سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 6886 منتشر شده در مورخ: 1393/3/2 ساعت: 12:08 گروه: اقتصادی  

درآمد 1000میلیارد تومانی بانکها از شتاب+سند

شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی(شتاب) از سال 1381 با هدف یکپارچه کردن و به هم پیوستن سامانه های کارت تمامی بانک های کشور و در جهت خدمت مطلوب تر بانکداری الکترونیک به مردم کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، انتشار خبری مبنی بر دستور بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌ها برای اینکه بانکداران باید از 20 خرداد ماه بابت مانده گیری دستگاه‌های خودپرداز شتاب از مشتریانشان کارمزد بگیرند، بار دیگر ماجراهای مربوط به شبکه شتاب را برجسته کرده است.

بر اساس بخشنامه مذکور، مشخص شده است که در سه ماهه پایانی سال گذشته تعداد 1.673.571.982 تراکنش یعنی بیش از 1 میلیارد و 600 میلیون، در سه نوع خرید، مانده گیری، خرید شارژ و پرداخت قبض در سیستم شاپرک ثبت شده است که مانده گیری، بخش قابل توجهی از این تراکنش ها را شامل می شود. البته این موضوع مربوط به پایانه های مشهور به POS است اما حدودا نشان می دهد آمار شبکه شتاب نیز چیزی کمتر از این تعداد نخواهد بود.

شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی(شتاب) از سال 1381 با هدف یکپارچه کردن و به هم پیوستن سامانه های کارت تمامی بانک های کشور و در جهت خدمت مطلوب تر بانکداری الکترونیک به مردم کشور آغاز به کار کرد. با گذشت زمان تمام بانک های کشور در این شبکه عضو شدند و حالا این عملیات تحت پوشش شتاب دامنه وسیعی از تبادلات از قبیل برداشت وجه نقد، خرید الکترونیکی، انتقال وجه، پرداخت قبوض و مانده گیری را دربرمی گیرد و مردم به استفاده از این شبکه خو گرفته اند.

 


تعداد کارتها و عابربانک های کشور به تفکیک نام بانکها


اما بد نیست بدانید که بانک ها در ازای ارائه این خدمت مناسب به مردم، سود قابل توجهی نیز می کنند که از جمع شدن 100 تومان های مربوط به مانده گرفتن از حساب در بانکی غیر از بانک صاحب حساب و انتقال مبلغی در حدود 500 تومان برای هر انتقال شتابی یا اصطلاحا کارت به کارت تشکیل می شود.

با بررسی پیش بینی های درآمدی و بیلان فعالیت چند بانک مهم کشور توسط صبحانه، ارقام قابل توجهی به دست آمده که نشان می دهد بانک های خصوصی و دولتی کشورمان حدودا هزار میلیارد تومان از این راه درآمد کسب کرده اند، بدون آنکه این موضوع مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد.

به عنوان مثال، بر اساس گزارش پیش بینی عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفندماه سال 1393 بانک پاسارگاد، مشخص می شود که این بانک خصوصی در سال 1392 مبلغ 62 میلیارد تومان را برای کارمزد دریافتی خود از سیستم شتاب و بانکداری الکترونیک در نظر گرفته است که این مبلغ در سال 93، 47 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 


درآمد بانک پاسارگاد از شبکه شتاب


با توجه به اینکه بانک پاسارگاد جزء پرشعبه ترین و گسترده ترین بانک های کشور محسوب نمی شود، بهتر است نگاهی به بانک های دولتی و قدیمی تر بیندازیم تا میزان درآمد آنها نیز مشخص شود.

بانک صادرات به عنوان یکی از مشهورترین و قدیمی ترین بانک های کشور، برای سال 1392 خود از رقم 213 میلیارد تومان درامد کارمزد شتاب سخن به میان آورده و پیش بینی سال 93 خود را نیز حول 245 میلیارد تومان قرار داده است که واقعا رقم قابل توجهی محسوب می شود.

 


درآمد بانک صادرات از کارمزد شتاب
 

سومین بانک بررسی شده توسط صبحانه، بانک تجارت است که این بانک نیز جزء بانک های پرسابقه و دارای دستگاههای خودپرداز و کارت های بانکی فراوان است. بر اساس گزارش رسمی این بانک ذیل بخش درآمد کارمزد، پس از ذکر انواع کارمزدها، بخش سایر خدمات که کارمزد شتاب هم جزء آن قرار می گیرد، برای سال 92 پیش بینی 145 میلیارد تومان درآمد شده است.
 


درآمد بانک تجارت از شبکه شتاب


با جمع ارقام فوق که رقمی در حدود 440 میلیارد تومان، تنها برای 3 بانک از مجموع بیش از 20 بانک و موسسه متصل به شبکه شتاب به شمار می رود، می توان به راحتی رقم درآمد هزار میلیارد تومانی برای بانک های کشور را تخمین زد، بویژه آنکه بانک های مشهوری مانند ملی و ملت در این جداول ذکر نشده اند در حالی که این بانک ها شبکه گسترده کارت و دستگاههای خودپرداز را در اختیار دارند.

در عین حال، بخشی از این سود هنگفت در اختیار بانک مرکزی و سیستم شتاب قرار می گیرد و البته، با اضافه کردن درآمدهایی که شبکه شابرک به بانک ها می دهد و بخشنامه اخیر بانک مرکزی برای اختصاص کارمزد به گرفتن مانده حساب از طریق سیستم های مذکور، باید این رقم را بیش از پیش بینی مذکور تلقی کرد.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: صبحانه
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 9
  • :
  • 42
  • :
  • 30
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3046 sec