سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 8356 منتشر شده در مورخ: 1393/4/4 ساعت: 21:12 گروه: سیاسی  
تخریب قوه قضاییه توسط روزنامه حامی رفسنجانی
نقد فنی یا سیاسی؟!

تخریب قوه قضاییه توسط روزنامه حامی رفسنجانی

برداشت سیاسی از یادداشت اخیر روزنامه جمهوری اسلامی علیه مسئولان قضایی از جانب مخاطبان باتوجه به عملکرد سابق این روزنامه، کاملا طبیعی به نظر می رسد

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، یک روزنامه حامی رفسنجانی با انتشار یادداشتی تحت عنوان "آقای لاریجانی! این خیابان باید دو طرفه باشد" درصدد برآمد تا با کنارهم قراردادن آمیخته ای از درد دل ها و مصادره سیاسی کردن آنها به نفع جناح خود، دستگاه عدلیه کشور را در هفته قوه قضاییه مورد انتقاد قرار دهد.

روزنامه جمهوری اسلامی که سابقه طولانی در دفاع از رفسنجانی و خاندانش دارد، در سرمقاله خود، ضمن اشاره به نظرسنجی برنامه "نگاه یک" که در آن، بیش از 89 درصد از شرکت‌کنندگان از برخورد با دانه درشت‌ها اعلام عدم رضایت کردند، آن را مصداق عملکرد ضعیف دستگاه قضایی در این باره دانست و بدین ترتیب، به عدلیه کشور تاخت.

پیرامون این یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی نکات مهمی حایز اهمیت است که به آن اشاره می شود:

1- انتقاد از عملکرد قوه قضاییه در قبال عدم برخورد با دانه درشت ها در مفاسد مختلف، از جمله اقتصادی، آن هم بدون ذکر مصادیق مدنظر و بیان کلی آن قدری تامل برانگیز به نظر می رسد. در شرایطی که دستگاه قضا به تازگی از جریان یکی از پرونده های بزرگ و تاریخی مفاسد اقتصادی (فساد سه هزار میلیاردی) با سربلندی خارج شد، تاختن به آن به بهانه عدم برخود قاطع، چندان موجه نیست.

2- یادداشت نویس روزنامه جمهوری اسلامی در تایید مطلب خود، به نظرسنجی یک برنامه تلویزیونی اشاره کرده است و البته با زیرکی تلاش کرده از پاسخ مهمان آن برنامه و گزارشی از روند برخورد با یک دانه درشت خودداری کند. این درحالی است که حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در برنامه "نگاه یک" ضمن تشریح برخی فعالیت های صورت گرفته از سوی قوه قضاییه، از برخورد با آقازاده معروف و فشارهای فوق العاده یک صاحب قدرت نسبت به این پرونده خبر داد. اینک، از روزنامه ای که به حمایت از خاندان رفسنجانی شهره است، سوال می شود که چرا نسبت به این سخنان دادستان محترم کل کشور و فشارهای یک صاحب قدرت نسبت به پرونده آقازاده معروف سکوت اختیار کرده است؟! آیا ایستادگی قوه قضاییه در برابر آن صاحب قدرت، جای تقدیر و تشکر ندارد؟ از مسئولان روزنامه جمهوری اسلامی درخواست می شود دیدگاه خود را نسبت به عملکرد آقازاده معروف، پرونده اتهامات اقتصادی- امنیتی وی اعلام کرده و مطرح کنند که در قبال فشارهای وارد از جانب یک صاحب قدرت (به گفته سخنگوی قوه قضاییه) چه موضعی اتخاذ کرده اند؟

 


3- قوه قضاییه به جهت وسعت فعالیت ها و کثرت پرونده هایی که مستقیما با توده های مختلف مردم مواجه است، در معرض نظر و نقد بیشتر ملت قرار دارد و به همین جهت، عملکرد آن بعضا نسبت به دو قوه دیگر، زیر ذره بین بیشتر مردم و دیدگاه های آنان مورد ارزیابی و قضاوت قرار می گیرد. به واسطه همان گستردگی، قطعا احتمال اشتباهات و خطاها در نیروی انسانی آن نیز افزایش می یابد اما این دلیلی نیست تا شاکله این قوه مورد تخریب قرار گیرد.

جالب اینجاست که یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی علیه مسئولان قضایی در زمانی منتشر شده است که امام خامنه ای با صراحت لهجه مثالزدنی خود، نسبت به شخصیت رییس قضا، واژه های توصیف برانگیزی را به کار بردند که بیان این ادبیات از سوی ولی امر مسلمین برای هر مدیری در انقلاب اسلامی، یک افتخار به حساب خواهد آمد. معظم ریاست قوه قضاییه را کلماتی همچون "عالِمی فاضل، متدین، مجتهد، خوش فکر، انقلابی، آگاه به مسائل و شجاع" مورد تمجید قرار دادند. حال، چگونه یادداشت نویس روزنامه جمهوری اسلامی، که ظاهرا سردبیر آن نیز هست، بی توجه به این نکات مثبت مطرح شده، اینچنین مسئولان قضا را مورد نقد سخت قرار می دهد؟

4- اما اساسی ترین نکته ای که پیرامون یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی علیه قوه قضاییه باید مورد توجه قرار گیرد، غلبه نگاه سیاسی و باندی بر نقد فنی است. در این باره می توان سابقه برخورد تخریبی این روزنامه با آیت الله آملی لاریجانی پیرامون نظرات وی در رابطه با سران فتنه را مورد بازخوانی قرار داد. روزنامه جمهوری اسلامی در زمانی که آیت الله آملی لاریجانی به صورت کاملا انقلابی، اظهاراتی شجاعانه را مطرح کرده و گفت "در این مدت اخیر کسانی که اهل فتنه سال 88 و در جریان اصلاحات قائل به سکولاریزه شدن کشور و سیاست بودند و راه امام(ره) را بر نمی‌تافتند دوباره سر برآورده‌اند و گویی افعی جانشان گرما خورده است و به جنبش افتاده‌اند اما اشتباه می‌کنند چرا که ملت تفکرات این گروه را برنمی‌تابد و تعرب بعد از هجرت در ایران اسلامی ما جایی ندارد"، نسبت به این سخنان واکنش تندی نشان داد و در قامت دفاع از فتنه گران، نسبت به سخنان رییس قضا موضع مخالف گرفت.

این درحالی است که امام خامنه ای در دیدار اخیر خود با مسئولان قضایی، مواضع آیت الله آملی لاریجانی در مسایل گوناگون را بسیار خوب، متقن، مستدل و منطقی دانستند و بدین ترتیب آنها را مورد تایید خود قرار دادند. و همگان می دانند که رییس قضا، نسبت به سران فتنه و اصحاب آنها شدیدترین مواضع را داشته است.

با این حساب، برداشت سیاسی از یادداشت اخیر روزنامه جمهوری اسلامی علیه مسئولان قضایی از جانب مخاطبان باتوجه به عملکرد سابق این روزنامه، کاملا طبیعی به نظر می رسد.

بنابراین، ضمن اعتقاد به اینکه وظیفه رسانه به عنوان چشم مخاطب و مردم، نقادی از عملکرد مسئولان مختلف است و با تاکید بر اینکه مدیران کشور باید روحیه انتقادپذیری را بالا برده و سینه های خود را برای دریافت و هضم شدیدترین انتقادات فراخ و گسترده نمایند، و با اشاره مجدد به وسعت دستگاه قضایی و عملکرد و در نتیجه احتمال برخی اشتباهات در رفتار نیروی انسانی فعال در این لایه های مختلف این قوه، اما از روزنامه جمهوری اسلامی با سابقه طولانی در امر اطلاع رسانی، انتظار می رود نگاه سیاسی و جناحی را به کناری گذارده و با درک شرایط امروز کشور که پیرامون مسایل قضایی و حقوق بشری از جانب جبهه استکبار تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته، نقد خود را با ادبیاتی فاخر، فنی و غیرسیاسی مطرح کند.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
m 1393/4/6 - 00:43
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment خوبه بفرمایید ریس قوه قضاییه دوران 8 سال جنگ کجا بودند آیا ایشان قبلا حتی یک بار هم شده که بین دو نفر قضاوت کند
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 5
  • :
  • 24
  • :
  • 7
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید بیمه پارساگاد نمایندگی محمد بیگی نیا
Page Generated in 0/2583 sec