سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 3036 منتشر شده در مورخ: 1392/12/17 ساعت: 14:51 گروه: اجتماعی  
بیکاری ام الفساد است

بیکاری ام الفساد است

طبق آمار، حدود 22 درصد جمعیت ورودی زندانیان را جوانان تشکیل می دهند. همچنین میانگین سنی زندانیان بین 24 تا 32 سال است.

به گزارش هزاره سوم، پای اخبار منفی که به میان می آید، اصولا خیلی خبری از آمار نمی شود. سازمان ها و نهادهای مسئول، از جمله نیروی انتظامی، قوه قضاییه، سازمان زندان ها و ... خیلی نیازی نمی بینند که در مواردی که به جرم، جنایت و مسائل مربوط به مشکلات عمده اجتماعی است، آمار ارائه کنند. نهایتا این آمارها در حد و اندازه های اینکه چه تعداد زندانی در زندان ها هست، چه تعداد جرم در سال صورت می گیرد و چند پرونده به قوه قضاییه وارد می شود و از این دست، باقی می ماند.البته شاید استدلال مسئولان در عدم انتشار آمار به علت ملتهب نکردن فضای جامعه و از این دست دلایل، صحیح باشد.

اگرچه غالبا آمارهایی از این دست به طور عمومی منتشر نمی شوند، و بعضا به طور اختصاصی در اختیار نهادهای مرتبط قرار می گیرند، اما گاه و بیگاه نیز این آمارها در خلال صحبت مسئولین و از اینور و آنور به دست جامعه می رسد. آمارهایی که نشان می دهد جامعه در چه شرایطی قرار دارد.

یکی از همین آمارها که هیچگاه منتشر نمی شود نیز به میزان ارتکاب جرم در بین جوانان مرتبط است. اگرچه هیچگاه آمار مستقلی از درصد مشارکت جوانان در ارتکاب جرائم مختلف منتشر نمی شود، اما می توان حدس زد که وضعیت جوانان از این حیث، چندان تعریفی نباشد. شاید به نوعی آخرین آماری را که از دهان مقام مسئولی در رابطه با جرائم جوانان بیرون آمده، بتوان به سال 88 ربط داد. زمانی که مواد مخدر مهم ترین عامل وقوع جرم در ایران به شمرده شد و عنوان شد که میانگین سنی زندانیان کشور بین 24 تا 32 است. مساله ای که به خوبی نشانگر میزان وقوع جرم بین جوانان است. این نتیجه با توجه به این به دست می آید که 1600 جرم شناخته شده در کشور وجود دارد و برای کمتر جرمی مجازات حبس در نظر گرفته نشده. نتیجه گیری منطقی از چنین آماری این است که اکثر مرتکبین جرم هایی که به زندان منتهی می شود، جوانان هستند. همچنین معاون قضایی سازمان زندان ها در همان سال گفته بود که 22 درصد جمعیت ورودی زندان‌های کشور را جوانان تشکیل می‌دهند به طوری که سالانه 27 تا 33 هزار جوان در گروه سنی 19 تا 25 سال زندانی می‌شوند. زندانیانی که از ارتکاب جرایمی همچون نزاع‌های دسته جمعی، فرار از خانه، اعتیاد، خودکشی، خانه‌های فساد و فحشا و پدیده مردان خیابانی، به زندان راه می یابند.

در رابطه با دلایل بالا بودن چنین آماری در ایران، امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس به برنا گفت: خواسته های جوانان تغییر کرده و در واقع افزایش یافته است. هر جوانی هدف ها و خواسته های زیادی از جمله ماشین، خانه، موبایل و ... دارد که دوست دارد آنها را داشته باشد. به نوعی اینها هدف او در زندگی هستند. اما وسیله رسیدن به این اهداف وجود ندارد. طبق نظر رابرت مرتون، چون جوانان هدف دارند اما وسیله رسیدن به هدف در اختیارشان نیست، ناخودآگاه به جرم و جنایت کشیده می شوند.

قرایی مقدم اضافه کرد: حالا این وسیله ممکن است کار باشد، تفریح، درآمد یا هرچیز دیگری باشد. باید در نظر داشته باشیم که بیکاری ام الفساد است. جوانی که بیکار است، به ناچار به کارهای خلاف کشیده می شود. برای مثال دوست دارد فلان گوشی موبایل را داشته باشد یا بهمان چیز را بخرد. اما وقتی کار و درآمد نداشته باشد، این برای او ایجاد مساله می کند. آنوقت است که به سمت کارهای خلاف، دزدی، کیف قاپی، زورگیری و ... می رود.

صحبت های این استاد دانشگاه زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم رتبه اول جرم های شایع کشور به سرقت مستوجب تعزیر اختصاص دارد. اما قرایی مقدم فقط به این اکتفا نکرد. او افزود که بیکاری جوانان و عدم تطابق اهداف آنها با وسایل و راه های موجود برای رسیدن به آنها، نه فقط موجب بالا رفتن آمار جرم و جنایت جوانان که باعث بالا رفتن آمار خودکشی نیز می شود.

قرایی مقدم البته دلیل دیگر چنین آماری را اینطور عنوان کرد: جامعه ما دچار یک نوع آنومی است. باور ها و اعتقادات کمی بین جوانان ما کمرنگ شده؛ به این صورت که ارزش آدم ها به دارایی های آنها سنجیده می شود. در نبود باورهای دینی و معنوی و هنگام تضعیف آنها در نظر جوانان، ارزش شدن بحث های مادی و وقتی که وسیله ای به طور صحیح برای رسیدن به آنها نیست، طبیعی است که آمار جرم توسط جوانان بالا می رود.

وی همچنین اظهار کرد که آمار جرم در مناطقی که مهاجر پذیر هستند از جمله پایانه های مسافربری، ترمینال ها، راه آهن ها و ... زیاد است چرا که آنجا افراد ترسی از شناخته شدن ندارند. بنابراین این آمار به موقعیت جغرافیایی، زمینه خانوادگی افراد، نحوه تربیت و ... هم بستگی دارد.  

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 0
  • :
  • 10
  • :
  • 34
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/4896 sec