سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 9623 منتشر شده در مورخ: 1393/6/4 ساعت: 18:46 گروه: سیاسی  
22 تفاوت حضور ایران و آمریکا در عراق برای مقابله با گروهک تکفیری داعش
آمریکا به دنبال تفرقه و ایران در جستجوی اتحاد؛

22 تفاوت حضور ایران و آمریکا در عراق برای مقابله با گروهک تکفیری داعش

نگاهی هر چند مختصر به وضعیت ایران و آمریکا و نوع مواجهه این دو با مسئله داعش و تفاوتهای حضور آنها در عراق می تواند پاسخگوی دلایل دشمنی ایران با آمریکا باشد.

گروه سیاسی،  در سالهای اخیر همواره دیده ایم که آمریکا به دفعات استراتژی خود در عراق را تغییر داده است. آمریکا قبل از اولین حمله خود به عراق استراتژی خود را برپایه خلع سلاح عراق از سلاح‌های کشتار جمعی، مبارزه با تروریسم، سرنگونی دیکتاتور و آزادی مردم عراق قرار داد.  
آمریکا در مقطعی دیگر ، استراتژی به حاکمیت رساندن یک دیکتاتور دست نشانده و در مقطع بعدی، استراتژی ایجاد تفرقه و جنگ داخلی برای بقا در عراق و در دوره ای  دیگر، استراتژی تامین امنیت اسرائیل از طریق عراق را اتخاذ کرد.  
هریک از این استراتژی‌ها برنامه ریزی خاص خود را می‌طلبید، بر همین اساس تناقض در رفتار آمریکا در سالهای گذشته به روشنی سردرگمی آمریکا در منطقه را به نمایش می گذارد.
اما این بار آمریکا در گرداب دیگری که دست ساخته خود او است گرفتار شده و قرار است با خودساخته ای به نام داعش که ترکیبی از تکفیری ها و بعثی ها است دست و پنجه نرم کند.
البته آمریکاییها هم می خواهند این دیو چندسری را که برای نخستین بار در سوریه آن را زایمان کردند را بزرگ کنند تا منافعشان را در منطقه حفظ کنند و از بحرانهای منطقه ای به نفع خود بهره برداری کنند و هم اینکه نمی خواهند این دیو چند سر بیش از اندازه قدرت بگیرد و فردا روزی به اروپا حمله کند و یا آمریکا را به مخاطره بیاندازد.
در این بین اما ایران برخلاف آمریکا همواره معقول برخورد کرده و سعی کرده تا منافع کشورهای همسایه و مردم آن را مد نظر قرار داده و با توجه به دوستی تاریخی با کشورهای همسایه و قرابت های دینی از آنان در مقابل تجاور دشمنانی چون آمریکا و رژیم صهیونیستی دفاع کند.
در این بین عراق یکی از عمده چالشهای منطقه ای است که بعد از سوریه مردم منطقه را دستخوش حوادث ناگواری کرده است و نگاهی هر چند مختصر به وضعیت ایران و آمریکا و نوع مواجهه این دو با مسئله داعش و تفاوتهای حضور ایران و آمریکا در عراق می تواند پاسخگوی بسیاری از سوالاتی باشد که تا کنون در مقابل پرسش بزرگ دلایل دشمنی ایران با آمریکا وجود داشته است و در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:  
-آمریکا یک ماه در قبال کشتارها سکوت کرد، در حالی که ایران از روز اول حمایت از دولت و مردم عراق را اعلام نمود.
-ایران بر منافع عراق تاکید دارد آمریکا بر منافع فردی خویش ( اوباما می‌گوید ما برای منافع آمریکا وارد عراق می شویم که در مناطق شمالی عراق تهدید شده است.)
-ایران در کنار مردم عراق است و آمریکا صرفا به دنبال اتباع خود (سخنان اوباما که می گوید ما هر جایی که جان اتباعمان تهدید شود وارد می‌شویم. و یا اعلام حملات آمریکا به داعش توسط ماری هارف پس از خبر کشته شدن خبرنگار آمریکایی و نه هنگامی که هزاران عراقی حتی مسیحیان و ایزدی‌ها کشته شدند)
-سابقه تاریخی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور جز کشتار و ظلم هیچ هدفی ندارد حال آنکه ملت ایران و نظام اسلامی مخالف ظالم بوده و در کنار مظلوم هستند. (سابقه استفاده از سلاح های ممنوعه و اورانیومی در حمله سال 2003 آمریکا به مردم عراق)
- آمریکا محور و ایجاد کننده تروریسم از جمله داعش است و ایران قربانی تروریسم   
-ایران راهکار حل بحران عراق را عراقی- عراقی می‌داند و آمریکا راهکار را اقدام نظامی آمریکا و ایجاد تفرقه
-ایران بر توان ملت و ارتش عراق تاکید دارد و راهکار مبارزه با تروریسم در عراق را تسلیح و تقویت ارتش عراق می‌داند و آمریکا بر عدم تقویت ارتش عراق و حتی سلطه بر آن با فرستادن مستشار نظامی و ممانعت از پاکسازی فرماندهان وابسته به صدام در ارتش عراق.
- ایران بر تحقق رای مردم عراق تاکید دارد و آمریکا بر دولت وابسته و مبتنی بر سهم خواهی
-ایران بر یکپارچگی سرزمینی عراق تاکید دارد و آمریکا بر تجزیه و فدرالی شدن عراق ( طرح بایدن بر سه قسمت شدن عراق میان شیعه، سنی و کرد)
- ایران رمز پیروزی عراق را در وحدت تمام طوایف و گروه‌ها می‌داند و آمریکا به دنبال شکاف میان عراقی‌ها است. ( تحریک سنی‌ها، کردها، عشایر نمودی از این رفتار آمریکا است)
- ایران از همه طوایف و گروه‌های عراقی از شیعه و سنی گرفته تا کرد حمایت می‌کند آمریکا صرفا از کردها و با هدف ایجاد تقابل با دولت مرکزی حمایت کرده است.
- ایران وحدت کشورهای منطقه را راهکار مبارزه با تروریسم می‌داند و آمریکا به دنبال نفاق در منطقه است (با ایران هراسی و ایجاد اختلاف میان کشورها حتی در میان کشورهای عربی)
-ایران نابودی تروریسم را پیگیری می‌کند و آمریکا مهار آن را ( اعتراف آمریکا به تاسیس داعش گواه این مسئله است)
- نگاه ایران بر استفاده از تمام ظرفیت‌های منطقه برای کمک به عراق است و آمریکا نگاه گزینشی و سوال برانگیز دارد که نمونه آن مخالفت با بهره گیری از ظرفیت‌های سوریه در مبارزه با تروریسم است
- ایران صادقانه از تمام ظرفیت‌های خود برای حمایت از عراق استفاده می‌کند در حالی که آمریکا صداقتی ندارد چنانکه همزمان با ادعای مبارزه با تروریسم در عراق به تسلیح معارضان سوری می‌پردازد که تامین کننده سلاح تروریست‌ها در عراق هستند.
- ایران در کنار ملت و دولت عراق، رژیم صهیونیستی را محور تروریسم در منطقه و عراق می‌داند و آمریکا حامی رژیم صهیونیستی است
- نگاه آمریکا در منطقه و حتی در عراق سه اصل کسب، حفظ و نمایش قدرت است ولی نگاه ایران صرفا تامین امنیت همسایگان است.
-ایران بر اساس سابقه تاریخی در منطقه نظیر آنچه در افغانستان، لیبی، عراق روی داد حضور امریکا در منطقه را مضر می‌داند حال آنکه هدف آمریکا از ادعای مبارزه با داعش توجیه حضور گسترده‌تر در عراق است.
- ایران، آمریکا و سیاست‌های استعماری آنرا دشمن اول منطقه می‌داند و گروه‌های سلفی و تکفیری را فریب خوردگانی می‌داند که بازیچه سرویس های اطلاعاتی کشورهای غربی شده‌اند حال آنکه آمریکا با برجسته سازی نام داعش سعی در پنهان سازی نقش بحران ساز خود دارد تا به سیاست اسلام هراسی ادامه دهد.
-نگاه ملت‌های منطقه به آمریکا برابر با حامی تروریسم و حامی رژیم های دیکتاتوری است در حالی که ایران از بیداری اسلامی و احترام به رای و خواست مردم حمایت می کند.
-آمریکا دشمن مقاومت است و داعش برای مقابله با مقاومت ایجاد شده است و ایران به عنوان رکن اصلی حامی مقاومت شناخته می شود
- هدف آمریکا در عراق نسل کشی مسلمانان است چنانکه در ابتدای حملات تروریست ها و داعش از آنها با عنوان جهادی نام برده و ایران به عنوان کشور اسلامی نمی‌تواند نسبت به قتل و عام مسلمانان بی تفاوت باشد.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
نویسنده: هزاره سوم منبع: بولتن نیوز
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 18
  • :
  • 36
  • :
  • 47
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید بیمه پارساگاد نمایندگی محمد بیگی نیا
Page Generated in 0/4004 sec