سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 782 منتشر شده در مورخ: 1392/11/10 ساعت: 13:56 گروه: صفحه نخست  
افزایش سوخت معیشت را می‌سوزاند

افزایش سوخت معیشت را می‌سوزاند

اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت تدبیر و امید، می‌رود تا مردم را گرفتار دام بی‌تدبیری کند چرا که افزایش بی‌منطق 85 درصدی قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده در واقع بیش از گذشته عرصه را بر مردم تنگ کرده و سفره‌های آنها را روز به روز کوچک‌تر می‌کند.

دولت قصد دارد با افزایش حداقل ۸۵ درصدی قیمت حامل‌های انرژی بخشی از منابع درآمدی بودجه سال آینده را تامین کند البته هدف دولت آن است که مسیری را بپیماید تا نه‌تنها دست به انتشار پول جدید نزند بلکه تورم را نیز با کسب درآمد از جیب مردم مدیریت کند، غافل از اینکه تبعات منفی چنین رویکردی یعنی افزایش ۸۵ درصدی نرخ حامل‌های انرژی به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر بسیار بالایی بر رشد قیمت سایر کالا و خدمات در بازار گذاشته و موجب می‌شود مردم بیش از این فقیرتر شوند و اقتصاد نیز دچار آشفتگی و بحران شود. اکنون که قراراست قیمت بنزین و گازوئیل (علاوه بر گاز، آب و برق) در فاز دوم هدفمندی ۱۱۰ درصد افزایش یابد بنابراین دولت نباید فقط به افزایش قیمت چنین فرآورده‌هایی فکر کند تا به قانون تمکین و در راستای واقعی کردن قیمت‌ها حرکت کند بلکه باید به این مهم توجه شود که با افزایش غیر منطقی قیمت بنزین و گازوئیل و تاثیر آن درچرخه حمل و نقل باعث خواهد شد تا قیمت تمام کالاو خدمات نیز متاثر از افزایش نرخ حامل‌های انرژی (بنزین و گازوئیل) افزایش می یابد و جای هیچ بهانه‌ای برای مصرف‌کننده بی‌دفاع و بی‌گناه نمی‌ماند. به هرحال اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت تدبیر و امید، می‌رود تا مردم را گرفتار دام بی‌تدبیری کند چرا که افزایش بی‌منطق ۸۵ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده در واقع بیش از گذشته عرصه را بر مردم تنگ کرده و سفره‌های آنها را روز به روز کوچک‌تر می‌کند. در چنین شرایطی انتظار می‌رفت تا دولت به جای تحمیل هزینه‌های اضافه به مردم، چاره‌ای اصولی و علمی را برای اجرای قانون هدفمندی می‌اندیشید نه اینکه با افزایش قیمت‌ها باری بر بار آنها می‌افزود. بی‌شک افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه خود عاملی است تا هزینه‌های تولید بالا رود و این رویکرد باعث می شود تا شاخص تورم باز به کانال ۵۰درصد برگردد.

گرانی‌ها در راه است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده و تبعات آن در جامعه به خبرنگاران گفت: اینکه دولت قصد دارد نرخ حامل‌های انرژی را به یک‌باره در بودجه سال آینده ۸۵ درصد افزایش دهد تا از این طریق منابع درآمدی بودجه را کسب کند، بی‌شک قشر کم‌درآمد و ضعیف جامعه را در محدودیت اقتصادی قرار می‌دهد. دکتر لطفعلی بخشی افزایش ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت حامل‌های انرژی را در بودجه منطقی عنوان کرد و افزود: افزایش بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت انرژی تاثیر منفی و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی فراوانی را در پی دارد. ضمن اینکه این افزایش قیمت زمینه رشد فوق‌العاده قیمت کالا و خدمات را در بازار منجر می‌شود که به هیچ وجه نمی‌توان آن را سامان داد. وی با بیان اینکه با رشد ۸۵درصدی قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۹۳، خود بازار بویژه بخش توزیع کالا به استقبال افزایش نرخ کالاها رفته و اقداماتی چون احتکار و کمبود محصولات و کالا در بازار به وجود خواهد آمد، افزود: تاثیر روانی افزایش قیمت حامل‌های انرژی بویژه بنزین و گازوئیل بهانه را به دست بازار می‌دهد تا قیمت‌ها در بازار سرسام‌آور رشد کنند و مصرف‌کنندگان بی‌دفاع نیز در مقابل معامله‌گران بازار نسبت به افزایش هزینه‌ها و حمل و نقل و… توجیه شوند. این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: تصور جامعه از افزایش قیمت حامل‌های انرژی بالا رفتن نرخ تمام کالا و خدمات در جامعه است چرا که بیشتر داد و ستدها با بازار و حتی فعالیت‌های خدماتی بهانه افزایش قیمت‌ها را به بالا رفتن قیمت انرژی نسبت می‌دهند. این اقتصاددان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به زیان تولید و مصرف‌کننده دانست و افزود: تولیدکنندگان کالا و محصولات با رشد نرخ حامل‌های انرژی به جهت افزایش هزینه‌های تولید دچار مشکل خواهند شد و مصرف‌کنندگان نیز بعضا با افزایش قیمت‌ها از خریدهای غیرضروری کالاها و محصولات خودداری کرده تا این موضوع باز به زیان تولیدکنندگان تمام ‌شود. وی خاطرنشان کرد: دولت ابتدا باید با راستی‌آزمایی میزان درآمد دهک‌های درآمدی جامعه اقدامات خود را در مسیر شناسایی افراد متمکن و مستضعف جامعه قبل از هرگونه فعالیتی از سر گیرد سپس اقدام به حذف یارانه نقدی افراد یا افزایش قیمت حامل‌های انرژی کند.

گسترش فقر با افزایش قیمت حامل‌های انرژی

یک اقتصاددان درباره آثار افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۹۳ در اقتصاد کشور به «وطن‌امروز» گفت: وضع اقتصادی کشور به جهت تورم بالا و آشفتگی اقتصادی با معیارهای علمی نمی‌تواند سنجیده شود. بنابراین افزایش غیرمنطقی حامل‌های انرژی در چنین شرایط سختی بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد به زیان جامعه و حتی خود دولت می‌انجامد. دکتر حسن اعتضادی با بیان اینکه قیمت حامل‌های انرژی باید به تدریج و در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ساله افزایش یابد تا به یکباره جامعه را دچار شوک اقتصادی نکند، افزود: نمی‌دانم چرا دولت می‌خواهد قیمت انرژی را حدود ۹۰ درصد بالا ببرد در حالی که بیشتر مردم اکنون توان اداره زندگی خود را به زور دارند. وی اضافه کرد: دولت می‌خواهد از یک طرف پول پرقدرت را برای تامین نیازهای بودجه ۹۳ منتشر نکند و به نوعی از خود مردم بصورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی کشور را اداره کند در حالی که مردم اکنون در شرایطی هستند که فشار اقتصادی بر آنها مستولی است. این اقتصاددان گفت: تاکید دولت بر افزایش ۸۵ درصدی نرخ حامل‌های انرژی در صورت تایید نمایندگان ملت، فقر را در جامعه می‌گستراند و این موضوع باعث خواهد شد اتومات‌وار نرخ تورم نیز با افزایش قیمت‌ها در جامعه بالا رود. اعتضادی با بیان اینکه مردم با افزایش نرخ حامل‌های انرژی بشدت فقیرتر می‌شوند، افزود: قیمت حامل‌های انرژی باید سالانه۱۰ تا ۱۵درصد به صورت پله‌ای افزایش یابد و همچنین میزان نرخ تورم نیز در این مقوله مدنظر قرار گیرد. وی اظهار داشت: علاوه بر تاکید دولت بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی که فقر را به همراه دارد، دولت اکنون برای کوچک‌کردن بودجه عمرانی سال آینده از ۵۷ هزار میلیارد تومان رقم بودجه عمرانی آن را به ۲۷ هزار میلیارد تومان رسانده که این روند معضل بیکاری و پسرفت اقتصادی را برای کشور ایجاد می‌کند.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
ناشناس 1393/2/13 - 00:45
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment من هم موافقم دولت تنها به نرخ گرانی کمک منی کند با گران شدن حامل های انرژی سرمایه داران هم قیمت اجناسشان را بالا میبرند
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 14
  • :
  • 57
  • :
  • 22
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3595 sec