سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 6805 منتشر شده در مورخ: 1393/2/31 ساعت: 12:40 گروه: اقتصادی  
سبد سوخت کشور باید متنوع شود/چرا بنزین وارد می کنیم؟
در میزگرد علت واردات بنزین مطرح شد:

سبد سوخت کشور باید متنوع شود/چرا بنزین وارد می کنیم؟

«حسین ضرابی» معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در میزگرد علت واردات بنزین که در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد با اشاره به اینکه من موافق واردات بنزین نیستم و از ابتدا هم مخالف واردات بودم گفت: قطعا همه مسئولان صنعت نفت مخالف واردات هستند اما شرایط کشور به گونه ای است که باید مایحتاج مردم تهیه شود.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، «حسین ضرابی» معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه چه کسی موافق واردات گندم است گفت: یک روز جشن خودکفایی گندم می گیریم اما امروز مجبور به واردات گندم در کشور هستیم، بنابراین هر قدر که نیاز باشد کار ورادات را انجام می دهیم.

ضرابی با اشاره به اینکه واردات بنزین با استانداردهای لازم صورت می گیرد گفت: شرکت پالایش و پخش به ما اعلام می کند و ما تنها، واردکننده این کالای استراتژیک هستیم و در مورد علت واردات باید از مسئولان پالایش و پخش پر‌س‌وجو کنید.

معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه هرقدر تقاضا باشد ما کار واردات بنزین را انجام می دهیم گفت: آن موقع که تحریم شد واردات بنزین به صفر رسید و تصمیمات گرفته شده در دولت قبل موجب شد تا کمک زیادی به تولید بنزین در داخل کشور کند و واردات به صفر برسد.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت مقصر آلودگی هوا نیست، گفت: مقصرین دیگر آلودگی هوا خودروسازان، ترافیک و حمل و نقل عمومی است به جز آلودگی هوا در کشور آلودگی آنتن موبایل و آلودگی صدا هم داریم که باید برطرف شود.

ضرابی تصریح کرد: هیچ عقل سلیمی حاضر به واردات برنج، شیر، گندم، چادرمشکی و دانه های روغنی نیست اما در کشور به آن نیاز داریم، شما وقتی تراز تجاری را نگاه می کنید می بینیند واردات ما بسیار زیاد است.

همچنین «جلیل سالاری» در این میزگرد گفت: استفاده از گاز CNG یکی از راه های تنوع بخشی به سوخت مصرفی خودروها و استفاده از خودروی دیزل سبک را هم باید بیشتر در دستور کار قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه سوم توسعه کمتر از 60 جایگاه CNG در کشور وجود داشت که خوشبختانه در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه این تعداد به دو هزار و 400 جایگاه رسیده است.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: در سوخت خودروها نباید به بنزین اکتفا کنیم بلکه باید به سبد سوخت کشور تنوع ببخشیم.

سالاری خاطرنشان کرد: موضوع سلامت شهروندان بسیار مهم و اساسی است و اگر فرآورده های نفتی مشکل دارند باید حتما کنترل شوند اما این امر نباید به معنای کنار گذاشتن پتانسیل های موجود در زمینه تولید سوخت به ویژه بنزین باشد.

پویان رنجبر، مدیر گروه نفت و انرژی کانون‌های تفکر ایران هم در این میزگرد گفت: سازمان محیط‌زیست به عنوان اولین مجموعه‌ای که علیه تولید پتروشیمی‌ها موضوع گرفته، متاسفانه تا امروز هیچ آماری درباره میزان بنزن ارائه نکرده است و حتی برخی  کارشناسان محیط‌زیست مدعی هستند ریفرمیتی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود، خوراک گاز دارد.

این اظهارات در حالی است که خوراک گاز با میعانات گازی بسیار متفاوت است و استفاده از نظرات غیرکارشناسی باعث به خطر افتادن سلامت روانی مردم می‌شود.

 وی افزود: بنزین‌های وارداتی باید استاندارد یورو 4 به بالا داشته باشند اما متاسفانه بنزین‌هایی که وارد کشور شده، استاندارد یورو 4 نداشته است.

 جلیل سالاری، قائم‌مقام سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در بخش دیگری از این میزگرد اظهار داشت: باید سیاست خوداتکایی داشته باشیم. چرا رویکرد ما وارداتی است؟ راحت‌ترین راه در هر کشوری دست دراز کردن به سمت واردات و خروج ارز از کشور است. چرا باید روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد کنیم و توجیه هم نداشته باشیم.

 در سال‌های قبل همین ریفرمیت پتروشیمی کشور به خارج صادر می‌شد. ما در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در کشور برای تولید داریم و واردات بنزین تصمیم درستی نیست. 

وی با اشاره به اینکه سلامت مردم بسیار مهم است، افزود:  سلامت اولویت اصلی است و اگر فرآورده‌ای مشکل دارد باید ضمن اتخاذ رویکرد دفاع از تولید ملی، نسبت به  اصلاح آن اقدام شود.

 وی با طرح این سؤال که آیا هزینه بنزین وارداتی در مقایسه با هزینه تولید بنزین در داخل کشور، ارزش‌افزوده‌ای برای ما دارد؟ ادامه داد: اینکه یک‌شبه تصمیم بگیریم برای واردات بنزین، ایجاد شائبه می‌شود. مردم می‌پرسند چه اتفاقی افتاده است؟

همچنین حسین ضرابی، معاون مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در این برنامه اظهار داشت: هیچ‌یک از مسؤولان راضی به واردات حتی یک کیلوگرم گندم یا یک لیتر بنزین به کشور نیستند اما نیاز مملکت، واردات بنزین را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

به گفته وی، مقصر جلوه دادن وزارت نفت به عنوان تنها عامل آلودگی هوا بی‌انصافی است، زیرا عوامل متعددی در ایجاد آلودگی هوا دخالت دارند.

گفتنی است: میزگرد واردات بنزین با حضور «حسین ضرابی» معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت، «جلیل سالاری» قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. علیرغم دعوت از مسوولان محیط سازمان حفاظت زیست نماینده ای از این سازمان در نشست مذکور حضور نداشت.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
نویسنده: سارا راعی منبع: هزاره سوم
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 17
  • :
  • 27
  • :
  • 10
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/1186 sec