سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 6478 منتشر شده در مورخ: 1393/2/24 ساعت: 14:23 گروه: فرهنگ و هنر  
بازخوانی نحوه برخورد مسئولان صداوسیما با 3 برنامه دیروز،امروز،فردا ، 90 و سمت خدا
عدالت یا تبعیض؟!

بازخوانی نحوه برخورد مسئولان صداوسیما با 3 برنامه دیروز،امروز،فردا ، 90 و سمت خدا

تهیه کننده برنامه پربیننده "سمت خدا" با پایان قرارداد، از ادامه فعالیت کنار گذاشته شده و فرد دیگری به جای وی انتخاب و معرفی شد.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم  خیبرآنلاین نوشت : سیدعبدالمجید رکنی که پس از 5 سال تلاش شبانه روزی جهت ارتقای "سمت خدا" و نفوذ هرچه بیشتر این برنامه در خانواده های ایرانی، کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشت، در نهایت و با پایان قراردادش، با بدترین شکل ممکن کنار گذاشته شد که این برکناری، موجب بروز انتقاداتی شد.


در آخرین "سمت خدا"ی با تهیه کنندگی رکنی که ظاهرا به وی حتی اجازه حضور در استودیو نیز داده نشده است، (دوشنبه 22 اردیبهشت) نجم الدین شریعتی، سومین مجری محبوب شبکه 3 به انتخاب مخاطبان، بر روی آنتن از خداحافظی خود با بینندگان این برنامه خبر داده و با این اقدام، نسبت به برکناری تهیه کننده اش اعتراض کرد.

اما نکته جالب، واکنش کارشناس معروف "سمت خدا" بود به نحوی که حجت الاسلام فرحزادی، با ورود به این بحث گفت که چندماهی است او به همراه کارشناسان دیگر، با مسئولان صداوسیما و شبکه 3 رایزنی کرده بودند و حتی "ریش گرو گذاشته بودند" تا مشکلات فیمابین آنها با دست اندرکاران این برنامه مرتفع شود اما با خبر برکناری رکنی و خداحافظی شریعتی، به وی شوک وارد شده است.

حجت الاسلام فرحزادی این را نیز گفت که به نشانه اعتراض نسبت به این برکناری و نیز نحوه آن، او و سایر کارشناسان محبوب و مردمی "سمت خدا" نیز دیگر به این برنامه نخواهند آمد و...

بازخورد این اتفاق در رسانه ها اما متفاوت بود. برخی به دفاع از رکنی و شریعتی پرداخته و عده ای دیگر، با بیان اینکه پایان یافتن زمان قرارداد یک عرف عمومی است، این رفت و آمد را کاملا طبیعی دانسته و نوشتند که حتی در سطح ریاست جمهوری نیز، بعد از 4 سال، تغییر صورت می گیرد چه برسد به تهیه کنندگی یک برنامه!

و البته ابن خبر هم در رسانه ها منتشر شد که علت اصلی این برکناری، به انتقاد صریح حجت الاسلام ماندگاری در سال 92 نسبت به برخی برنامه های صداوسیما در "سمت خدا" بازمی گردد.

به نظر می رسد در این میان و از پس دفاع و انتقادهایی که صورت می گیرد، یک نکته مبهم وجود دارد که در این نوشتار، مختصرا به آن اشاره می شود و آن اینکه، در صورت پذیرش تحلیل رسانه هایی که پایان زمان قرارداد و تغییر را امری عادی جلوه می کنند، سوالی که مطرح می شود این است که آیا این روند برای همه برنامه های صداوسیما و شبکه 3 امری متعارف و بدون تبعیض است؟ به عبارت دیگر، آیا روند بستن قرارداد با تهیه کنندگان و مجری های برنامه های مختلف رسانه ملی، به ویژه شبکه 3، از یک فرآیند مشترک بهره می گیرد یا برای برخی ها(!) تبصره های حمایتی خاص و نانوشته ای وجود دارد؟!

لطفا به نحوه تغییرات در 3 برنامه ذیل دقت کنید:

1- برنامه چالشی و گفتگو محور با موضوع سیاسی "دیروز، امروز، فردا" در سال 88 و اوج فتنه آن سال، با مجری گری "وحید یامین پور" در اوج قرار داشت. مخاطبان فراگیر و پرشمار برنامه، همه هفته برنامه کاری خود را طوری تنظیم کرده بودند که بتوانند از محتوای ارایه شده در آن که با حضور کارشناسان سیاسی ارایه می شد و نیز، مناظرات داغ و اثرگذاری که پخش می شد، استفاده کنند. فتنه که آرام آرام فروکش کرد (که بسیاری نقش این برنامه را در آن فروکش شدن پررنگ می دانند) بی مهری ها با مجری آغاز شد تا جایی که براثر فشارهای مختلف، نقطه قوت این برنامه که بی شک مجری وی بود، برکنار (یا مستعفی) شد و "محمدحسین رنجبران" جایگزین وی گردید. اگرچه رنجبران نیز از مجریان توانا و ارزشمند رسانه به حساب می آید اما همگان می دانند که علیرغم تلاش های گسترده و مثبت وی، "دیروز، امروز، فردا" دیگر به مانند قبل اثرگذار نبود و طبیعتا تعداد محاطبان گسترده اش نیز رو به کاهش نهاد.

 


2- برنامه ورزشی پربیننده، جنجالی و داغ "90" با تهیه کنندگی و اجرای عادل فردوسی پور از سال 1378 روی آنتن شبکه 3 سیما جاخوش کرده است. 15 سال است که فردوسی پور با این برنامه، همه هفته میهمان خانه های ورزشدوستان پرشمار کشورمان شده و تاکنون، کسی از مسئولان رسانه به خود اجازه نداده که به وی کمترین فشاری وارد شود. علیرغم حاشیه های گسترده ورزشی و حتی جنحال سازی های فرهنگی، اجتماعی و بعضا سیاسی که از سوی مجری "90" به وجود آمده و دلخوری های بسیاری را از نیز به همراه داشته، اما او با حمایت های آشکار و علنی مسئولان صداوسیما به کار خود ادامه می دهد و بعضا، مطالبات گسترده ای را نیز از طریق تریبونی که در اختیار وی نهاده شده، نسبت به عموم مسئولین کشور مطرح می کند. مجری محبوب "90" با مخاطبان میلیونی که البته برای یک برنامه فوتبالی با دهها میلیون علاقه مند قابل پیش بینی نیز هست، و با رویکرد پرداخت افراطی به حاشیه ها و حتی برخی ساختارشکنی ها و... پس از 15 سال تاکنون با مشکلی به نام پایان قرارداد و برکناری و... مواجه نشده است.
 


3- "سمت خدا" که یک برنامه معارفی و فرهنگی با رویکرد سبک زندگی اسلامی- ایرانی است، طی 5 سال توانسته میلیون ها نفر از مردم ایران را همه روزه پای گیرنده نشانده و مشتری ثابت خود نماید، اینک با معضل پایان قرارداد(!) روبرو شده و تهیه کننده آن به سرعت برکنار می شود!
 


با توجه به تغییرات و عدم تغییرات صورت گرفته در مصادیق بالا،  آیا مسئولان صداوسیما درباره این 3 برنامه پربیننده و تهیه کنندگان و مجریان آنها، عدالت را رعایت کرده و بدون کوچکترین تبعیضی نسبت به آنان تصمیم گرفته اند؟ چه کسی می تواند منکر پربیننده بودن هرسه برنامه فوق الذکر شود و چه کسی نقش مجری و تهیه کنندگان آنها را کم و غیرقابل توجه می داند؟ اما آیا مسئولان رسانه ای که داعیه ملی بودن دارد، در برخورد با هر سه پدیده، یکسان عمل کرده اند؟

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: خیبر آنلاین
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 4
  • :
  • 24
  • :
  • 39
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/5584 sec