شده است، طبق برنامه هماهنگ شده ساعت 9 صبح در مدخل شهر فاروج ( شهر دارالعلماء) مورد استقبال دوستان ومسئولین قرار گرفتیم.

تیم فیلم برداری شرکت سینمایی اترک به صورت خودجوش از شهرستان بجنورد برای پوشش خبری به استقبال آمده بود آقای لنگری و محمودی از مدیران شرکت سینمایی از دوستان خوش ذوقی بودند که مدت ها برای تکمیل پروژه تخقیقاتی نشان از لاله ها ی فاروج که مجموعه مکتوب و مستند شهدای شهرستان فاروج و بیش از 80 قصبه آن را در بر می گیرد با بنده همکاری داشتند

(رجوع شود به مجموعه نشان از لاله ها به قلم علی قربان پور منتشر شده در هفته نامه  سراسری هزاره سوم 1390 1391)

اولین استقبال رسمی از تیم میثاق با شهدا درمحل سالن اجتماعات آموزش و پرورش شهر فاروج  با حضور جمع کثیری از فرهنگیان شهر و مسئولین خدوم، نشان از توجه مسئولین محترم شهر به ترویج فرهنگ ایثار بود، حرکتی زیبا که درنوع خود قابل تقدیرمی باشد.

استقبال تیم خبری شرکت سینمایی اترک در تمام مسیر حرکت در سطح استان خراسان شمالی که به صورت خود جودش اقدام به پوشش خبری نمود، بسیار قابل توجه بود.

ورودی شهر فاروج مجاورت پارک زیبای فناوری هسته ای مقبره ای وجود دارد که مورد احترام اکثر ساکنانمنطقه بویژه اهالی شهر و آبادی های اطراف قرار دارد مقبره متعلق به سید جلیل القدری به نام مرحوم چاووشی می باشد که بنا به اسناد موجود وی بارها پای پیاده تا عتبات عالیات را طی نموده است همچنین نقل گردیده است که کفش های وی در برابرش جفت می شده است.

( برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به کتاب خبوشان تمدن گم شده به قلم علی قربان پور)

 با ورود به شهر فاروج، عزیزان شرکت سینمایی اترک با برنامه ریزی از پیش تعیین شده ما را به سمت سالن اجتماعات آموزش و پرورش هدایت نمودند،

 

 

 با استقبال مسئولین بنیاد شهید انقلاب اسلامی حجه الاسلام قربانی، مسئولین آموزش و پرورش آقای خوش منظر فاروجی و همکاران فرهنگی، فرماندارمحترم جناب آقای ارجایی و مدیریت محترم شبکه بهداشت استان خراسان شمالی جناب آقای کاظم زاده به همراه جمع کثیری از شهروندان فاروجی انگیزه ادامه مسیر بیش از بیش در ما تقویت گردید.

فرماندار محترم شهر فاروج جناب آقای ارجایی در جمع شرکت کنندگان در مراسم به سخنرانی پرداختند، سپس سخنرانی مدیریت آموزش و پرورش تا ساعتی ادامه داشت  با اهداء لباس ویژه ورزشی منقش به آرم میثاق با شهدا فضایی معنوی بر مجلس حاکم گردید درادامه  تعدادی از فرهنگیان محترم به سخنرانی پرداختند.

در خاتمه به رسم ادب برای تشکر ازمیزبانان محترم لحظاتی را درجایگاه قرار گرفتم. بعد از قدردانی از برگذار کنندگان مراسم با توجه به کمی وقت از جمع حاضر عذرخواهی نموده و برای ادامه مسیر محفل دوستانه را ترک نمودیم.

 

محفل دوستانه و صمیمی دوستان فاروج شنبه 16 اردیبهشت 1391

 

با بدرقه دوستان فرهنگی و مسئولین آموزش و پرورش آماده حرکت شدیم، ساعت 11 صبح سالن اجتماعات را ترک نمودیم  تا طبق برنامه ، نماز ظهر را بر مقبره شهید رضایی بسیجی مظلومی که در راه دفاع از آرمانها در اردوگاه 11 تکریت زیر شدید ترین شکنجه ها به شهادت رسیده بود حضور یابیم.

مسیرسالن اجتماعات تا گلزارشهدا را با تنی چند ازدوستان فرهنگی پیاده پیمودیم، به همت مسئولین محترم شهر، کارگران با تلاش فراوان مشغول آماده سازی گلزار شهدا بودند، در جلسه استقبال تیم میثاق آقای فرماندار اعلام نمود، که تا 29 فروردین آماده سازی گلزار به اتمام می رسد و مراسمی به همین منظور در نظر گرفته شده بود

دقایقی بر گلزار شهدای گلگون کفن شهر توقف نمودیم و شاخه گلی بر مقبره شهید رسول قربان پور یامی و سردار شهید جلال الدین موفق اهدا نمودیم

شهید رسول اخوی کوچکتر، دوران دانش آموزی در دومین اعزام به  منطقه جفیر در جزیره مجنون در پی عملیات غرورآفرین خیبر به لقاء ا.... پیوست و شهید جلال از دوستان خوبی بود که در دوران دانشجویی در عملیات کربلای چهار در منطقه ام‌ الرصاص عراق به شهادت رسید

دعوت دوستان فرهنگی و هم کلاسی های اوان جوانی به دلیل ذیق وقت مقدور نبود گرچه قلباً آرزو داشتم تا فرصتی برای گفت و شنود دوستانه و زنده نمودن خاطرات دوران نوجوانی را داشته باشم اما برنامه ریزی ها به گونه ای بود که امکان توقف وجود نداشت.

فاروج اولین شهر خراسان شمالی از سمت خراسان رضوی است که به دروازه ورودی خراسان شمالی شهرت دارد، تا سال 1384 شهر فاروج یکی ازدهستان های شهر قوچان محسوب می گردید، اما در اواخر دولت هشتم به شهر ارتقاء پیدا نمود.

با تقسیم خراسان بزرگ به استان خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شهر فاروج نیز از شهر قوچان جدا شده و به استان خراسان شمالی ملحق گردید.

با گذشت یک دهه از استفلال شهر فاروج، هنوز این شهر دارای نماینده ای مشترک با شهر قوچان می باشد! درحقیقت تنها شهر کشوراست که دارای نماینده مشترک با استان دیگر را دارا می باشد!

(شهر فاروج دراستان خراسان شمالی و شهرقوچان دراستان خراسان رضوی قراردارد اما حوزه نمایندگی مجلس شورای اسلامی مشترک دارند).

 

بدرقه مسئولین آموزش وپرورش فاروج

کشمش و خشکبار فاروج درسطح کشور از مرغوب ترین ها می باشد، لذا این شهر به شهر آجیل نیز شهرت دارد، تخمه گلپر فاروج شهره عام و خاص می باشد این شهر با جمعیتی بیش از پنجاه هزارنفر دارای 84 روستا می باشد، بیش از 50  درصد جمعیت منطقه به گویش کرمانجی و 30 درصد به گویش ترکی و مابقی به گویش تاتی (نوعی فارسی) تکلم می کنند.

وجود روستاهای تاریخی و آثار باستانی منطقه که گاهی به هزاره های قبل ازمیلاد می‌رسد هر ساله پذیرایی  توریست های بسیاری از اقصی نقاط میهن می باشد، وجود بزرگ مردانی چون آقانجفی معروف به قوچانی مایه فخر و مباهات اهالی می باشد.

آیت الله آقا نجفی قوچانی از مفاخر بزرگ منطقه می باشد که در روستای خروه  از توابع شهرستان فاروج متولد گردید، دوران کودکیش را درهمان روستا به مکتب خانه رفت، وی صاحب آثاری چون سیاحت شرق، سیاحت غرب، عذر بدتر از گناه و ....   می باشد.

آیت الله نجفی قوچانی خاطرات کودکی خود را به قلمی شیوا در کتاب سیاحت شرق توضیح داده است که این کتاب به همت رمضانعلی شاکری به چاپ رسیده است، و تا کنون چندین بار تجدید چاپ شده است و مورد استقبال علاقه مندان بسیاری قرار گرفته است.

(برای اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه شهر فاروج و84  پارچه آبادی آن به همراه حوادث تاریخی مهم آن رجوع شود به کتاب خبوشان تمدن گم شده  به قلم رمضانعلی قربان پور یامی)

 

برگرفته از سفرنامه در جستجوی یاران به قلم علی قربان پور یامی

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
نویسنده: علی قربان پور یامی منبع: هزاره سوم
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
زهرا 1392/12/11 - 22:39
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment سلام چطور میتونم از عکسا یه کپی واسه وبم داشته باشم؟
زهرا 1392/12/11 - 22:42
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment علاقه مندان میتونن در صورت تمایل از وبلاگ این بزرگوار هم استفاده کنند... www.khaboshantamadon.blogfa.com
سید سعید قاسمی 1392/12/13 - 09:32
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment سلام خدا قوت حاج علی امروز کلا رفتم تو فضای فاروج و یاد دوران نوجوانی و جوانی. خداوند اموات شما را قرین رحمت نماید و شهید رسول عزیز هم که بنده حقیر خیلی دوستش داشتم ان شاالله شفیع ما در روز محشر باشد.
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 13
  • :
  • 23
  • :
  • 23
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3037 sec