سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 8390 منتشر شده در مورخ: 1393/4/5 ساعت: 12:09 گروه: فرهنگ و هنر  
وقتی رسانه ملی درحال چرت زدن است!

وقتی رسانه ملی درحال چرت زدن است!

متاسفانه این نوع اطلاع رسانی صدا وسیما یعنی ارائه اطلاعات ناقص و یکسویه باعث تحریف واقیعت گروه تروریستی داعش و تحولات عراق می شود و مخاطب ایرانی نمی تواند بر اساس اخبار رسانه ملی ارزیابی درستی از واقعیت عراق داشته باشد . در عین حال با توجه به بالا رفتن دسترسی مخاطبان به رسانه های دیگر و مقایسه اخبار، ممکن است مخاطبان به این نتیجه برسند که رسانه ملی اخبار جامع و بی طرفانه ای را در اختیار آنها قرار نمی دهد.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم، پیام های متناقض و به هم ریختن مرزهای اطلاع رسانی، تفسیر و تحلیل در پوشش رویدادهای اخیرعراق توسط صدا و سیما، باعث سردرگمی مخاطبان ایرانی می شود.

با حملات گروه تا بن دندان مسلح داعش به بخش سنی نشین کشور عراق و  تصرف بخش هایی از این مناطق که با جنایت های هولناک انسانی همراه بوده است، تحول مهمی در  منطقه محسوب می شود و به سرخط مهمترین  اخبار رسانه های جهان تبدیل شده است.

این تحول مهم نظامی  در نزدیکترین مناطق مرزی به ایران در حال رخ دادن است و به تعبیر برخی رسانه های خارجی مهمترین چالش امنیتی- نظامی برای  کشورمان بعد از سال ۲۰۰۳ و  جنگ دوم خلیج فارس است. قطعا داعش بدون حمایت کشورهای بزرگ عربی منطقه مثل عربستان و قطر و برخی کشورهای غربی جسارت  آن را نداشت که به چنین اقدام نظامی گسترده ای دست بزند. به همین دلیل آگاهی جامعه ایران از ماهیت تحولات عراق و طرف های درگیر در آن اهمیت بسیار دارد. این آگاهی کمک می کند تا مردم ارزیابی درستی از وضع موجود داشته باشند و در صورتی که  نظام و دولتمردان مجبور به اتخاذ تصمیم های حساس باشند، جامعه آمادگی پذیرش آن را داشنه باشد و زمینه اقناع درباره آن تصمیم ها فراهم باشد.

 این مهم یعنی آگاه کردن جامعه از تحولات عراق اما با دقت لازم و درک ظرایف و حساسیت ها پیگیری نمی شود و در این میان نقدهای جدی به عملکرد رسانه ملی درباره اطلاع رسانی از حوادث عراق  وارد است.

درهمین راستا مهمترین نقدی که  می توان به عملکرد رسانه ملی وارد کرد، خلط شدن نقش تبلیغاتی و اطلاع رسانی رسانه ملی و در هم ریختن مرزهای  خبر با تفسیر و تحلیل است.  رویکردهای خبری و تبلیغی  صدا وسیما در باره  تحولات عراق، در بسیاری مواقع در تضاد با هم قرار می گیرند و باعث سردرگمی مخاطب  می شود.

صدا وسیما از یک طرف سعی می کند نشان دهد که داعش مجموعه چندان قابل اعتنایی است و در بسیاری از بخش های خبری به عمد هم از برچسب«گروهک» برای آن استفاده می کند اما در بخش  دیگری خبری یا حتی همان خبری که از برچسب گروهک برای داعش استفاده می کند، اطلاع می دهد که مثلا ۲۰۰ نفر از اعضای این گروه در یک حمله ارتش عراق کشته شده اند، ۱۹ نفر در یک حمله دیگر و… مخاطب سردرگم می شود که اگر داعش یک «گروهک» است چگونه فقط در یک حمله ۲۰۰ نفر کشته می هد اما همچنان موجودیتش پابرجاست!

صدا وسیما از یک طرف به درستی حمایت کشورهای غربی و عربی از داعش را افشاء می کند اما از طرف دیگر در انتشار اخبار تلفات درگیری ها صرفا به کشته های داعش اشاره می کند و اینگونه القاء می کند که صرفا نیروهای این گروه تروریستی در نبردهای نظامی کشته می شوند  بی آنکه در نظر بگیرد مخاطبان از خود می پرسند  چگونه یک نیروی نظامی که  از سوی کشورهای غربی و عربی حمایت می شود انقدر ضعیف و ناتوان است که  در رو درویی نظامی صرفا کشته می دهد؟ اآن هم رودرویی نظامی با ارتشی که خیانت بعضی از اعضای بلند پایه آن به ویژه در حمله داعش به موصل بر همگان مشخص شد.

برخی بخش های خبری صدا وسیما اخبار مناطقی را که از تصرف داعش خارج می شود، برجسته سازی می کنند اما اخبار تصرفات داعش را تقریبا سانسور می کنند و نادیده می گیرند  و اینگونه مخاطب رسانه ملی در می ماند با این همه مناطقی که از تصرف داعش خارج شده است آیا  منطقه ای هم تحت تصرف این گروه تروریستی باقی مانده است؟

متاسفانه  این نوع اطلاع رسانی صدا وسیما یعنی ارائه اطلاعات ناقص و یکسویه باعث تحریف واقیعت گروه تروریستی داعش و تحولات عراق می شود و مخاطب ایرانی نمی تواند بر اساس اخبار رسانه ملی ارزیابی درستی از واقعیت عراق داشته باشد . در عین حال با توجه به  بالا رفتن دسترسی مخاطبان به رسانه های دیگر و مقایسه اخبار، ممکن است مخاطبان به این نتیجه برسند که  رسانه ملی اخبار جامع و بی طرفانه ای را در اختیار آنها قرار نمی دهد.

تداوم این نوع اطلاع رسانی باعث می شود تا صدا وسیما از حالت یک منبع قابل اعتماد و سفید درباره  تحولات عراق خارج می شود و این موضوع به لحاظ راهبری و امنیتی برای کشوری که  این تحولات در نزدیکترین مناطق مرزی آن رخ می هد اصلا مناسب نیست. صدا وسیما سابقه این نوع اطلاع رسانی و پیامدهای منفی آن را در کارنامه دارد. کافی است با درس گرفتن از این گذشته مسیر حرفه ای تری را برای پوشش  رویدادهای مهمی چون تحولات عراق انتخاب کند.

 

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
منبع: انتخاب
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 0
  • :
  • 1
  • :
  • 37
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/0940 sec