سخن روز :
پژواک
شناسه خبر: 8834 منتشر شده در مورخ: 1393/4/20 ساعت: 15:35 گروه: فرهنگ و هنر  
سریالی که حرفش دغدغه جامعه دینی است
نگاهی محتوایی به "مدینه"؛

سریالی که حرفش دغدغه جامعه دینی است

بررسی تازه‌ترین تولید سیروس مقدم، مجموعه‌ای که به نظر می‌رسد تلاش کرده است تا پیام های اخلاقی آن با پیرنگ و روایت سریال ارتباطی ماهوی داشته باشند.

به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از نسیم، سریال "مدینه" که این شبها از شبکه یک سیما پخش می‌شود، می‌تواند تجربه ای موفق باشد؛ این سریال نمونه‌ای از ساخت اثری نمایشی با مفاهیم مورد نیاز جامعه دینی است. "مدینه" علاوه بر دستاوردهایی که در عرصه فنی وهنری برای سریال سازی در تلویزیون ما دارد از نظر توجه به محتوا نیز قابل توجه است.
 

در این مجال سعی شده تا  برخی مفاهیم ساری و جاری در این سریال بازیابی و مورد کندو کاو قرارگیرد. مفاهیمی همچون صبر وبردباری در برابر آزمایشات الهی، مسئولیت پذیری اجتماعی و نقش این مقوله در پیشرفت جامعه، نقش زنان در جامعه وتوجه به خانواده محوری، هشدار درباره لقمه حرام و نقش مخرب زندگی ناسالم مالی بر فرد واطرافیان، طمع و زیاده خواهی و اثرات آن در زندگی و هشدار درباره  خصایص نامطلوب فردی همچون حسادت، دروغ گویی، تهمت خلف وعده و حتی اعتیاد.

وجود این مفاهیم با دقت در سریال "مدینه" مورد توجه قرارگرفته و به راحتی می توان شواهد اثبات این ادعا را از لابلای قصه جذاب و ماجراهای سریال استخراج کرد؛ این روند نشان می‌دهد "مدینه" از ابتدا با هدایتهای کارشناسانه طراحی، تولید و پخش شده است.

به عنوان مثال می توان به ماجرای اصلی سریال یعنی ورود پول نزول به زندگی بهمن و متضرر شدن او و اطرافیانش از این خطای بزرگ اشاره کرد که با نمایش جزئیات عاقبت فرد نزول گیرنده و نزول دهنده به خوبی آثار این عمل را در جامعه به تصویر می کشد. عاقبت دردناکی که اگر چه شاید اندکی تلخ به نظر برسد و در پاره ای مواقع مخاطب خود را آزار دهد، اما باید پذیرفت برای هشدار درباره عواقب رواج ربا درجامعه چاره ای جز این نیست.  

یا به عاقبت "عبدی" به عنوان فردی که حرام و حلال برایش فرقی نمی کند اشاره کرد. در این سریال عبدی در تنهایی و غربتی دردناک می میرد. مرگی که به نوعی مجازات او در این دنیا محسوب می شود. عبدی در تنهایی و در شرایطی که "روحی" به عنوان نماد عشق و علاقه قلبی اش به او جواب منفی می دهد، می میرد تا عاقبت یک عمر نادیده گرفتن دیگران و خودخواهی به خوبی در این سریال به نمایش گذاشته شود.

حتی این عقوبت پس از مرگ نیز وجود دارد و می توان عینیتش را در برخوردی دید که دختر عبدی پس از مرگ او از خود نشان می دهد. او با حضوری ناگهانی در قصه بدون کمترین ناراحتی از مرگ پدر عنوان می کند پدر در حق او و دیگر اعضای خانواده بدی کرده و حالا آنها حقشان را می خواهند حتی از مرده او.

بدین ترتیب مرگ عبدی به راحتی از سوی نزدیک ترین افراد نادیده گرفته می شود تا عقوبت کسی که به خانواده اش پشت کرده و در زندگی جز خود کسی را ندیده به نمایش درآید.  

تصمیمات غلط و نابردباری در برابر آزمایشات الهی و عجله در رسیدن به هدف یکی دیگر از مفاهیمی است که می توان اثرات آن را در زندگی "مدینه" به عنوان قهرمان اصلی این سریال دید.

مدینه به عنوان فردی مومن و معتقد یک نقطه ضعف اساسی دارد و آن صبر نکردن و عجله در تصمیم گیری است. به همین علت او نیز علی رغم نیت خیرخواهانه به نوبه خود دچار اشتباه شده و به تعبیری دیگر زمینه های فسادهای بزرگتری که همانا نزول خواری است را ناخواسته فراهم می کند.  

یکی دیگر از مفاهیمی که در سریال به آن پرداخت شده موضوع احترام به بزرگتر به ویژه مادر است. این مسئله را به خوبی میتوان در نحوه برخورد "بهمن" با "مدینه" و "روحی" به عنوان نامادری و مادرش دید. به عنوان مثال در سکانسی که بهمن پس از مرخصی از بیمارستان به نزد روحی می رود مادرش با او برخورد سردی می کند با این حال بهمن احترام مادر را رعایت می کند و حتی وقتی روحی به او با تحکم می گوید: مادر یعنی حق. بهمن نیز بدون هیچ عذری این استدلال را می پذیرد و با وجود آنکه تصور می کند مادرش منصفانه با مسئله برخورد نمی کند اما بخاطر احترامی که به جایگاه مادری قائل است حکم او را پذیرفته و می پذیرد که همیشه حق با مادر است.  

این مسئله یعنی احترام به خانواده حتی در شخصیت عبدی نیز دیده می شود و محدود سکانسی که عبدی درآن فردی مثبت نشان داده می شود او را درحال تیمارداری از خواهر پیرش نشان می بینیم.

به هرحال سریال "مدینه" مملو از مفاهیم و نکات آموزنده است که به خوبی بار رسالت های آثار نمایشی سیمارا آن هم برای مناسبتی همچون ماه مبارک رمضان  بردوش می کشد.

اما مهمتر از بیان این مفاهیم و محتوای غنی نحوه بیان آنهاست. در سریال "مدینه" مفاهیم آموزنده و نکات تربیتی بصورت غیرمستقیم و در جریان داستانی بیان می شود و پیام های اخلاقی سریال با پیرنگ و روایت سریال ارتباطی ماهوی دارند.

به این معنی که آموزه ها بصورت سفارشی به داستان اضافه نشده اند بلکه از ابتدا طراحی داستان به نحوی صورت گرفته که ضمن تکمیل چرخه طرح و توطئه درام، مفاهیم مورد نظر نیز در آنها گنجانده شوند و این موفقیتی است که سریال "مدینه" به آن دست یافته و سبب شده تا ساخت آن به تجربه ای در روند رو به رشد سریال سازی بدل شود.

twitter facebook داغ کن - کلوب دات کام
ایمیل: info@h3nn.ir
شماره پیامک: 300074370003
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
نظر:
آخرین اخبار

بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت و تقویت معیشت مرزنشینان در جلسه شورای‌ اقتصادی

محاکمه پسر معتاد به اتهام قتل دختر جوان

رویارویی جذاب پیکان و ری‌را، نماد اصالت و آینده ایران‌خودرو

نمادهای پرتقاضای بورس ۲۲ آذر ۱۴۰۲/ کدام نمادها مثبت ۷ درصد شدند؟

لطیفی: میزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت رصد می‌شود

صادرات ایران به همسایگان با رشد ۹ درصدی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

دهلیزهای زیرزمینی مالخران زیر نورافکن‌های پلیس!

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

دهه فجر؛ تحویل ۲هزار واحد مسکونی نهضت ملی پرند

تیر خلاص فرزین بر یادگار صالح آبادی / دلار توافقی تمام شد / رئیس کل بانک مرکزی: دلار را بدون صف و به نرخ تابلو بخرید

ضرورت توجه به صنایع پایین دستی پتروشیمی/ چین تنها بازار ما در صنعت متانول است

افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت «نسبتا پرخطر» کرونایی در کشور

سازمان سنجش: اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت در کنکور با وزارت ارتباطات است

یک بازی دو سر باخت !

برخی ها مایلند حرفه وکالت لاکچری بماند!

۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲؛ از اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا تا سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب

تولید ۳ نوع اسید آمینه مورد نیاز بیماران متابولیک برای نخستین بار در کشور

استقبال ۶۵ هزار نفر از طرح آموزش رایگان هنر در کشور

بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشاورزی ۳ برابر صنعت

روسیه: جهان ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود انرژی مواجه می‌شود

قهوه و خواص درمانی شگفت انگیز آن

تاکید اژه‌ای بر گوش شنوای دستگاه قضایی برای استماع نقطه نظرات حقوقی

وجود گسل پنهان در مرکز تهران که تاکنون شناخته نشده بود

دو تصمیم در دو فرودگاه اصلی کشور؛ جیب مسافران فدای نفع تاکسی‌های فرودگاه

هیچ اعتمادی بین نظام و مردم وجود ندارد/ جوانان دستگیر شده بعد از آزادی سریعا فوت می‌کنند!

ایزدخواه، نماینده تهران: در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است؛ یعنی افزایش قریب به ۵۰ درصد / قدرت پول ملی کشور جنگ زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است / زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما فریاد زدیم که مسئله، ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه کاهش ارزش پول ملی است

چگونه از جزئیات دریافت سود سهام عدالت مطلع شویم؟

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

توپ گرانی در زمین سازمان حمایت از مصرف کننده افتاد

ثبت نام بدون کنکور علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی

پربیننده ترین ها
  • 3
  • :
  • 47
  • :
  • 32
اپلیکیشن موبایل هزاره سوم - نسخه اندروید
Page Generated in 0/3209 sec