سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 3449 منتشر شده در مورخ: 1392/12/22 ساعت: 11:58 گروه: اقتصادی  
بزودی قیمت طلا و دلار کاهش خواهد یافت

بزودی قیمت طلا و دلار کاهش خواهد یافت

سعید کوشافر: طی روزهای اخیر بازار سکه وطلا دوباره به قیمتها روی خوش نشان داد و با افزایشهای پی در پی باعث شد تا یکبار دیگر وپس از مدتها نظرها را به سوی خود جلب کرده وسرمایه ها را جذب کند.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم قیمت طلا در بازارهای جهانی برای دومین بار افزایش یافت و به بالاترین رقم در 5 ماه و نیم اخیر رسید.
بلاتکلیفی در مورد رشد اقتصادی جهان و تنش‌ها در اوکراین سبب جذابیت دوباره این فلز گران‌بها شده است.
هر اونس طلا با 6.92 دلار افزایش 1355.93 دلار معامله شده است.
به گفته تاجران طلا، کاهش ارزش بازار اوراق بهادار و فلزات پایه به همراه خریدهای فنی، سبب شد تا قیمت طلا از سطح مقاومتی 1355 دلار در هر اونس عبور کند.
یک تاجر هنگ‌کنگی در این‌باره گفت: توجه بسیاری بر تحولات قیمتی دیگر فلزها نظیر فلزهای پایه وجود دارد و این احتمال وجود دارد که شاهد حرکت سرمایه‌گذاران از فلزات پایه به سوی فلزات گران بها باشیم. همچنین ما شاهد شدت گرفتن خریدهای فنی هستیم.
درهمین حال وبرغم پیش بینی بانک گلدمن ساچز آمریکا مبنی بر اینکه افزایش حیرت آور قیمت طلا در سال جاری بزودی پایان می پذیرد، جذابیت طلا در بازار جهانی برای صندوق های سرمایه گذاری روبه افزایش است.
به گزارش بلومبرگ، آمارها نشان می دهد، صندوق های سرمایه گذاری و دیگر سفته بازان برای چهارمین هفته در بازار معاملات آتی نیویورک، احتمال افزایش قیمت طلا را بیشتر دانستند به طوری که این احتمال اکنون به بالاترین سطح خود از دسامبر 2012 (آذر 90) رسیده است.ش

در حالی که قیمت طلا پس از افزایش به سطح یک هزار و 350 دلار تقریبا بدون تغییر مانده است، جفری کوری از محققان بانک گلدمن ساچز آمریکا اعلام کرد: احتمال اینکه قیمت ها برای نخستین بار از 2009 به سطح یک هزار دلار در هر اونس کاهش یابد در حال بالا رفتن است.

افزایش 11 درصدی قیمت طلا در سال میلادی جاری در شرایطی پدید آمد که نرخ رشد اقتصادی آمریکا ضعیف و ناآرامی ها در اوکراین روبه افزایش بود. همچنین سرمایه گذارانی که از افزایش قیمت طلا در سال 2013 متحیر بودند، بیشتر اوراق بهادار طلا می خریدند.

چاد مورگانلندر مدیر صندوق سرمایه گذاری استیفل نیکولاس در نیوجرسی که در حدود 150 میلیارد دلار دارایی را اداره می کند، گفت: افزایش قیمت طلا چشمگیر بوده است.

اما دراین میان همه تحلیلگران نظر یکسانی ندارندو برخی این افزایش قیمت را موقتی و ناشی از تحولات اوکراین ارزیابی میکنند به اعتقاد این کارشناسان این تب قیمتی بزودی فروکش کرده و کسانی که در این بازار وارد شوند قطعا ضرر خواهند کرد.
محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه طلا، جواهر، سکه و صراف، درباره نوسانات افزایشی قیمت انواع طلا، سکه و ارز طی دو هفته اخیر و روند رو به کاهش آن در چند روز اخیر اظهار کرد: در چند هفته گذشته تحولات اقتصادی و سیاسی دنیا بر قیمت طلا تاثیر گذاشت.

وی با اشاره به بحران اوکراین تصریح کرد: بحران اوکراین در بازارهای مالی جهان و به تبع آن قیمت طلا تاثیر چشمگیری داشته و تقاضا برای خرید آن را افزایش داد.

او با بیان این‌که این موضوع باعث شد که قیمت جهانی طلا بیش از حد افزایش یابد، گفت:‌ همین موضوع باعث شد که وضعیت اوکراین نگرانی‌هایی را به وجود آورد. البته با حل مساله اوکراین این نگرانی‌ها برطرف شده و شاهد کاهش قیمت جهانی طلا در بازارهای مالی هستیم. همین روند باعث شد بازار اشباع شده و عرضه و تقاضا تعادل یابد.

رییس اتحادیه کشوری طلا، جواهر، سکه و صراف با تاکید بر این‌که در حال حاضر قمیت‌های جهانی در حال کاهش است ولی این نوسانات را نمی‌توان برای هفته‌های آینده پیش بینی کرد، گفت: همین موضوع‌ها و افزایش قیمت طلای جهانی نیز بر بازارهای داخلی تاثیر گذاشته و ما نوسانات افزایشی را طی دو هفته‌های اخیر شاهد بودیم.

به گفته کشتی آرای، علاوه بر این موضوع همواره در اوایل اسفند ماه و ایام عید تقاضا در بازار افزایش می یابد و مردم همه ساله برای مصارف خود بازار را با افزایش تقاضا مواجه می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که همزمان با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی تقاضا در بازار داخلی نیز افزایش یافت گفت: در همین روند که قیمت طلا در بازارهای جهانی مجددا کاهش یافت مردم نیز خریدهای خود را انجام داده و در نتیجه شاهد تعادل قیمت‌ها در چند روز اخیر بوده‌ایم.

وی در پایان گفت: در حال حاضر بازار داخلی و بازار جهانی کاملا همسو و به موازات یکدیگر حرکت می کنند.
***ارامش بازار بزودی میرسد
دراین راستا همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره افزایش قیمت ارز و طلا در روزهای اخیر گفت: نوسانات نرخ ارز و طلا در روزهای گذشته طبیعی است و در چند ماه آینده تعادل و آرامش به این بازارها باز خواهد گشت.
عبدالکریم رجبی افزود: باید پذیرفت دامنه نوسانات بازار ارز و طلا در چند روز گذشته در مقایسه با تغییرات قیمتی سال گذشته کم بوده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: رشد جزئی قیمت دلار در چند روز گذشته ناشی از افزایش تقاضا به دلیل سفرهای نوروزی بوده، البته عوامل متعدد دیگر نیز در رشد نرخ ارز موثر بوده است.
رجبی ادامه داد: بخشی از رشد قیمت ارز در چند روز گذشته به دلیل پیش بینی افزایش قیمت ها ناشی از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها است که بر این اساس برخی خانوارهای ایرانی سعی دارند که نقدینگی خود را به ارز تبدیل کنند تا از قدرت منابع نقدی آنها کاسته نشود.
وی تصریح کرد: قیمت داخلی طلا در داخل کشور تحت تاثیر نرخ اونس جهانی طلا و قیمت ارز است بنابراین افزایش کنونی طلا ناشی از این تاثیرات است البته نباید فراموش شود که تحولات سیاسی اکراین در نوسانات بازار ارز و طلا تاثیر گذار بوده است.
*** افزایش قیمت ها مقطعی است
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم درباره افزایش قیمت دلار و ارز در روزهای اخیر گفت: تقاضا در بازار ارز به دلیل نزدیک شدن به ایام عید افزایش یافته و این موضوع رشد نسبی نرخ دلار را در پی داشته که البته این افزایش قیمت موقتی خواهد بود.
رحیم زارع در گفت و گو با خانه ملت درباره افزایش قیمت دلار و ارز در روزهای گذشته افزود: باید توجه داشت عوامل متعددی در تعیین قیمت دلار و طلا موثر است که یکی از مولفه های اصلی در موضوع تعیین نرخ طلا و سکه در داخل کشور، قیمت جهانی طلا است.
نماینده مردم آباده ،بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر افزایش قیمت جهانی طلا در روزهای گذشته، رشد تقاضا برای طلا و سکه به دلیل نزدیک بودن به ایام نوروز نیز باعث شده است که نرخ طلا و سکه افزایش یابد.
این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص افزایش نسبی قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: افزایش قیمت دلار یا ارز به دلیل نزدیک بودن به ایام نورز است و هر ساله قیمت ارز به دلیل افزایش سفرهای خارجی در تعطیلات عید با اندکی رشد روبرو می شود که این موضوع به افزایش تقاضا در بازار منجر می شود که در یک مقطع زمانی عرضه نمی تواند این تقاضا را پوشش دهد.
زارع تصریح کرد: افزایش نسبی قیمت ارز، طلا و سکه در روزهای اخیر به دلیل افزایش موقتی تقاضا است که این مسئله احساسی و روانی است و اگر اتفاق اقتصادی خاصی در کشور صورت نگیرد بازار ارز و طلا دوباره به حالت تعادل باز خواهد گشت.
وی ادامه داد: در سال 93 با توجه به ارائه برنامه های اقتصادی از سوی مسئولان پیش بینی می شود فضای کلی اقتصادی کشور آرام باشد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: یکی از دستور کارهای مهم کمیسیون اقتصادی بررسی موضوع سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی ازسوی مقام معظم رهبری است که این کمیسیون تمامی بندهای این مهم را بررسی و مقدمات اجرای ان را فراهم می کند./
***تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی
درعین حال یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره افزایش قیمت ارز و طلا در روزهای اخیر گفت: نزدیک شدن به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در افزایش نرخ دلار و طلا تاثیرگذار بوده است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در تشریح دلایل رشد قیمت دلارو سکه دربازار روزهای اخیر گفت: آنچه که مشخص است نرخ دلار وسکه از فاکتورهای متعددی پیروی می کند اما یکی از دلایلی که با نزدیک شدن به سال 93 بر قیمت دلار و سکه تاثیر گذار بوده موضوع اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها است.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع پرداخت یارانه های نقدی در لایحه بودجه سال 93 به سال های گذشته شباهت دارد و بر این اساس می توان نتیجه گرفت که اگر تدابیر لازم برای اجرای صحیح فاز دوم هدفمندی یارانه ها اتخاذ نشود این احتمال وجود دارد که اقتصاد کشور متضرر شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: نرخ ارز از در چند ماه گذشته از ثبات نسبی برخوردار بوده و عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم با توجه به شرایط اقتصادی کشور مناسب بود، اما نزدیک بودن به زمان اجرای فاز دوم هدفمندی باعث شده است که قیمت دلار با رشد روبرو شود.
جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: بانک مرکزی باید در قالب قانون مدیریت شناور شده ارزی و اتخاذ تصمیمات مناسب از افزایش بیشتر قیمت دلار در بازارها جلوگیری کند و اطمینان مردم را به ایجاد ثبات پایدار اقتصادی در کشور جلب کند.
وی گفت: دولت در بودجه سال 93 برای پرداخت یارانه نقدی 42هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است بنابراین این موضوع به بازار کد می دهد که وضعیت اقتصادی کشور در کوتاه مدت اصلاح نخواهد شد و این موضوع طبیعتا بازار ارز و طلا را تحت تاثیر قرار می دهد.
جعفرزاده ایمن آبادی افزود: باید پذیرفت نزدیک شدن به سال جدید در افزایش تقاضا برای دلار و سکه تاثیر گذار است که این موضوع به رشد قیمت ها در بازار منجر شده، البته در افزایش نرخ سکه و طلا، رشد جهانی قیمت انس طلا نیز نکته مهمی است.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: در هرصورت باید نقص های مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اصلاح شود و در اجرای مرحله دوم هدفمندی این مشکلات تکرار نشود این در حالی است که برنامه ریزی های اقتصادی نیز باید به نحوی باشد که تحولات سیاسی و اقتصادی در نقاط مختلف جهان، بر اقتصاد ایران تاثیر جدی نداشته باشد.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: قدس
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 18
  • :
  • 8
  • :
  • 51
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/2527 sec