سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 8354 منتشر شده در مورخ: 1393/4/4 ساعت: 15:21 گروه: سیاسی  
دیکتاتوری خواص،خواص دیکتاتور

دیکتاتوری خواص،خواص دیکتاتور

متاسفانه مرض خودبزرگ بینی در بین برخی از روحانیون نیز شایع شده است ، و با دیکتاتوری تمام نظام ارباب و رعیت را دورباره تئوریزه کردند . امروز دیگر نه خبری از پهلوی است نه خبری از قاجار ، اما بعضی از افراد مستبد درهر لباسی پای بر عرصه ی خودکامگی گذاشته اند .

به گزارش گروه سیاسی شبکه خبری هزاره سوم، از زمان های بسیار دور در ایران و به خصوص در طی سه قرن اخیر ، جایگاه روحانیت در بین مردم از جایگاه بلند و رفیعی برخوردار بوده است . مردم همواره به روحانیون اعتقاد داشتند و آنها را شایسته ی احترام و اعتماد میدانستند . هرچند بودند اشخاص نادانی که بدون درنظر گرفتن این جایگاه رفیع و مقدس ، اقدام به تخریب و توهین به این نهاد مذهبی و اجتماعی و تا حدودی سیاسی میکردند و هرچند بودند آخوندهای درباری که با رفتارهای شنیع و بوقلمون صفتانه ی خود ، آبروی روحانیت را میبردند .  

همواره روحانیون مردمی پنداشته میشدند و به دلیل ساده زیستی که داشتند ، مردم از هر قشر و گروهی به راحتی میتوانستند با این گروه ارتباط برقرار کنند .   نمونه ی بارز این موضوع را میتوان در تحریم استعمال تنباکو توسط آیت الله میرزای شیرازی دید . و یا همین انقلاب خودمان ، که از 15 سال مانده به عمر منحوس رژیم پهلوی ( رژیمی که ملت را تحقیر میکرد و بذر ما نمیتوانیم را در اذهان کاشت ) مبارزه ی ملت انقلابی به رهبری امام خمینی رحمه الله علیه آغاز شد و تمامی گروه ها و اقشار ایران حتی کمونیست ها نیز مطیع کامل ایشان بودند .  

 بعد از انقلاب شکوهمند ملت ایران که مردم با رای قاطع 98 درصدی خود ، جمهوری اسلامی را به عنوان سیستم سیاسی خود برگزیدند ، روحانیت گزینه ی مطلوب ملت بود که این را میتوان در انتخابات ریاست جمهوری ادوار گذشته ی نظام و به خصوص در دروه های اولیه ی نظام دید . اما متاسفانه در بسیاری از دوره ها ، خدشه ای بزرگ به اعتماد ملت در رابطه با جایگاه روحانیت وارد شد .   این ضربه و خدشه ی وارده به اعتماد مردم نه به خاطر فشار اقتصادی و تورم بود ، و نه به خاطر تبلیغات سوء که از تلویزیون و رادیو های بیگانه .

بگذارید از یک دید دیگر به مساله نگاه کنیم ؛ در بحث علوم سیاسی ، سیاستمداران و دانش آموختگان علم سیاست معتقدند که مهم ترین چالشی که رهبران یک حکومت با آن روبرو هستند ، چیزی نیست جز امنیت . در بحث علوم اجتماعی و خانواده ، مهم ترین موضوعی که همسران ، پدران و مادران باید به آن به عنوان یک چالش بسیار مهم نگاه کنند ، امنیت روانی و آرامش خانواده و فرزندان است .  

در بحث اجتماع و رابطه ی بین حکومت و مردم ، رهبر و ملت ، نیز این موضوع صادق و از مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود .

رهبران و نخبگان جامعه و علمداران پیشرفت جامعه به سمت تعالی علمی و اخلاقی ، باید مردم را به سمت خودباوری و اعتماد به نفس و عزت نفس سوق دهند ، اینگونه میشود که ملت احساس عزت و اعتماد به خود را همراه با احترام به رهبران و اعتماد به آنان به دست می آورد ، و بالعکس در صورت تحقیر ملت و کوچک شماردن آنان ، نه تنها  احساس ضعف و ناتوانی در مردم بوجو می آید ، بلکه دیگر هیچ اعتقاد و اعتمادی به رهبران خود ندارند .

برای مثال میتوان به حکومت پهلوی اشاره کرد هنگامیکه نخست وزیر وقت در پی ملی شدن نفت اعلام کرد : (( ما نمیتوانیم یک لولهن بسازیم چه برسه به ملی کردن نفت ))  . نتیجه همان میشود که وقتی در تظاهرات ضد رژیم ، شاه ملعون با هلیکوپتر نظاره گر تظاهرات است  با تعجب فراوان میگوید  : (( من چه چیزی برای این مردم کم گذاشتم ، چرا حرف من را نمیفهمند ))  .

البته ناگفته نماند که این خصلت فاسد ، به صورت یک مشکل روان شناختی تلقی میشود ، و معمولا افرادی که خود را بالاتر و برتر از دیگران میدانند و دیگران را تحقیر میکنند از یک خود کوچک بینی و خود تخریب گری رنج میبرند که این حس ذلیلانه را میخواهند با کوچک کردن دیگران از بین ببرند .  

متاسفانه در این که افرادی با چنین مشکل روان شناختی در جامعه وجود دارند و گرد ناامیدی و حقارت را بر مردم میپاشند ، شکی نیست ، اما آن چیز که وضع را کمی بحرانی و غیر قابل تحمل میکند این است که این افراد به عرصه های حیاتی کشور وارد بشوند ، که بعضا این افراد با وجود برخی رابطه های ناپاک وارد شریان های حیاتی کشور میشوند .  افرادی که ملت را در هیئت دولت و جایگاهی که ملت آنها را به عنوان برگزیده انتخاب کردند ، با گدا مقایسه میکنند و برای انصراف مردم از دریافت حق طبیعی خود ، از عبارت (( باب السائلین)) استفاده میکنند . یا کسانی که مردم را از اظهار نظر در رابطه با امورات کشور خودشان منع میکنند و با به کار بردن الفاظ بسیار نامناسب در سطح یک مسئول ،  آنها را لبو فروش و تاکسیران میخوانند . کسانی که دکتر احمدی نژاد آنها را با لقب پاپتی های تازه به دوران رسیده یاد میکند : (( کسانی که وقتی وارد مسئولیت ها شدند دوزار نداشتند خرج کنند حالا میلیاردر شدند )) . کسانی که یک زمانی پابرهنه بودند و در دورانی مانند دوران کارگذاران جیب ملت را با رانت های بزرگ خالی کردند و حالا شده اند ولی نعمتان و اربابان بزرگ رعیت .  مردم را تحقیر میکنند .  مردم را به گونه ای میپندارند که انگار در غار بزرگ شده اند و هیچ چیز نمیفهمند . البته باید به این نکته توجه کنیم که این رعیت فلک زده فقط و فقط در یک زمان خاص تبدیل به یک انسان فهیم و با فرهنگ و بزرگوار میشود و آن هم زمانی است که نظرشان با نظرات حضرات یکسان باشد . ( البته نظر حضرات نباید با نظر رعیت یکی باشد ، نظر رعیت باید مطابق با نظر اربابان باشد )  

برای این دسته انسان ها ، مفاهیم شعارها بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که عوام فکر میکند ؛ مثلا مفهوم سازندگی در ذهن این افراد بسیار متفاوت است از آن چیزی که مردم میپندارند . یا خصوصی سازی که در ذهن آن ها به معنی خصوصی سازی اتاق بازرگانی است و این در صورتی است که در ذهن عوام ، به معنی اجازه دادن به اقشار مردم برای دخالت در اقتصاد است .  

در پایان به نظر میرسد که متاسفانه مرض خودبزرگ بینی در بین برخی از روحانیون نیز شایع شده است ، و با دیکتاتوری تمام نظام ارباب و رعیت را دورباره تئوریزه کردند . امروز دیگر نه خبری از پهلوی است نه خبری از قاجار ، اما بعضی از افراد مستبد درهر لباسی پای بر عرصه ی خودکامگی گذاشته اند .

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: هزاره سوم
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 23
  • :
  • 18
  • :
  • 53
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید بیمه پارساگاد نمایندگی محمد بیگی نیا
Page Generated in 0/2895 sec